Tvillingpappa Skrevet 13. juni 2010 #1 Skrevet 13. juni 2010 Som ganske fersk pappa til to tvillingjenter som har trengt mme fra fødselen, så har jeg lest meg opp på temaet her inne og andre steder der informasjon er tilgjengelig. Så her kommer noen hjertesukk fra meg. Denne boikotten av NAN begynner å bli barnslig. Skal man boikotte alle internasjonale selskap som har gjort noe dumt i Afrika for 15 år siden, så tror jeg dere skal selektere handlekurven ganske kraftig folkens. Som sikkert alle dere andre så ønsker jeg at mine barn skal få best mulig produkter, ikke minst når det gjelder maten vi tilbyr. Det store problemet med MME, er at produsentene ikke har lov til å publisere saklig informasjon om sine produkter på nett eller på brosjyrer. Hvordan kan vi som småbarnforeldre akseptere at staten forbyr oss informasjon om ett produkt våre barn trenger for å overleve?? De forskjellige trådene her inne om valg av mme merke gir ikke meg mye mening. Det er like mange som mener de forskjellige merkene er håpløse eller helt topp. Prøvde selv å bytte fra NAN til Hipp på grunn av alle trådene her inne om hvor flott dette produktet er. Dette fungerte dårlig for oss, men det er ikke poenget. Informasjonen her inne blir veldig subjektiv. Jeg er selv ikke på facebook eller lignende, men noen burde starte en kampanje for at staten kan frigi informasjon om MME som vi bruker mye penger på og stoler på for at våre søte små skal vokse opp. Hvilken rett har ammediktaturet i å hindre oss andre saklig informasjon. Noen som er enige?
blomstre Skrevet 14. juni 2010 #2 Skrevet 14. juni 2010 Hei Tvillingpappa. Er så enig så enig! Noen har allerede prøvd å si i fra. Da jeg begynte å henge her inne i 2008 ble vi en liten gjeng som sendte brev til den gang helseminister Bjarne Håkon Hanssen. Vi har også sendt til mattilsynet og helsedirektoratet uten særlig hell. Hun som driver www.flaskeposten.org har også forsøkt... Men hvis noen prøver å ta en runde igjen så må jo det bare være bra! Flaskeforeldre er en flyktig gruppe, så man er liksom bare opptatt av denne problemstillingen for en liten periode også gidder man ikke å kjempe mer når man er ferdig med det selv. Jeg dro forresten også i gang en underskriftskampanje. Men jeg syntes ikke jeg fikk nok underskrifter til å ha noe å slå i bordet med. Den rundet 400. Du må gjerne hjelpe meg å reklamere for den igjen :-) http://www.opprop.no/opprop.php?id=flaskesms (se for øvrig også mitt gamle innlegg http://www.dinbaby.com/forum/thread/140660322)
Tvillingpappa Skrevet 14. juni 2010 Forfatter #3 Skrevet 14. juni 2010 Som tvillingpappa til to nydelige jenter på nesten 8 uker, så er det utrolig lite tid til overs. Har brukt frustrerende mange timer på PC'n for å finne fornuftig informasjon. Dette er virkelig unødvendig. Den beste informasjonen jeg har fått så langt, fikk jeg faktisk av en veldig hyggelig dame på Nestle som forklarte forskjellen på sine forskjellige produkter og ga relativt bra informasjon om andre merker også. Hun mente vi alle burde skrive brev til myndighetene for de synes også det var frustrerende at de ikke kunne gi skikkelig informasjon om produktene. Vi spurte helsesøster om temaet, da fant hun frem en perm, der hun hadde nøyaktig samme informasjon som står på NAN boksen. Ikke bra! Tvillingforeldreforeningen skulle ta opp problemet i møte med apotekenes fagansvarlig (tror jeg). Kansje de kan dytte litt på saken.
blomstre Skrevet 14. juni 2010 #4 Skrevet 14. juni 2010 Din histori er ikke unik dessverre, har hørt tilsvarende så alt for mange ganger. Har dere vært innom www.flaskeposten.org ? Anbefales. De har også gitt ut egen bok om flaskemating :-) Har ikke lest den selv, da den kom litt for sent for mitt vedkommene. Du kan jo tipse helsestasjonen deres om boken! Alle helsestasjoner burde virkelig ha minst et eksmplar av den. Flakseposten har også egene sider for helsepersonell som du kan anbefale til dem. Lykket til videre, og husk at det er mange her inne som villig deler sine erfaringer :-)
Fifrildi Skrevet 20. juni 2010 #5 Skrevet 20. juni 2010 Jeg opplever det samme. Spesielt frustrerende synes jeg informasjon om vanntemperatur ifb med blanding av mme er. Who og flaskeposten.no opplyser minst 70 grader, mens det står annet på boksene og det verserer info om at for varmt vann ødelegger næringsstoffer - 40 grader i nans tilfelle. Vi har prøvd både nan og hipp (håpet hipp skulle eliminere behovet for malt), men er tilbake på nan da det fungerer best for min baby. Og når det er merket som er mest kompatibelt med mitt barn klarer jeg ikke å forholde meg til boikott. Man får velge sine slag med omhu, og boikott av nestle er ikke mitt. I tillegg er hipp nesten dobbelt så dyrt. Jeg har en plan om å skrive til helsedirektoratet og forlange bedre informasjon både på nettsidene deres og i brosjyreform, men foreløpig er brevet bare på utkastnivå i hodet mitt. Hvis det er noe du eller andre vil ha med i et slikt brev, skriv gjerne her - så har jeg flere innspill til formuleringen. Hele denne disclaimeren man er pålagt med at bryst selvsagt er best blablabla begynner å bli slitsom. Vi har hørt det nå, og for de av oss som da ikke fikk til å amme så er det et stort og skrikende behov for nøyaktig og grundig informasjon.
blomstre Skrevet 21. juni 2010 #6 Skrevet 21. juni 2010 Hei Fifrildi Så bra at du skriver brev! jeg har allerede sendt noen selv, så jeg kan jo fortelle deg hva du ikke må skrive... Ikke be om en egen brosjyre om mme. Dette har de ikke lov å gi ut pga WHO-koden (the International Code of Marketing of Breast-milk Substitutes, 1981). Den samme WHO-koden, som hindrer de i å gi ut en brosjyre om kun mme uten og også ha med amming, pålegger imidlertid også myndighetene ansvaret for å sikre objektiv informasjon om mme. Det er her de norske myndighetene svikter! Rams gjerne opp hva som allerede gis ut av informasjon, og pek på manglene ved disse, ellers får du bare et svar der de henviser til det som gis ut pr i dag (hvordan amme ditt barn og mat til spedbarn heter de vel?). Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå