Gå til innhold

ca 2-3 mnd gamle små, hvordan er sovemønsteret og hverdagen pr nu?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette snur seg jo fort, men kan jo være arti å se hvordan dere har det. Her er en typsik dag (men d er jo avvik hele tiden og dette kan være siste dagen d er helt typisk, he he.) :)

Vi har ei jente som var 10 uker igår.

Står opp mlm kl 9 og 10. Vasker og steller og kler på. Da er hun våken ca en time før hun blir trøtt og da gråter hun en stund før hun sovner, enten i armene våre eller i vogna, men alt fra 10-20 min senere sover hun. Sover ute i vogna og denne blunden er mlm 20 min til 1 time hvis jeg ikke går tur med henne da. Går jeg tur sover hun en god time, hvis ikke må jeg ut å bysse mange ganger før at hun skal sove seg kvil, men det er hun som oftest etter 30 min i alle fall.

Er på nytt våken en time og samme rituale meg gråting og bæring og byssing i vogn. Sover nå alt fra 1 time-3 timer. Mye byssing særlig første 1-1.5 timen.

Våken igjen en time før gråting, også en liten blund på 20-30 min. klokken er nå mlm 17-18 og hun er da våken til hun sovner for kvelden mlm 19.30 og 20. Etter mye gråting og bæring sovner hun i armene våre, men våkner når vi legger henne ned, men er da klar til amming og etter dette legges hun tilnærmet våken i egen seng på vårt rom og sovner av seg selv, uten gråt. Sover da fra 4-9 timer i strekk, våkner for pupp og sover ett par timer til i si seng, kommer i vår seng ca i seks tia og sover der med litt hyppig amming til mlm 9-10 som sagt.

I våkenperiodene er hun veldig bli og fornøyd, smiler masse, "snakker" mye med oss. Ligger på matta under babygym, sitter litt i vippestol, og ligger i fanget vårt. Prøver å ha henne på magen endel, men blir fort sint, så blir korte økter av gangen.

Så hvordan er deres dager nå da. ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ammer foresten hver gang hun våkner, og som regel 1 gang til før hun skal sove igjen.

Skrevet

Min lille er også rett over 10 uker nå. Dagene våre har endret seg relativt ofte, men akkurat nå er mønsteret som følger:

Vi står opp mellom 9 og 10, og da får han mat med en gang (ammer ikke lenger). Så ligger han under babygym mens jeg spiser frokost. Etter en stund blir han trøtt og lei, og da legger jeg ham i vugga og gynger til han sovner.

Så sover han en halvtime eller en time, og så får han endelig på seg klær for dagen. Så synger vi og prater sammen, og så får han mat igjen. Så sovner han som regel en stund etterpå, vi går ofte tur da, eller ut på forskjellig ærender. Så sitter han i vippestolen sin og ser på mens jeg gjør i stand til middag/rydder kjøkkenet.

Så får han mat igjen, og er vi heldige så sover han eller leker med babygym mens vi spiser middag....

Vi pleier å ta på ham pysj i ni-tiden og gi ham siste måltid rundt halv ti, men det varierer litt når han sover. Det nytter ennå ikke å legge ham på rommet mens han er våken, så han får som regel sovne i vippestol/vugge og så bærer vi ham i seng.

Da sover han som regel til fire før han får mat, og deretter til 8-9.

Men av og til tar det veldig lang tid før han roer seg igjen etter nattmåltidet, det tærer litt på en sliten mamma. I natt f.eks var han våken fra 4 til 6...

Min lille er heller ikke glad i å ligge på magen, men vi prøver å gjøre det litt hver dag...

Skrevet

Mathias er 10 uker idag.

jeg ammer ikke,han får mme på flaske.

Dagene våre er ganske ulike men sånn i det siste har se sett slik ut:

Står opp mellom 7-10. I dag stod vi opp 06.30, spiste og la oss litt igjen:) han er våken alt fra 30min-1,5time etter frokosten sin:)

så sover han litt på teppet sitt på gulvet(han nekter å sove i vogna lenger), før han får mat igjen.

Vi synger/prater og leker litt sammen(enten på gulvet eller så sitter han på fanget mitt), så er han våken i ca 1-2 timer før han sover litt igjen. Så er det tid for mat igjen.Så er han litt våken før vi (noen ganger sover han litt før kveldsstellet) vasker,skifter bleie og tar på pysjen. Så spiser han siste måltid i 21.30 tiden. Koser masse før vi legger han i senga si rundt 22.

Så gir vi han litt påfyll rundt 24 tiden før vi legger oss.

Da sover han til 02.30-04.00. Da får han smokken og roer seg som regel fint igjen. Våkner da igjen ca 06-07 og spiser da. Så står vi da enten opp eller sover litt igjen:)

typisk dag her hjemme:)

Skrevet

når han er våken ligger han enten på teppet sitt, under babygymen eller sitter i vippestolen...:)

han er ikke så glad i babygymen/tv eller noe. Er ikke mye som intr han, annet enn at han er veldig glad i å sitte på armen.. det er litt slitsomt til tider, sjelden jeg får gjort så mye. Må liksom gjøre det jeg skal når han sover..

Skrevet

Alt har bare vært kaos her siden fødselen, gått slag i slag med sykdom hos oss begge. Gullet var innlagt i 3 døgn, men nå er vi hjemme og skal prøve å få til en slags rutine i hverdagen.

Mini er straks 10 uker. Vi har jo ikke rutiner, men jeg kan jo si hvordan dagen var i går og i dag.

Står opp ca kl 8.30-9.00 Da har han gjerne fått pupp noen ganger allerede.

Morgenstell, bleieskift og på med klær.

Prøver å legge ham under babygym'en, men det er ikke mange minuttene han gidder det. Han vil helst sitte på armen min.

Etter en times tid blir han trøtt og jeg legger ham i vogna. Der sover han ca 30 minutter.

Storesøster var også slik, lys våken etter 30 minutter, så dette er noe jeg har tenkt å jobbe med fremover, For han er IKKE uthvilt etter en halvtime...

Så prater vi litt, synger litt og så er det mat og ny mini-lur etterhvert. Har brukt å legge meg sammen med han, da kan han sove 2-3 timer hvis han får litt pupp innimellom.

Bad/kveldstell i 20-21 tiden, så får han flaske med mme eller mm, og så legger jeg han. I går våknet han etter en halv time, fikk pupp og sovnet så i min seng. Sov i ca 3 timer. Og så fortsatte natta med mat hver 2-2,5 timer frem til vi sto opp kl 09.

I kveld har han våknet to ganger allerede, fått pupp og sovnet igjen. Må bare fortsette slik til han en dag skjønner at det er natta. :)

Eneste bekymringen min er de 30 minutters lurene...det var veldig slitsomt med storesøster, så jeg skal forsøke å hjelpe ham til å forlenge lurene. Iallefall en lang lur på dagen trenger han.

Skrevet

Vår største jente hadde også samme mønsteret på 30 min lurer gjennom hele dagen, og var egenlig slett ikke kvil etter de. Jeg prøvde å gå litt turer for å få henne til å sove lengre, men likevell våknet hun med en gang vogna stoppet. Hun sov aldri inne, måtte alltid ut å bysse på vogn for å få henne til å sove i d hele og det store. Og desverre ser d ut som lillesøster nå har tenkt å være likens, men jeg har og som mål å lære henne en lengre blund mitt på dagen, så jeg har gått mye tur med henne, men siste tiden har storesøster vært mye hjemme pga streik og sykdom, så da har d ikke blitt så lange turer. Men jeg må ofte ut å bysse på vogna, og gjør d så lenge tålmodigheten holder nå for å tyne henne til lengst mulig blund midt på dagen. Idag sov hun den lengste blunden i to timer, men da var jeg ute og bysset hvert 15. min, og da m vognen rugges i 10 min til 15 min før jeg kan gå inn og gjøre noe annet i 15 min igjen, he he. Ikke mye tid til hvile. Hun sover så lenge vogna beveger seg, og er skikkelig trøtt når jeg tar henne inn med en gang hun våkner og skriker i vogna. Så har ett håp om at hun etterhvert klarer å sove selv den tiden hun trenger for å bli kvil. Men om det blir å funke aner jeg ikke. Men husker med gru hvor slitsomt d var med storesøster og hennes "power napper" så det er verdt ett forsøk, og finner du ut en måte som hjelper for deg, så del d gjerne. :)

Skrevet

Herlighet, du aner ikke hvor deilig det er å lese om noen som har samme problemet. Ikke kult for deg, men det hjelper at vi er flere. Jeg håper virkelig å unngå at det bare blir powernaps på lillegutt, for jeg fikk jo aldri sovet eller vasket eller noe som helst før hun var våken igjen.

Tenkte å forsøke dette: http://www.barnogsøvn.com/?page_id=214

Det funket ikke på storesøster, men jeg var nok heller ikke like konsekvent da. Jeg klamrer meg til et lite håp om at det skal gå denne gangen :) Så jeg starter med dette i morgen.

Skrevet

Adam er 8 uker nå, og han er mye våken.. syntes jeg.

Står opp mellom 06-07.

Sover i vognen fra 09 når vi går til bhg med storesøster.

Våkner etter en time ca.

Våken til vi henter i bhg i 14-15 tiden

Sover til vi (resten av familien) skal spise middag i 17 tiden.

Våken til rundt 20 tiden når han får på pysj. Sover til neste morgen (pupp kl 23 og 03 ca)

Skrevet

Jeg har en på 10 uker som hele tiden har vert en skikkelig sovebaby.

De siste to ukene har vi lagt han mellom kl 19 og 20. Så vil han ha mat en gang mellom 23.30 og 00.30, og så igjen ca. kl 05.30. Han har forresten sovet natten igjennom fra dag 1 (ja vi vet vi er heldige! :), men de første to månedene la han seg ca 22-23.

Står opp mellom 07.30 og 10.00 alt etter hvor lenge jeg vil/kan sove - her er det nemlig bare å "slenge frem" puppen når han er sulten, så sovner han igjen når han er mett om vi ikke står opp...

Når vi står opp er han våken ca 30-90 min i gangen med tre timers lurer i vognen innimellom gjennom dagen. Han trenger tydeligvis søvnen, for dersom jeg IKKE legger han når han viser tegn til at han er trøtt eller han ikke får sove til han våkner selv, blir han skikkelig grinete...! Dersom jeg legger han inne i stuen sover han litt dårligere og er litt mer våken innimellom.

Så leggerutinene har han iallfall funnet selv - men litt spent på hvordan det vil gå når han begynner å sove mindre på dagen, og om det forflytter seg til kvelden.... Gruer meg til å måtte holde han våken på ettermiddagen om han begynner å sove dårlig om kvelden/natten eller våkne ekstremt tidlig....

Men enn så lenge har vi det helt heeeeerlig :) Og jeg har fått lest til og fullført to eksamener uten stress fordi han bare sover og sover.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...