Gå til innhold

Pergotimekurer.....

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ok. Jeg har fått en pergokur på 7 kurer da... (har tatt 5 av de til nå).

Har gått på metformin siden jeg fikk påvist PCOS i 2000, men synes ikke at det hjelper noe særlig verken på å gå ned i vekt eller det å bli gravid...

Har gått på pergotime en gang før, (i fjor) og ble da gravid på den 6. eller 7. kuren.. Tror d var 7 jeg gikk på da og... men dessverre så mista jeg babyen i uke 22.....

For å gå ned i vekt kreves det jo mer enn meformin, det rkeves kostholdsomleggelse og også mosjon.

Metformin er desverre ikke medisin som gir en slankende effekt helt uten videre.

I stedetfor pergo kan man o bruke sprøyter, mend et krever jo at gyn overvåker en, at en går på UL for å sjekke om og hvor mange egg som modner.

Etter 2 kurer med pergo uten EL, fikk jeg metformin, gikk ned 30 kilo og så begynte jeg på puregon sprøyter.

Fikk El nesten hver gang og det hadde mye mindre bivirkninger enn pergo.

Men jeg bor da altså i Tyskland hvor man har flere leger og hvor det er vanlig å stimmulere med sprøyter før man prøver ivf

Puregon sprøyter man og det er rent fsh (folikkel stimmulerende hormon)

Jeg ble ikke gravid, da jeg nå har slitasjegikt i knær, er dt blitt uaktuelt å bli gravid men det betyr jo ikke at jeg kan hjelpe andre med pcos :)

Akkupunktur har jeg prøvd mot kne smerter, hjalp ikke. Det finnes en liten studie om akkupunktur og pcos som viste at er du slank og har normale hormoner, kan det virke.

Homeopati må man tro på, det gjør ikke jeg, jeg sier nei takk til det stort sett.

Mend et som har hjulpet meg utrolig med syklusen er osteopati. Det er mulig du som jeg) har mye spennigner i kroppen og det løser de. Siden jeg begynte med det, har jeg fått temmelig regelmessige sykluser. Ofte med el da jeg blir pms troll ;)

Det er ikke alltid problemet sitter der hvor symptomene melder seg har jeg lært via osteopati i allefall.

Annonse

Jeg vil bare fortelle en ting, jeg har hatt ca 30 pp med pergo (selvfølgelig med opphold imollom kurene.) Jeg kutta ut pergotime, gikk ned 15 kg, gikk på puregonsprøyter og ble gravid etter 1pp.

Mitt råd er: Ikke gå for lenge på pergotime- det har slett ingen hensikt å prøve det alt for mange ganger. Jeg er sikker på at gyn, leger osv gir dette fordi det er enklest for dem dersom pasienten går på pergo. Da slipper de en tett oppfølging, slik de må ha ved puregon bruk.

Metformin har jeg heller aldri forstått vitsen med, siden man bør gå på metformin i minst 1 år for å ha særlig effekt av disse. Jeg ble veldig uvel av metformin.

Dette er mine erfaringer, jeg mener at alt for mange jenter/damer i enkelte tilfeller går for lenge på Pergo. Det er en stor psykisk belastning dersom man måned etter måned ikke lykkes.

Les om bivirkninger på pergo, det er faktisk mulig at man GÅR OPP I VEKT (noe jeg herved kan bekrefte!) og at man kan få flere cyster på eggstokkene.

Ok! Takk for gode råd! Skal ringe gyn.legen min imorgen å høre om jeg kan begynne på puregon etter jeg har tatt den 6. kuren nå.. Hvis jeg ikke blir gravid på den da......

Det er sant det du sier anonym at det er en stor psykisk belastning av å gå på pergo... åja.. jeg har også gått opp i vekt.. aldri vært så tung som jeg er nå.... er 1.65 høy og veier over 80 kg... :( for litt under et år siden veide jeg 70-75 kg... Så det er utrulig hva pergon gjør med menneskekroppen...

Men et spørsmål.. hvorfor må man ha tettere oppfølging ved puregonbruk??

jeg gikk på 4 kurer (og ble gravid) men fikk beskjed om at etter 6.kuren så ble d prøverør. for enten hadde pergo virkning eller så hadde den ikke. for meg hjalp metformin (Selv om jeg ikke er overvektig), kosthold og pergo;) cystene oppløstes og jeg gikk ned 8 kg på 5-6mnd.

Man må ha tettere oppfølging ved Puregon sprøyter, for å kontrollere at dosen har effekt, i tillegg følge med på follikens utvikling. Jeg fikk beskjed at nå folliken (med 1 egg inni) var ca 20mm stort, skulle jeg sette Pregnyl sprøyta. (Eggløsningsprøyta) Tenk deg en ballong som skal bli passe stor. Og vips, når den er moden skal den løsne.

Alt dette bør en spes/gyn følge med på. Du har da en gyllen og unik mulighet til virkelig å SE rett tidspunk når du har eggløsning, noe som igjen er gull verd for når du skal ha samleie. Ikke drøy, selv om sprøytene er dyre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...