Mummimamma - med 2 mummitroll Skrevet 13. juni 2010 #1 Skrevet 13. juni 2010 Dattera fyller 3 år i juli. Hun er ikke motivert til å slutte med bleie i det hele tatt. Har lenge prøvd å motivere henne og snakke med henne om dette, men hun er ikke til å få med. Flere av hennes lekekamerater på samme alder har nå sluttet med bleie, men det viker ikke til at hun bryr seg noen ting om dette. Til høsten skal hun begynne på stor avdeling i barnehagen og jeg synes det kunne ha vært praktisk om hun var bleie-fri på dagtid til hun skal begynne der. Hun hadde en periode hvor hun i løpet at dagen kunne tisse på do en gang eller to. Roste henne mye hver gang hun gjorde dette. Å bæsje på do er helt uaktuelt for henne, for det nekter hun. Hun gir heller ingen signaler i forkant når hun må tisse eller bæsje, men sier i fra i etterkant når hun har bæsjet. Hun kan gå med våt tissebleie lenge, uten at hun bryr seg stort om dette. Hun må dusje to ganger om dagen pga lukt etter bleia. Har latt henne få gå uten bleie her hjemme, men hun blir jo kliss bløt etter bare kort tid og hun gjør ingen notis av at hun er bløt. Virker ikke som om hun gidder å bry seg om dette. Hadde store planer om at vi skulle bruke sommeren til å henne bleiefri på dagtid, men nå har jo sommeren kommet og vi må jo komme i gang snart. Kjenner meg lite motivert nå når hun heller ikke er motivert for dette. Noen som har noen supre tips og råd å komme med? Noen som har bruke klistremerker eller andre belønningssystemer (er selv godt kjent med dette fra jobb)? Begynner snart å bli litt desperat kjenner jeg...
noLadyjustME Skrevet 13. juni 2010 #2 Skrevet 13. juni 2010 Heisann Vi er i samme båt ser jeg..hehe, er ikke mye lett når de små ikke er motiverte. Først og fremst må jeg si at jeg ikke har noe særlig erfaring, og slik vi har gjort trenger jo ikke være rett for deg.. Sønnen min blir 3 år 2.juli, og jeg føler meg også litt desperat etter å få skikkelig gang på pottetrening når sommeren endelig er her! Det som fikk oss i gang, var mini tydelig visste når han tisset, eller rett før; han sa f.eks. "off, nå blei d varmt" eller fikk skikkelig frysninger når han tisset, gjemte seg vekk for å bæsje osv. Han nektet at jeg fikk se på ham eller snakke til ham mens han "gjorde sitt". Men da så jeg at han var så klar over hva han gjorde og når at det var på tide å bli litt bestemt. Så jeg var litt "slem". Han har perioder der han er veldig, veeldig opptatt av enkelte figurer, og nå for tiden er det Brannmann Sam. Så jeg rett og slett sa det at brannmann sam kan vi se på når du klarer å sitte på potta(ikke krav til at det kom noe, men at han prøvde). Og dagen etter jeg sa dette, sitter han uten bleie i senga: "mamma, eg må tissa på pottå", springer inn i stua å finner potta, setter seg og tisser.. så går han i sofaen og krever brannmann sam på tv. Såå, poenget mitt er jo her at han kunne, visste hvordan, men hadde bare ikke lyst eller gadd ikke prøve før ; Og ang klister, så har jeg laget ett ruteskjema, ett for "nr1" ett for "nr2". Etter å ha tisset 10 ganger på potta får han en liten belønning, og etter å ha bæsjet 5 ganger får han en belønning, Belønningen skal ikke være noe veldig, han har f.eks selv bestemt at han ønsker seg en sprayflaske så krever ikke mye (og jeg holder igjen brannmann sam om han ikke prøver potta). Han går forresten bleieløs hele dagene hjemme, og barnehagen er veldig flinke og hjelper til med å følge han på do, og han har også gått litt uten bleie i barnehagen Jeg tar heller ikke på bleie hjemme før han skal legge seg, da etter å ha sittet på potta først. -Så, prøv å finn rette motivasjonen for datteren din, det kan jo være så mangt Lykke til!
camillah 2 små Skrevet 13. juni 2010 #3 Skrevet 13. juni 2010 Hei! Jeg er litt i samme situasjon og er veldig glad for gode tips! Tulla blir 3 år i august, og hun er like lite motivert for pottetreninga som vi er. Det vil si at hun ikke er så interessert, og at vi prøver litt innimellom, men ikke klarer å være konsekvente nok. Vi har nok tenkt å satse på å gjøre en storinnsats når vi går i ferie, ved å bare bruke truse om dagen, uansett hvor mange "uhell" det eventuelt blir. Og rose masse hver gang det blir resultat, naturligvis! Jeg lurer bare på om det er noen som har erfaring med å bruke slike avenningstruser? Til når man skal i barnehagen/ på tur og lignendè? Og har dere brukt å ha potta på toalettet helt fra starten, eller starter dere i oppholdsrommet eller der dere er?
noLadyjustME Skrevet 13. juni 2010 #4 Skrevet 13. juni 2010 svarer deg også, ang hvor vi har satt potta, og nå helt i starten flytter jeg den der vi oppholder oss, så akkurat det hvertfall ikke blir noe problem å komme på potta tidsnok )
MathildeC Skrevet 16. juni 2010 #5 Skrevet 16. juni 2010 HI, vi var i HELT samme situasjon som deg! Tre år i juli, og null interesse. Foreslo klistremerker og slikt, men ingen reaksjon. Sist uke så tok vi av bleien og lot henne gå uten (vi har gjort dette ofte før også, selvsagt). Hun hadde 3-4 uhell, men for en gangs skyld gav vi ikke opp etter to.. Dagen etter lagde jeg en tegning av en slange, delt inn i ruter. Forklarte klistremerkesystemet, (en for tiss, to for bæsj), og en iskrem til sist. Hver dag etter bh tok jeg av bleien og hun hadde ikke så mange uhell. Spurte ofte om hun ville på potten. Bestemoren var også på besøk noen dager og hun syntes det var veldig gøy å tisse sammen, bestemora på do og hun på potten.. Poenget er: Plutselig gikk det bare! Klistremerkene hjalp, det samme gjorde en behagelig potte å sitte på (vi var desperate og kjøpte en potte som spiller en melodi når man tisser på den.......). Nå, en uke etterpå, er hun bleiefri både hjemme og i barnehagen, og hun spør ikke etter klistremerker lenger. Hun er stolt. Hadde et uhell i går i bh og jeg merker at hun tisser litt i bleien om natten, så vi har jo et stykke og gå selvfølgelig. Når det skal sier, er bæsjingen litt mer "tricky" og har ført til at hun bæsjer sjeldnere.. så det er eneste bekymringen. Håper det også går seg til :-). Lykke til, det er kjempegøy når det plutselig snur seg! Tror foreldrene blir like stolt som barna jeg..
Gjest Yunie Skrevet 16. juni 2010 #6 Skrevet 16. juni 2010 Min jente sluttet med bleie på dag og natt samme dag, og har hatt null uhell. Hun ble 3 i mai og sluttet vel i januar. Hennes motivasjon var at babier bruker bleie, ikke store jenter som kan snakke og gå. Vi har aldri brukt potte. Det er ikke potte i barnehagen heller så det er ikke vits. Vi sluttet i en ferie. Jeg sa at nå tar vi av bleia også kjøper vi star warstruser på lørdag om det går bra. I starten måtte vi mase litt på henne for hun ble plutselig rar og gikk med beina i kors, da sa vi, må du tisse? Da kom hun på at ja, det var jo det. Nå skal det sies at hun var veldig klar etter bhg hadde forpurret dette mange gnager med å ta på bleie og si til henne at hun måtte tisse i bleien (????? sykt). Det begynte slik. Hun sa ifra etter hun hadde bæsjet, så mens hun bæsjet, og så før hun bæsjet og da gikk hun bort for å bæsje i fred. Når hun kom til det stadie medå gjemme seg når hun skulle bæsje begynte vi å gå på do. Kanskje det ikke er noe vits i å stresse enda for dere? Vente til det er varmere og man kan springe naken kaskje
Gothminister Skrevet 19. juni 2010 #7 Skrevet 19. juni 2010 De slutter når de er klare for det. Eldstemann sluttet på bursdagen sin da han ble 3 år,for da sa han selv att han ville slutt,og har ikke hatt uhell etter det. Han sluttet også med nattbleie 3 dager etterpå. Minstemann har jeg prøvd litt på,men det har ikke gått. Har han tisset seg ut 1-2 ganger,så har jeg bare tatt bleie på igjen og ikke prøvd noenting mere. Da han var akkurat 3,2 år,så sa han att han ikke ville ha på bleie mere,og da sluttet vi,og da har han heller ikke hatt uhell. Bruker fortsatt nattbleie,er nå 3 år,2 mnd og 15 dager.. Så jeg sier bare,vent til barnet er klar for det selv. Da går det mye lettere for både barnet og foreldrene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå