Anonym bruker Skrevet 13. juni 2010 #1 Skrevet 13. juni 2010 Jeg har en liten hund på 9 mndr. som aldri blir helt stueren. Jeg er såå lei. Han kan ha gode perioder på en uke ca. uten å tisse inne. Men så kommer det alltid igjen. Og alltid på samme sted i stuen.. Jeg vasker alltid godt etterpå. Jeg er såå lei.. Hva skal jeg gjøre???
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2010 #3 Skrevet 13. juni 2010 Ta en tur til dyrlegen, og finn ut om det er en grunn til dette. Hunden kan ha ulike problemer som gjør dette. Foreldrene mine hadde en gang en hund med det problemet. Den måtte kastreres. Sluttet da å tisse inne. Den tisset liksom mens den gikk, som om den ikke merket det eller klarte å holde seg. Dersom hunden er fysisk frisk, vil jeg anbefale å hente inn hjelp ift renslighetstrening.
♥♥ M ♥♥ Skrevet 13. juni 2010 #4 Skrevet 13. juni 2010 Jeg tror hunden er frisk. Virker slik på alle måter. Jeg tar han jo ofte ut osv. Uff. skulle hatt et mirakel nå.. Er så slitsomt..
ellen-propellen Skrevet 13. juni 2010 #5 Skrevet 13. juni 2010 En frisk hund på 9 mnd bør være stueren så fremt du gjør en god nok jobb med å trene han. Jeg tipper en av 3 ting er feil. 1)Hunden har engang lært at denne flekken er do.Dette kan avlæres ved: Hver gang hunden har sovet tar du den ut- gi belonning for å ha tisset ute. Hver gang hunden har spist tar du den ut- igjen belønning for å tisse ute. Gjør hunden fra seg inne, ikke straff den men ta den rett ut! Ikke skjell eller noe,bare leie hunden ut! Hunden får ikke nok mosjon og mulighet for å gjøre nok fra seg ute.Dette endrer du ved: Ggå turer med hunden din. Det er ett fåtall hunder som tisser inne om de får nok mosjon.Det er ikke godt nok å slippe den ut i hagen. 3)Hunden har ett problem med blære eller nyrer.Hold ett øye med hunden for å se hvor lang tid det er imellom hver gang den tisser.Både ute og inne teller. Om den har ett normalt tidsintervall på dette kan du sjekke ved å kontakte en vetrinær. Lykke til.
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2010 #6 Skrevet 13. juni 2010 Noen små raser har flere problemer med å bli stuerenn enn andre raser. Og hannhunder kan være vanskeligere enn tisper. Og i tillegg blir små raser tidligere kjønnsmoden enn store raser. Så din hund, som du beskriver som "en liten hund" kan ha problemer fordi den er en liten rase som er utsatt for problemer, og fordi han er en kjønnsmoden hannhund som ønsker å markere. Det kan også være som en annen skrev, at han tror det området er doen hans, eller at han mangler mosjon. Jeg ville også tatt turen til dyrlegen for å få sjekket at alt er greit fysisk (eksempel er at UVI gjør at de tisser inne lettere, selv om det er lite sannsynlig). Regelen er at man skal rule out medisinske problemer før man begynner med adferdstrening. Det kan også være at han burde kastreres, noe dyrlegen kan vurdere. Ellers så synes jeg du fikk veldig gode råd om å ta ut etter soving, spising, osv, og å gå turer hver dag. Synes også å bruke bur, en liten en slik at han ikke kan ha "soverom" på den ene ended og "doen" på den andre er lurt. Ha ham alltid i bånd i huset, sammen med deg, slik at han ikke får anledning til å stikke bort til sitt favoritt tissested. Vil legge til å være tålmodig; mine store raser, som pleier å være renslig tidlig, har alle vært mellom 9-12 mnd før de var renslige inne slik at jeg kunne stole på dem. Lykke til! Hilsen dyrepleier
♥♥ M ♥♥ Skrevet 14. juni 2010 #7 Skrevet 14. juni 2010 Tusen takk for svar.. Ja han er nok ganske så kjønnsmoden vil jeg tro. Marker når vi går tur ute. Og skal "jukke" på veldig mange av hundene vi møter. Så ganske stor kjønnsdrift vil jeg tro. Han får gå ofte ut og døren er mye åpen nå som det er så varmt. Så skjønner det egentlig ikke. Ja, er vel kanskje slik at han tror at plassen i stuen er doen hans.. Er ganske trist at det er sånn. Jeg måtte nettopp omplassere en hund pga. urininkontinens. Der dyrlegene ikke klarte å finne noe feil på hunden. Så nå bor han hos en som er hjemmeværende og kan ta han ofte ut.. Bare håååper det ikke er noe slik med den lille her.. Han virker sunn og frisk på alle måter. Får vel bare gå etter han når han går inn til stuen
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2010 #8 Skrevet 14. juni 2010 Flytt litt rundt på ting, sett en diger stol eller et bord i veien så han ikke kommer til der han pleier tisse.. Noen hannhunder markerer inne når de kjenner lukta til tispe med løpetid, har dere tisper i nabolaget kanskje? Høres uansett ut som markering og ikke at han er tissetrengt. Ikke noe annet å gjøre enn å øve, følg de tipsene du har fått tidligere her.
♥♥ M ♥♥ Skrevet 14. juni 2010 #9 Skrevet 14. juni 2010 Ja, skal følges til punkt og prikke Nei, ikke løpetid så vidt jeg vet. Er ikke så mange hunder rundt her... Han har en stund hatt forhudskatarr, kan dette ha noe med saken å gjøre?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå