Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har tidligere skrevet innlegg om jeg evt skal begynne med grøt til gutten min, han er stor for alderen, faktisk så stor at jeg til tider har vært bekymret for rask vektoppgang, og at han henger etter motorisk ift rulling og bevegelse på gulvet. Han nærmer seg 7 mnd, og er rundt 10 kg, så problemet er at jeg må jo amme ganske hyppig både dag og natt. Han vil ikke ha grøt, fruktmos eller middag, har prøvd flere sorter, og av og til fått i han et par skjeer, men så er det plutselig bråstopp igjen. Lurer på om noen har noen innpill angående dette, kan det være gunstig for han å bare bli ammet en stund til for å evt jevne ut vekten, eller vil det føre til enda større vektoppgang når han får så mye melk i døgnet (vet jo ikke eksakt hvor mange ml han får i seg ved hvert måltid, men jeg pumper lett ut 200 ml, og han spiser godt, så det er nok mye)..

Takknemlig for andres innspill til dette, f.eks hvordan fullamming vs. oppstart av grøt har påvirket ditt barns vektoppgang, og spes dere som er/har vært i samme situasjon :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen som har noen innspill?

Skrevet

Jeg må først si du er kjempeheldig som har så mye og god melk:) Ernæringsmessig er det jo jern som det er viktig at småbarna får i seg, og som de ikke får dekket via mm. Det med vektoppgang må du ta med knusende ro! INGEN fullammede barn er noengang overvektige, men jeg skjønner du bekymrer deg for motorisk utvikling. Men det er ikke sikkert det er pga størrelsen, kanskje han bare tar livet med ro:) Min plugg er 6,5 mnd og var 9,7kg på 5 mnd kntr, så sikkert godt over 10 nå, men han er helt villmann på gulvet (altfor mye villmann...:)

Alle friske barn når sine motoriske milepæler før eller siden:)

Jeg ville bare fortsatt å amme godt, men samtidig prøve å gi fast føde først når du VET han bør være sulten. Prøvd most banan/avocado? Jeg blandet ut all most mat i mm leenge, slik at smaken var kjent. Gutten min er fotsatt ikke noe spes glad i grøt og hater middagsglass. Men liker frukt. Løsningen for meg har vært å blande mm i Småfolk sin risgrøt til 6 mnd, denne skal egentlig blandes med vann, men med mm blir den så søt at poden liker den i alle fall...

Vet ikke om dette var til noen hjelp, men men....

Stå på:)

Skrevet

Takk for svar :)

Han er en veldig rolig gutt ja, så er nok derfor han er så lite aktiv på gulvet. Det som jeg syns er rart er at han liker endel mat, bananmos virker det som han liker veldig godt, samt grøt med masse fruktmos i. Men noen dager er det ikke mulig å få i han noe, han vil ikke åpne munnen, har prøvd å gi til forskjellige tidspunkt, både før og etter amming, men virker ikke som de har så mye å si. Kanskje han får i seg for lite jern da? det er også vanskelig å få i han d-vitamindråpene.. får virkelig medfølelse for de som har små barn som ikke legger på seg og ikke vil ha mat, det må være slitsomt.. han vil ihvertfall ha masse morsmelk da, så lider sikkert ingen nød foreløbig :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...