Gå til innhold

Hva har folk imot Vektere?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Stilling som sykepleier med 3 års utdannelse utlyses til kr. 320.000 pr. år.

Vektere ca: Kr. 307.000

Det er sikkert en krevende jobb, men hvis den er så viktig brude man ikke øke litt på hva det kreves for å bli en vekter.

Jeg har mye større forståelse for en sykepleier som streiker, som bare har 13000 (ut i fra de tallene jeg henta) mer enn vekter med tre års utdannelse.

Trenger ikke store utdanningen på å gå rundt å vaske heller. Men renholdere har bedre lønn enn vektere.

Renholdere fortjener lønna si, de gjør jo en viktig jobb i samfunnet. Men det gjør vektere også.

Jeg er selv vekter. Har en uke vekter kurs, trinn 1. Trinn 2 er praksis også er det ca 2 uker på kurs på trinn 3. Trinn 1 og trinn 3, har prøver/eksamen etter endt kurs. Du får ikke jobbe videre, om du ikke består.

På mitt objekt, må vi ha div kurser utenom, for å få lov til å jobbe på dette objektet. Vi har ett stort ansvar, da mitt objekt er ett stengt område med diverse farer og ingen adgang for uvedkommende. + flere ting.

Synest selv at en timelønn på 142 kr timen, natttillegg på 20 kr og helgetillegg på 40 kr, er dritt lønn, i forhold til jobben jeg gjør, og farene jeg blir utsatt for.

Vet det er mange småkriminelle wanne be,som er vektere. De luker jeg fort ut, og sladrer til sjefen om de. Da jeg ikke er interessert i at slike folk skal ødelegge rykte på vektere.

Men trivest som bare det i jobben min.

HI

Annonse

Annonse

problemet er vel hva kravet for bli vekter er relativt lavt, statusen må økes med litt mere utdanning og lønn for å tiltrekke "sikkelige" folk.

Trur nok du Hi gjør en god jobb, men som du sier det er en del vektere som ødlegger for sånne som deg.. pluss at kravet for å bli vekter ikke er stort, ergo folk som er ute etter en enkel jobb tar den

Jeg tror ikke jeg er politi, selv om jeg jobber som vekter. Vi har ikke myndighet til å gjøre en "politi jobb" en gang. Vår jobb er å passe på ett objekt, og folk må bare respektere hvis vi viser dem vekk. Da dette kun blir gjort,på områder vedkommende ikke har lov til å gå/være.

Men vet om flere vektere som går inn alene på div objekter i byn,som politiet ikke tør å gå inn (kun hvis de er 2-3 menn + hund).

Ingen av mine kollegare har prøvd å komme seg inn på politi høyskolen.

Så den der med at de fleste er vektere pga at de er makt syke og ikke kom inn på politi høyskolen, tror jeg er en myte. Men at det forekommer,ja.

HI

Jeg synes ikke vekterne fortjener noe særlig til lønn, da det krever null utdanning. Sorry altså, men vekterjobb krever ikke noe annet enn et par muskler og en hjerne som sitter på rett plass. Har selv 5 års utdanning, sitter igjen med masse studielån, 5 år der jeg ikke har tjent opp pensjonsrettigheter, og ikke så utrolig godt betalt.

Beklager, synst heller ikkje vektere bør få høgare lønn.

Utdannelse skal lønne seg, og det gjer det ikkje om man øker lønna på så dårlig utdanna jobber.

Men vektere gjer ein viktig jobb -for all del. Men lønna pr. dagsdato står til utdannelsen.

Jeg har absolutt ikke noe sympati for de lønnskravene vekterne nå streiker for.

Det kreves INGENTING for å bli vekter. de aller felste ahr fått vekterkurset gjennom AMO-kurs hos NAV. Ingen utdannelse og ingen krav stilles utenom vandelsattesten.

Jeg synes vekterne har en helt OK lønn i forhold tild e krav som stilles. Det finnes flere yrker med lavere lønn enn det vekterne har

Tyttebærpoliti eller rent-a-cop:)

Om det "kreves" noe for å få et yrke, har egentlig ingen sammenheng med lønnsnivået. Hva ble det krevd av oljearbeiderne da de ble ansatt i hopetall på 70-tallet og utover 80-tallet? Ingenting, utenom at den fysiske helsa burde være sånn noenlunde OK. Likevel fikk de en lønn som lå 3 ganger høyere enn gjennomsnittet.

Ja, men det illustrerer jo at det ikke er utdanningskrav eller andre kompetansekrav i seg selv som avgjør lønnsnivået. Det ser vi jo også for folk med mastergrad. De lønnes betydelig høyere i privat sektor enn i offentlig sektor, selv om altså utdanningen er like høy i begge tilfeller. Dette har selvsagt noe med tilbud og etterspørsel å gjøre. At "alle" kan bli vektere, betyr selvsagt ikke at alle kan tenke seg å bli det. Dessuten: det er en av de viktigste fagforeningsjobbene å kjempe for høyere lønn for sine medlemmer, helt uavhengig av hva andre måtte mene om denne yrkesgruppen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...