Suretær Skrevet 13. juni 2010 #1 Skrevet 13. juni 2010 Hvordan gjør dere det? Har en liten en som tidligere sovnet fint av seg selv på max ti min, men som nå styrer rundt i alt fra 1 - 2 timer før han sovner. Sitter dere der inne hele tiden? Prøver jeg å gå skriker han hjerteskjærende, så det orker jeg ikke... Andre med samme utfordring?
Rødhette <309+<312 Skrevet 13. juni 2010 #2 Skrevet 13. juni 2010 Sover han for mye på dagtid kanskje? Her var mini vanskelig å legge en periode og vi måtte gå fra to til en dupp på dagtid. så gikk alt kjempe fint igjen :-)
Suretær Skrevet 13. juni 2010 Forfatter #3 Skrevet 13. juni 2010 Han sover to ganger om dagen. Har liksom hørt det der med at søvn gavner søvn, så jeg har vært redd for å ta vekk den ene dupp. Men villig til å prøve. Når sover din da?
Rødhette <309+<312 Skrevet 13. juni 2010 #4 Skrevet 13. juni 2010 Her har ikke prinsippet søvn avler søvn fungert når han er så stor som mini er nå, min blir 1år i slutten av mnd. Her sover han fra 19:00-ca09:00 og 12:00-ca14:00 Han får ikke sove etter 15:00, da blir leggingen om kvelden bare tull og spetakkel. Når sover din?
Suretær Skrevet 13. juni 2010 Forfatter #5 Skrevet 13. juni 2010 Han våkner tidlig, ca halvsyv.. Sover litt inne med meg, ca en time. Sover første lur ute fra 10.30 til 12, og neste fra 15 til 16.15 Må prøve å flytte første lur litt, så kanskje det funker. Hvor lenge er det siden du gikk fra to til en dupp?
Rødhette <309+<312 Skrevet 13. juni 2010 #6 Skrevet 13. juni 2010 Vi gikk fra to til en dupp når han var 10mnd, da ble kvelden bare tullete og han brukte evigheter på å sovne. Han var kjempe trøtt og litt grinete i overgangen, men etter en ukes tid var alt i orden :-) Jeg ville prøvd å forskyve den første luren litt og litt, men pass på så han ikke blir overtrøtt. når legges han for kvelden?
Suretær Skrevet 13. juni 2010 Forfatter #7 Skrevet 13. juni 2010 Ja, det skal jeg prøve. Er jeg heldig sover han litt lenger om morgenen også... ; ) Var så bortskjemte vi, han sove fra 19 til 08.00 helt til han var 8 mnd. Da begynte det å bli bare rot.. Skal forskyve første dupp i morra, og kutte ut dupp nr.to. Blir spennende å se; ) Takk for tips.
Rødhette <309+<312 Skrevet 13. juni 2010 #8 Skrevet 13. juni 2010 Høres ut som han er klar for bare en dupp på dagtid, lykke til :-) Ikke sikkert det ordner seg på en dag, men kanskje det tar en ukes tid. Oppdater meg gjerne på hvordan det går:-)
sommer1 Skrevet 13. juni 2010 #10 Skrevet 13. juni 2010 Helt enig med solstrålen her;) Hadde også samme problem. 1 time etter hun hadde våknet så ville hun sove igjen....sov da 1 time. også sov hun 1 time på dagen i 15 tiden, og ville da ikke sove igjen på kvelden! Gikk over til å prøve å holde henne lengst mulig våken på formiddagen. så sover hun 2 gode timer når hun sovner(alt i fra 10-13...spørs når hun våkner) Ingen lur på ettermiddagen. Sovner som oftest som en stein i 18-19 tiden! Men som solstrålen sier, pass på at at de ikke blir overtrett, da er det ikke like enkelt;)) Lykke til:-)
Suretær Skrevet 14. juni 2010 Forfatter #11 Skrevet 14. juni 2010 Ahhh, allerede ute å kjøre. Han våknet seks idag, og ville ikke sove videre, så han ligger ute og dupper nå. Men prøver få ham til å sove igjen senest ved ett-tiden, så håper jeg det blir bra. Kan ikke holde ham våken fra elleve til syv, da blir det bare rot. Hvor lenge sover din om morgenen da "sommer1". ?
Rødhette <309+<312 Skrevet 14. juni 2010 #12 Skrevet 14. juni 2010 Nei, det skal ikke være lett, men gjør ingenting om han sover to dupper om dagen så lenge han ikke sover etter 15:00 :-) siden han er tidlig oppe. sovner han i to tiden, vekk han igjen i tre tiden. og er det krise, så la han sove 30min før du vekker han hvis han sover i tre tiden. han blir fort vandt til nye rutiner, så da sover han kanskje lengre på ene duppen og kutter ut dupp nr to av seg selv. :-)
sommer1 Skrevet 14. juni 2010 #13 Skrevet 14. juni 2010 Spørs veldig på når hun sovner om kvelden...Noen ganger er hun trett kl 18, da prøver jeg å holde henne oppe litt 18.30...Men som oftest så legger hun seg 19-19.30 også står hun opp mellom 8 og 9 dagen etter. Hun har sove som en stein fra hun var baby. men da hun ble 6 mnd skulle hun plutselig ha melk på natta. Klarte å venne henne av med det, men har nå i en alder av 14 mnd begynnt å våkne om natta igjen, Håpløst! Drikker bare en flaske melk og sovner igjen med en gang. Prøver å være flink med å få i henne nok væske om dagen, men hun vil ikke drikke melk fra kopp/tutekopp, kun flaske.... Tullejente, får håpe hun slutter med det snart;)
Mildemai09 Skrevet 14. juni 2010 #14 Skrevet 14. juni 2010 Dette kunne vært oss! Jeg også trodde at innarbeidede gode rutiner var viktig, men det føles ikke slik nå. Han sov fint fram til for ca en mnds siden. Han nekter å legge seg, turner rundt i senga, skriker som en stukken gris når vi forsøker å holde ham litt i ro osv osv. Prøvde å gå ned til én lur på dagtid forrige uke, men har ingen effekt så langt. Han våkner mellom 05:30-07:00 hver dag, legges kl 19 vanligvis. Så han vil gjerne sove etter frokost (etter 9-tida), men har holdt ham oppe til ca kl 11 for å se om luren da forlenges. Han sover siste lur mellom 13 og 15, vanligvis ferdig ca kl 14. Vi har prøvd å synge i en evighet (ca en halvtime), tatt opp og lagt ned (opp-ned-metoden?), gått ut og inn, latt ham skrike noen minutter (først ca ett min, så to, så tre, og så maks fem min..., huff, men da kan det nytte å legge ham ned). Best effekt er det når pappaen holder ham på fanget til han sovner der..., men det er jo ikke noe lurt i lengden. Fatter ikke at et englesovebarn kan bli et nekter-å-sove-monster nesten over natta, var litt sjokkerende det.
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2010 #15 Skrevet 15. juni 2010 jeg er med på et med søvn avler søvn, ikke ta bort den ene uppen, men pass heller på at han ikke sover etter 15.00...
Suretær Skrevet 15. juni 2010 Forfatter #16 Skrevet 15. juni 2010 Åkei folkens, status er som følger: Igår ble det sen ettermiddagslur som vanlig, brukte 1,5 time på legging på kvelden Men idag fikk jeg lagt ham tidligere, så han var ferdig sovet kl.14.10. Var skeptisk til å holde ham oppe til 19 da jeg var redd han skulle bli overtrøtt, men vet dere hva, det funka! Brukte et kvarter på legging, så sov han som en stein! Er spent på de neste dagene nå, hvordan det blir. Han må fortsatt sove to dupp i løpet av dagen, men må bare legge ham tidligere første gang, så burde det funke. Kanskje hvis jeg er ordentlig heldig kan vi gå ned til en dupp pr dag,også tar han de timene igjen om morgenen he, he.. det er lov å håpe. Er ikke alltid like gøy å starte dagen 6.30 når man kan sove lenger liksom..: )
Suretær Skrevet 16. juni 2010 Forfatter #17 Skrevet 16. juni 2010 Å lykke! Han sov til 7.30 idag: ) Dette funker altså.. Akkurat lagt ham ut for å sove, litt tidlig- så det tok litt tid, men er innstilt på å få til dette nå. Neste dupp blir da ca kl 13, så da bør det gå bra i kveld.
Rødhette <309+<312 Skrevet 16. juni 2010 #18 Skrevet 16. juni 2010 Så bra å høre at det ble mye bedre! Tenk at løsningen var så enkel
april09 & oktober10 Skrevet 17. juni 2010 #19 Skrevet 17. juni 2010 Og her sitter jeg og lurer på åssen det gikk i dag Krysser fingrene for at det fungerer like bra i kveld!! Har en gutt selv på 14 mnd, og han sover fortsatt 2 lurer på dagtid. Han blir trøtt etter å ha vært våken ca 3 timer. Han våkner oftest kl 6-6.30. og sover igjen 8/9 og en time eller to. Så sover han igjen ca kl 14 til 15-15.30. Så legges han igjen ca 18.30. Savner å kunne sove på morran, men det hjelper ikke å prøve å legge senere, han våkner like tidlig. Han er igrunn veldig var på lyder, og våkner alltid når pappan står opp og går ned trappa -uansett å stille og lydløst han gjør det
Suretær Skrevet 21. juni 2010 Forfatter #20 Skrevet 21. juni 2010 Hei, oppdatering kommer her. Småtten sover fortsatt to ganger, men tidligere enn før. Våkner desverre også tidlig, seks, halvsyv fordi faren står opp. (som deg over her). I helgene sover han til ca syv.. MEN leggingen på kvelden går mye bedre, og det var jo det som var målet. Pluss at han sover i egen seng hele natten. Glemte å skrive det i første innlegg, men hadde også et problem med at han SKULLE inn til oss hver natt kl.fire. Men nå er alt normalt igjen. Nå drømmer jeg bare om at han skal sove liiiiitt lenger om morgenen. : )
april09 & oktober10 Skrevet 27. juni 2010 #21 Skrevet 27. juni 2010 Da er vi to som drømmer om det samme hehe:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå