Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Først av alt: Gratulerer med avgjørelelsen som for deg var det riktige:-)

Nå er det sånn at jeg er i uke 10+2 og jeg og samboeren har bestemt oss for å ta abort. Vi er i livssituasjon som IKKE tilsier at å få en baby nå vil være lurt! Jeg har i dag kontaktet legen min, men det var kurs der i dag og i morgen så ingen svar å få på tlf. Så spørsmålet mitt til deg er litt ift fremgangsmåten du så vidt snakket om? Hvilken pille? Hvilket inngrep skulle du gjort? Jeg har aldri tatt abort før og kjenner ikke så mange som har gjort det heller...

Og til dere som eventuelt synes at det jeg gjør er ekkelt, discusting osv osv; La vær å skrive frekke kommentarer. Vær så snill. Dette er ikke et enkelt valg!

På forhånd takk for svar, enten fra "seecret" eller noen andre som vet hvordan det går for seg!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei Hei og takk for det :)

Nei jeg forstår veldig godt at det ikke er noe enkelt valg overhodet! Vi er absolut ikke i en situasjon vi heller som tilsier at det passer noe bra med en baby. Men folk har klart det før oss.

Når du er såpass langt som du er er jeg ganske sikker på at kirurgisk abort er det eneste alternativet. Jeg ringte også lege, men kom ikke frem, så jeg ringte direkte til sykehuset gyn. avd. og sa det som det var. Hun jeg snakket med henviste meg til en forundersøkelse, for ultralyd for å se hvor langt jeg var på vei. Da var jeg 8+5 og kunne ikke få time før tre dager senere, altså da over i uke 9. Da falt alternativet om medisinsk abort bort. Så fikk jeg time for kirurgisk abort to uker seinere. Jeg fikk med meg masse informasjon og to piller. Disse pillene skulle jeg ta kl. 22 i går kveld. Altså rundt 12 timer før inngrepet skulle vært gjort. Disse pillene skal mykne opp livmorhalsen(? litt usikker), og når man har tatt disse er abortprosessen allerede i gang og det er ingen vei tilbake. Så her bør man være sikker, da det er noen timer ventetid før det hele skjer. Dette syntes jeg personlig var utrolig vanskelig å skulle sitte her en søndagskveld, og ta meg en glass vann og to piller som begynner på det som da skal avslutte. Og så late som ingenting.

Man skal komme fastende til sykehuset før inngrepet, og skal ikke spise, drikke melkeprodukter, røyke eller tygge tyggis. Da magesekken må være helt tom pga. narkose. Og røyk og tyggis øker syreproduksjonen eller hva det var i magesekken. Er ikke helt sikker på dette. Man kan drikke små små mengder med vann og kaffe.

Inngrepet tar fra 10-20 min, og de må blokke ut livmoren for å få graviditetsproduktene ut. Etter inngrepet blir man trillet på oppvåkning og får etterhver spise og drikke. Man blir værende 1-2 timer vanligvis.

Man får ikke kjøre bil eller ta kollektiv transport alene, og skal helst ha noen sammen med deg første natten.

Nå skrev jeg så ærlig som mulig, ikke verken for å skremme eller få deg til å ta noe annet valg enn du har bestemt deg for, jeg forstår så veldig godt at valget verken er ønskelig eller noe lett på noen måte. Passer det ikke, så passer det ikke. Jeg valgte å ombestemme meg, og er lykkelig for det i dag, og det var nok det som var det rette for meg. Det betyr ikke at det ville vært rett for alle andre.

Lykke til med valget ditt, og håper valget du og samboeren din ender opp med å ta er det som føles rett i ettertid også. Det valget du tar er rett for deg der og da, og det må man tenke på i ettertid også. Der og da var det rett!

Håper jeg fikk svart deg på det du lurte på :)

Seecret

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...