1mor3barn&1000ideer Skrevet 13. juni 2010 #1 Skrevet 13. juni 2010 Jeg vurderer å flytte nærmere familien min, på østlandet. Men jeg og barna trives så veldig godt her vi bor. Det jeg kvier meg mest for er at barna blir tatt vekk fra alle sine venner, tryggheten og personene som jobber i barnehagen og skolen. Samt vennene her vi bor. Og hvordan vil det bli for de å starte på nytt, i ny skole og i ny barnehage? En helt annen dialekt, nytt område etc. Noen som har erfaringer og vil fortelle litt om hvordan det gikk?
Mandalas Skrevet 13. juni 2010 #2 Skrevet 13. juni 2010 Vi har flyttet to ganger. Først fra Norge til Sverige da barna var 1 og 3 år gamle, så tilbake da de var 4 og 6 år gamle. Den første flytten gikk egentlig overraskende bra, men var bittelitt tøff for eldste barnet på 3,5 år. Det var litt vanskelig å begynne rett i bhg på et så nytt sted og han savnet familien i Norge. Men det gikk som sagt samtidig relativt bra. Da vi flyttet tilbake fikk eldste bytte skole midt i 1.klasse. Det har gått bare bra og over all forventning! Han trives som fisken i vannet og ingenting kunne gått bedre enn det har gjort. Han har allerede mange å leke med på skolen (begynte på skolen etter påske). For yngste som var fire år var flytten nå hardere. Hun savner den gamle bhg og vennene sine i Sverige Veldig mye!! Hun er en langt mer sosial person enn storebroren og lider mer av å ikke ha gode venner her allerede. Kanskje er alderen rundt fire år den mest følsomme alderen? Også kommer det selvsagt utrolig mye an på bhg og skolen man kommer til. Skolen til eldste har vært suveren, bhg yngste har begynt i, har ikke vært noe spesielt bra.
1mor3barn&1000ideer Skrevet 13. juni 2010 Forfatter #3 Skrevet 13. juni 2010 De er veldig sosiale alle tre. Og jeg aner ingenting om skolene og barnehagene der borte Noen flere?
Mille** Skrevet 13. juni 2010 #4 Skrevet 13. juni 2010 Vi har flyttet flere ganger med storesnupp, gikk veldig bra alle gangene. Hun har blitt en veldig åpen og uredd person, kjempesosial. )
Elletuppa Skrevet 13. juni 2010 #5 Skrevet 13. juni 2010 Vi flyttet da de to eldste var 5 og 9 år. Var "kjempe " bekymret på forhånd...Men gikk veldig veldig bra. Eldste på 9 byttet dialekt på 14 dager.... Fikk masse nye venner begge to.
Gjest Sekretøsa Skrevet 13. juni 2010 #6 Skrevet 13. juni 2010 Hvor skal dere flytte da? Kom hit, vi bor også på østlandet Men altså, jenta mi byttet bhg når hun var 3, og nå i februar (blir 6 i høst). Gutten blir 3 i høst, og byttet også nå i februar. Det har gått over all forventning! Jenta kan falle litt tilbake på dette med "jeg skulle ønske vi ikke bodde her"... men sannheten er at hun har det mye mye bedre her enn der vi bodde, det bare henger litt igjen når savnet etter en spesiell jente i bhg kommer...
UnePune äntligen hemma! Skrevet 13. juni 2010 #7 Skrevet 13. juni 2010 Vi flytta nå i april, til Sverige. Eldste fikk plass i förskolan(5-6 åringer) 15 timer i uka og trives veldig godt der - han skjønner ikke alt de sier og de skjønner ikke alt han sier - men han koser seg likevel. Tipper han kommer mer inn i språket og venner etter ferien når han begynner i förskoleklass som er hver dag og litt flere timer =) Nå flytta vi sammen med en annen familie, så venninna hans går også i samme förskola, men han har klart seg godt de dagene ikke hun er der også. De to minste begynner på dagis til høsten og er i grunn spent på hvordan det går. Minste (2 år) har ikke gått i barnehage før, men jeg trur han kommer til å trives. Mellomste(3,5 år) har gått i barnehage før og trivdes der, men han sliter endel med språket sitt - så jeg trur de kommer til å slite med å forstå han(noe han forsåvidt er vant til!). Ingen av mine barn er sjenerte akkurat =P
Vilja<3 Skrevet 13. juni 2010 #8 Skrevet 13. juni 2010 Vi flyttet til en annen kant av landet da barna var 2 og 8 år gamle. De begynte i ny bhg og skole. Minsten slet litt i begynnelsen og vi var veldig triste for han måtte forlate den gode barnehagen han gikk i der vi bodde før, gikk lenge før han trivdes i den nye barnehagen. Nå er han 3,5 år og stortrives, har fått mange venner og vil helst i bhg hver dag. Når det gjelder eldste har det ikke vært noen problemer fra dag 1. Hun er veldig sosial av seg og får lett nye venner. Hun har fått mange nye venninner i klassen og trives veldig godt her vi bor nå.
1mor3barn&1000ideer Skrevet 13. juni 2010 Forfatter #9 Skrevet 13. juni 2010 Ok dette var jo beroligende historier! De er veldig sosiale av seg, og ikke sjenerte i det hele tatt. Kanskje det går bra likevel Men hva med dere voksne? Hvor lett er det å få seg nye venner i voksen alder? Jeg har tenkt å flytte til Ås, Langhus, i nærheten der.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå