lissiliz❤tassen❤lillesøster Skrevet 13. juni 2010 #2 Skrevet 13. juni 2010 EN SØNN.. En sønn er FORTIDEN, fylt av minner om barneår med lek og skøy. Om bestevenner og små venninner om noe alvor og mye gøy. En sønn er NÅTIDEN, fylt av glede og stolthet over alt han får til. Hver dag erobres, han er jo rede og veien fører ham dit han vil. En sønn er FREMTIDEN, fylt av håpet om seier og om å nå de mål som han har satt seg, og sikkert greier før han til sist kan slå seg til tål. En sønn er LIVET, for han du nærer så mange drømmer i hemmelighet. Og dypt i hjertet du alltid bærer din sønn med glede og kjærlighet KJÆRE LILLE GUTTEN MIN Kjære lille gutten min -Kom og rekk meg hånden din Ingen er det i verden her -Som holder av deg som jeg Lykkens solskinn og livets glede -Gid jeg kunne dem alltid sprede Over hele din fremtidsvei -Min elskede lille gutt Akk men livet er ei så -Sorgen en gang vil deg nå Da skal lillegutt aldri glemme -Straks å komme til meg Alt det kjære som gikk i stykker -Alt det onde som hjertet trykker Skal vi hjelpe så godt vi kan -Min elskede lille gutt Kjære lille gutten min -Kom og rekk meg hånden din Ingen er det i verden her -Som holder av deg som jeg Hvor du ferdes, skal ett du minnes -At her hjemme bestandig finnes En som venter og tenker på -Sin elskede lille gut HVA ER ET BARN? Barnet er nye sjanser. Barnet vil ta deg med og vise deg hele verden med stadig Hør! og Se! Ømhet for alt som lever, den som vi alle fikk, men som vi la ifra oss, ser vi i barnets blikk. Snøen er falt. Vi tenker: Huff, nå blir veien glatt! Barnet tar et fnugg på votten, beundrende og betatt. Høsten kan synes fattig for den som er tung av år. Så kommer et barn til verden. Det er den nye vår. GUD BRUKTE LILJEN Gud brukte liljen så ren og hvit, for hud så bløt som lin. Forglemmei ei ble øyne blå, og så kom haken din. En tulipan som aldri dør, med skjønnhet og med glød. Ble nu en vakker liten munn, den ble så myk og rød. En annen blomst han brukte så, en rose lys og skjær. Han rørte ved to smilehull, og lot dem blomstre der. Hans hender de kan skape alt, til liv blir alt han rører. To vindler små med morgendugg, de ble til to små ører. Fra påskens skjønne gyldne blomst, du får ditt myke hår. Han går og samler blomsterstøv, og slik det farve får. En sneklokke ble nesen din, og så til fingre små. Han plukker blad av tusenfryd, og det ble tærne og. Det hender du blir lei deg fordi jeg er så liten. Jeg setter merker alle steder og gjør deg ganske sliten. Men hver en dag blir jeg større Ja, en dag blir jeg stor. Og alle mine avtrykk blir bare svake spor. Her er mitt lille avtrykk så du kan huske og forstå, hvor søte hender jeg hadde den gangen de var små. Pappa Så ømt , så forsiktig, så kjærlig en far er idet han løfter sitt nyfødte barn...En forundret kjærlighet....for han har egentlig aldri trodd på mirakler.... Av Kari Bremnes: Reise med en liten passasjer Følge tegn som ingen ser Være egen båt Frakte både jubel og gråt Reise lenger enn du hadde trodd Kjenne liv der ingen før har bodd Være en lugar Seile med et spørsmål uten svar Reise langsmed dag og over natt Reisen er de lengste du har hatt Være eget fyr Blinke for et gammelt eventyr Reise med en passasjer om bord Nynne på en sang av hav og jord Være solvarm strand Når en liten sjømann går i land Kjære mor og far, sier et lite barn; Ikke skjem meg bort - jeg vet godt at jeg ikke skal ha alt jeg ber om Ikke vær redde for å være bestemte med meg. - jeg foretrekker det. Det får meg til å føle meg trygg. Ikke la meg utvikle dårlige vaner. - jeg har bare dere å stole på for å stoppe meg. Ikke få meg til å føle at feilene jeg gjør er store synder. - det forvirrer det verdibildet jeg skal bygge opp inni meg. Ikke vær for raske med fagre løfter. - Jeg blir skuffet når du ikke greier å holde dem. Ikke sett altfor store krav til min ærlighet - det er lett å skremme meg til løgner. Ikke vær skiftende og inkonsekvent. - det forvirrer meg forskrekkelig Ikke beskytt meg fra konsekvenser - jeg trenger dem av og til for å lære igjennom smertefulle erfaringer. Ikke ta det altfor alvorlig når jeg sier "jeg hater deg". - det er ikke deg jeg hater, men den makten du har til å begrense meg. Ikke tenk at det er under din verdighet å si, "unnskyld meg" -En ærlig unnskyldning gjør at jeg føler varme og hengivenhet for meg. Ikke skjenn og mas, - hvis du gjør det, må jeg beskytte meg ved å late som jeg ikke hører. Ikke prøv å late som du selv aldri gjør feil - det gir meg et altfor stort sjokk når jeg oppdager at det ikke stemmer. Ikke si at det bare er tull når jeg er redd. - det jeg er redd for er virkelig for meg du hjelper meg mye bedre ved å prøve å forstå. Ikke si at du ikke er glad i meg - selv om jeg av og til kan gjøre stygge ting Ikke glem at jeg vokser fort - det er sikkert veldig vanskelig for deg å holde følge med meg, men vær så snill og prøv så godt du kan... VÆR DER FOR MEG Gi meg ros - si at jeg er flink. Gi meg oppmuntring, slik at jeg kan. Bare at noe er vanskelig og tar tid å lære. Gi meg troen på mitt selvbilde. Gi meg tro på en egenverdi jeg kan leve med. Vær der for meg når jeg krever lærdom og jeg trasser for å finne grenser. Vær tålmodig og vis meg grensen når jeg tråkker over. Ikke staff meg for feil jeg ikke vet om, men fortell meg hva som er rett. Jeg tror på DEG, du er mitt forbilde. Gjør slik du vil jeg skal lære. Vær min leder og vær deg selv. Lær meg at det er lov å le, at det er lov å gråte, at det er lov å bli sint. Gjør det du - så tørr jeg og. Le til meg - sammen med meg. Men ikke av meg. Er du sint på meg så forklar meg hvorfor. Gråter du så vil jeg trøste deg. Men ikke gi meg skylden for dine tårer. Det kan jeg ikke forsvare meg mot. IKKE GÅ FRA MEG om kvelden når jeg trenger deg. Gi meg trygghet til å sovne alene, og ta deg tid til å høre en vond drøm. FORTELL MEG AT DU ER GLAD I MEG, og alltid passer på meg. Hold dine løfter, så lærer jeg å holde mine. Vær stolt av meg når jeg forteller deg om feil jeg har begått. Så lærer du meg ærlighet og fortrolighet. Trøst og blås når jeg har slått meg på kneet. Ikke prøv å lære meg at det er farlig å klatre i trær og så si: Hva var det jeg sa? Ikke straff meg med en avvisende rygg når jeg prøver å utforske min radius. Vær der for meg og hjelp meg å utforske. Jeg er trygg på deg. Ikke få meg til å gjøre ting du ikke selv vil. Ikke gi meg dårlig samvittighet for å ha såret noen. Jeg sårer ingen med vilje. Jeg har ennå ikke lært hvordan man gjør det. Ikke snakk om mine uferdigheter til andre. Jeg stoler på deg. Det er mye jeg ikke kan. Men du vil lære meg alt du kan og lede meg på rett vei, slik at jeg kan få lærdom og kunnskap du ikke kan gi meg. Vær der for meg alltids når jeg trenger deg, da lærer du meg trygghet og tillit og med det kan jeg klare alt.
Gjest Skrevet 13. juni 2010 #3 Skrevet 13. juni 2010 Bittesmå fingre og bittesmå tær og en hel masse bittesmå klær Rund liten mage og smil uten tenner Ønsker deg glede og gode venner
giggsi Skrevet 13. juni 2010 Forfatter #4 Skrevet 13. juni 2010 takk for masse fine dikt. Andre som har noen?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå