Gå til innhold

flere som har bekkenløsning i lysken...!!? (samme som i 2 trimester)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har store problemer med lysken, værst på venstre side.. Kjenner det i hele underlivet som oftest!! Har det veldig tungt om dagene mye hus arbeid jeg ikke greier. Har nettopp fått begynt å komme meg til fysio. Var desverre lang vente tid så har blitt værre i løpet av den tiden.

(er 27+6)

Hvordan har dere det om dagene?

Fortsetter under...

Skrevet

Hvis du mener fra symfysen foran og ned mellom beina - ja. Au! Er nå i uke 38 og gleder meg til å bli ferdig med dette her! Har ikke hatt noe fysio, lokal terapeut mente hun ikke kunne gjøre noe for meg ut over å lære meg å løfte, sette meg inn i bilen osv - det har hjulpet litt. Bekkenbunnsøvelser også, men fy pokker det er vondt likevel...

Skrevet

Ja, den siste tiden har det flyttet seg ned til lysken og det er ikke spesielt deilig å gå, kan du si!!!

Men vi må være flinke nå, ta hensyn til dette, så vi ikke blir å slite med dette lenge etter fødselen og:)

Skrevet

Jeg har hatt tendenser mellom nummer to og dette svangerskapet, ja, og i følge fysioterapeuten er det visst veldig vanskelig å behandle effektivt. Problemet er jo at det leddet ikke har noen annen forbindelse enn den bruskskiven, så det er bare å jobbe med musklene i området så de kan støtte opp, ellers ingen ting som hjelper...

Skrevet

Om ikke jeg tar helt feil så ligger lysken på sidene. Har du bekkenløsning så er det ikke i lysken du får vondt, men i skambenet;-) Skambenet er midt i front;-)

Jeg går hos fysioterapaut for kraftig bekkenløsning. Og JO det er ganske mye du kan gjøre . Kanskje ikke for å bli så veldig mye bedre, men absolutt for å ikke bli værre. Min fysioterapaut har gått kurs og driver kurs, pilates for gravide med bekkenløsning.

Her er mange øvelser du kan gjøre selv. Sikkert flere hundre, men ikke alle er for meg.

Jeg har øvelser jeg skal gjøre hver dag, det tar ca 20-30 min. + at jeg skal prøve å prioritere å gå en tur på min 10 min pr dag, noe som kan være nok for meg av og til.

Og sist men ikke minst, KNIPEØVELSER ER ALFA OMEGA, og det kan gjøres hvor som helst og når som helst!!!

Og i tillegg får jeg 2x30 min masasje i uka hos henne;.) Det er avslappende masasje for å roe ned musklene;-)

Skrevet

Stol på meg - når symfysen går får du etter hvert vondt nedover på sidene (i lysken) også...

Annonse

Skrevet

Jeg har bekkenløsning og det gjør mest av alt vondt i lyskene. Bekkenløsning er ikke helt lik for alle så smertene kan ligge litt forskjellige steder i bekkenet. Har også vondt i hoftene og i blandt i symfysen (plus korsrygg) men den verste smerten ligger i lyskene. Det Det gjør vondt hele tiden når jeg går, snur meg i senga osv. Skjærende smerte.

Har vært hos kiropraktør som har hjulpet meg litt å løsne opp når jeg har gått meg vrang men han klarer ikke å få bort smertene helt. Prøvde bassengtrening men det ble et smertehelvete etterpå så jeg måtte gi opp. Så ut som at de på svømmetrening som hadde vondt i lyskene sleit mest med smerter etter svømmetrening mens det hjalp de andre som hadde mer vondt i symfysen/hofter.

Gåing er noe som jeg må unngå men det rare er at jeg kan sykle nesten uten smerter. Så sykkelen har blitt min beste venn for å komme meg rundt. Gruer meg til når jeg blir for stor til å sykle :( .

Skrevet

Kjenner til deg smerten når jeg går og snur meg i senga.. Sover veldig dårlig til tider.

Går jeg for langt er løpe kjørt den må jeg pine kroppen tilbake hjem igjen.

Så kiropraktoren hjalp deg litt ihvertfall? har vurdert å gå ditt men penger er desverre problemet.

Godt å høre at det ikke bare er jeg som sliter med lysken føler at det er så mange som mener at det ikke kan være bekkenløsning rundt meg men har jo fått det bekreftet.

Så sykling fungerer for deg? er jo litt snålt da fordi du bruker jo beina :P hehe men er jo veldig bra at du har funnet noe som ikke gjør vondt så du kan komme deg rundt lett =)

Skrevet

Nesten alle råd for bekkenløsning går på bekkenløsning bak i sakralleddene eller hva det nå heter, der er jeg lite plaget. Jeg slet veldig med smerter når jeg satt mye ved skrivebordet på jobb, merker godt at nå som jeg har hatt over en uke skrivebordfri er det mye mindre vondt - har i tillegg vært flink til å gå lite men riktig, ikke løftet osv. Og så var det dette med knipingen, da...

Skrevet

Men det er jo bra å få litt fri i fra det..

Ja skal nå til fysio igjen på tirsdag da skal jeg få litt treningsøkter jeg skal gjøre så satser på at det skal gjøre ting litt bedre..

Skrevet

Jeg har hatt bekkenløsning i begge mine svangerskap, og nå under det siste har jeg prøvd akupunktur. Det hadde virkelig en vanvittig bra effekt!! Hadde aldri trodd det på forhånd, men er virkelig å anbefale. Så tar de også andre problemer i samme slengen.

Skrevet

å hjalp det mot bekkenløsning? virker som akupunktur hjelper mot det meste=)

hvor mye betalter du for dette?

Skrevet

Har hatt bekkenløsning siden dag 1 i dette svangerskapet. Og det har vært j....... Det er lite man kan gjøre med selve bekkenløsningen, men man kan gjøre mye med leddene og muskulaturen rundt slik at smertene ikke blir så ille. Selv har jeg gått ukentlig til fysio for å få massert ømme, stive muskelknuter som har lett for å danne seg når man spenner og stiver av muskulaturen rundt bekkenet for å forhindre smerte. I tillegg har jeg fått masse øvelser, spesielt på uttøyning av ledd og muskler for å holde dem myke og bevegelige. I tillegg har gått til trening hos fysioteraputen for bekkenplager. Masse gode øvelser. Svømming er også helt supert. Sist, men aboslutt ikke minst, har jeg også gått ukentlig til akupunktur. Noe som har hjulept veldig. Bekkenløsningen sitter i symfysen, men leddene går jo nedover lysken og binder sammen muskulaturen, så det er helt normalt at dte er vondt "overalt" der nede :-)

Annonse

Skrevet

Hvis det er trangt med penger så hadde jeg heller prøvd fysioterapeut som skal være gratis hvis legen skriver ut henvisning med gangvansker. Kiropraktøren hjalp meg litt men det er litt vanskelig å vite hvor mye det var ham og hvor mye det var meg som endelig godtok at jeg måtte ta det med ro og holdt meg i ro.

Kiropraktøren var ikke i tvil at det var bekkenløsning så det kan absolutt være bekkenløsning selvom det sitter mest i lyskene (høyre er verre for meg). Har lest mange steder at det kan være litt forskjellig for folk hvor smertene sitter.

Dette med sykling er veldig rart. Jeg tror det er kombinasjon av at det blir ikke like mye press (og annerledes) på bekkenet som når man går og at bekkenet er ikke i like mye bevegelelse som når man går. Det er mest bena som går opp og ned. Merker med engang at det blir verre i oppoverbakker når jeg må begynne ta litt i og muligens stå opp for å sykle. Men hvis du prøver, prøv deg på en liten tur først, ikke sikkert det funker for deg. Akkurat som svømmetrening funker for mange men var grusom for meg.

Håper du får litt hjelp og klarer å holde smertene borte! Man må desverre godta at man må ta det med ro. Jeg sleit veldig med det først og kjørte på. Gråt en del når jeg innså at jeg måtte slutte å trene og at jeg kom sannsynligvis ikke til å få ordentlig søvn resten av svangerskapet. Men babyen blir forhåpentligvis verdt det :) .

Skrevet

Og når det gjelder nattesøvnen er det faktisk verdt å prøve glatt sengetøy og nattøy. Jeg er ikke den som sover påkledt til vanlig, men en sateng pysjbukse og glatt laken gjorde at det ble mindre vondt å snu seg - nå våkner jeg ikke hver bidige gang jeg beveger meg! I følge JM burde jeg også ha noe glatt å sitte på i bilen så det blir enklere å svinge beina samlet ut - det er en av de verste bevegelsene. Ellers er mitt eneste råd å ta det med ro, det blir jo bare verre om man overanstrenger seg.

Skrevet

Åååå som jeg savner den glatte pysjbuksa mi!! Det rådet har jeg gitt til mange venninner ja..hehe.. dessverre gikk vannet mitt sist med den buksa så jeg tror jeg kastet den.. finner den ikke hvertfall..

Ellers har refleksologibehandling hjulpet meg for mine lyskesmerter! Om ikke det er helt borte så holder det smertene i sjakk og jeg skal nok klare meg greit fram til fødsel, 6 uker igjen! Ikke bare bare med en 2åring i tillegg :)

Skrevet

Jeg har hatt litt vondt i det området. Var hos en fysioterapaut som har forsket på bekkenbunnsproblematikk i 10 år, og hun vrei på hoftepartiet mitt på en sånn måte at hele bekkenet mitt knaka som bare tusan. Hadde da så vondt at det var en sånn litt deilig smertefølelse. Etter det har jeg ikke merket så mye i lysken, men mer i korsryggen og litt foran på skambeinet, hvis jeg er litt for aktiv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...