Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen her som har gått fra amming til mme? Tenker da når de er nyfødte.. Hvordan gikk det? Hvordan fikk du ned melkeproduksjonen? Og hvordan tok barnet det?

Jeg ammer nå, men gir 2-3måltider med mme om dagen for han har ikke blitt ordentlig mett. Det har funket fint de siste 3ukene, men nå merker jeg at han ikke blir mett av morsmelken i det hele tatt. Det blir ekstremt mye kaving og en illsint unge ved puppen, ender opp med t jeg da må gi mme etter amming. Og da ser jeg ikke vitsen med å amme. Han (og jeg) får det mye bedre med bare mme..

Men da kommer spørsmålene.. :P Han er 6uker, og om jeg følger den regneregla på vekt og antall måltider (retningslinje) så skal han ha 75ml 8 ganger om dagen. På eska står det 5-6måltider om dagen. Når jeg gir mme så spiser han mellom 40-80ml om gangen, så den er jo grei, vet mengden jeg skal gi, men ikke hvor ofte.. :s Når jeg gir mme, så er han mett i ca. 2 og en halv time.. Og da blir det jo mer en 8måltider i døgnet. Skal jeg prøve å utsette matingen en halv time? Skal jeg øke mengden, for å så se om han holder lengre?

Skal selvsagt snakke med hs om dette, men er jo lørdag, og jeg vil vite litt mer nå.. :P Og høre andres erfaringer..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

var akkurat det samme for meg. Ble bare kaving ved puppen,mini endte opp med å bruke 2 timer pr. måltid. mistet også melka. Ammingen ble rett å slett bare tull. Sluttet å amme og gikk over på MME.

du kan godt øke mengden. tabellen på pakka er bare veiledende og det er ditt barns behov som er riktig:)

du kan også gi han med 2 1/2 times mellomrom, eller drøye en halvtime. Det varierer hva vi gjør her.

noen dager spiser mini 8 måltider, andre ganger 5.. Varier veldig i mengde også, men han var liten ved fødsel, så har ikke behov for mer enn alt mellom 50ml på noen måltider til 150ml på andre:) du kan jo tenke deg at en baby på 6 uker som veier 4,5kg spiser mer enn en på 6 uker som veier 3,5kg(som mini gjorde da han var 6uker) :-)

Lykke til, hør med HS, men du gjør nok alt rett:)

Skrevet

Ja, selve mengden pr måltid har jeg inne.. :) Er selve antall måltid som er litt forvirrende akkurat nå, men kommer vel inni det etterhvert.. :)

Skrevet

Her har vil latt bebisen styre antall ganger selv. Stort sett går der ca 3 timer mellom hvert måltid, men det hender det bare er 2 timer siden sist, andre ganger har det gått hele 4 timer.

Ammeeksperten på helsestasjonen sa at vi skulle mate 8-12 ganger i døgnet da vi gikk over til mme, men så ofte har bebisen vår aldri ønsket å få mat, sikkert fordi hun spiser mer enn hva hun kanskje hadde fått ut av puppen?

Tror i alle fall at du ikke skal stresse så mye med hva som er "riktig" antall ganger, det er forskjellig fra baby til baby tenker jeg.

Skrevet

Her har vi også lagt ammingen på hylla fordi hun sugde feil og det førte til at produksjonen gikk ned.

Du skal ikke følge slavisk det som står på pakken, babyer skal få lov å drikke seg mette. Blir det over 1 liter mme i døgnet bør du være litt obs, men husk også at de fint kan drikke dette på økedager. Drikker de så mye over lengre tid bør du vurdere å gi grøt, men selvsagt ikke når de er 6 uker gamle :)

Skrevet

her og varierer det hvor mange måltider.. mini spiser noen ganger med 1,5times mellomrom, andre ganger(på natta) går det 7 timer innimellom. han sover som regel godt på natta:)

Skrevet

La han styre det sjølv, og la han ete seg mett :-) Så lenge han legg på seg bra, så treng ein i alle fall ikkje å vekke dei for å gi dei mat...

Har gått over til mme her og, lillebroren er 3 veker. Han styrer alt sjølv, søv som regel bra på natta, sov 13 timar i strekk ei natt!, men då ville han ha mat kjempeofte dagen etter... som regel får han mat ein gong i løpet av natta, og om dagen varierer det frå 2 timar til 4 timar mellom måltida..og han legg på seg godt, sjekkar på kjøkkenvekta innimellom..

Skrevet

Har samme erfaringen som de fleste her - at ungen styrer selv hvor ofte han vil ha mat. Vi har etterhvert lært oss hvordan sulten-gråten høres ut.Som regel går det rundt 3 timer mellom hver gang, med unntak av om natten. Han er nå 2,5 måned, men han drakk mellom 90 og 120 ml pr. måltid da han var på din sønns alder.

Synes det er bra at du har innsett at det kan være bedre for dere begge å gi opp ammingen, det er mye ammepress, og vi som strever med det kan lett føle oss litt "mislykka". Men jeg har i alle fall fått en mye mer harmonisk baby etter at jeg ga opp ammingen, og jeg har det mye bedre selv også.

Skrevet

Så utrolig deilig å slippe ammingen og kavingen.. Merker at han er mer fornøyd allerede.. :) Nå blir han mett og god, og vi slipper kaving.

Men lurer på en ting til.. Det tar jo litt tid å lage til maten.. Må jo varme flaska og ha i pulver.. Dette tar kanskje ett halvt minutt, og da griner han allerede.. Er dette noe som vil endre seg? Han er jo vant med at puppen kommer med engang.. :s

Skrevet

Etterhvert vil du nok kanskje finne en rytme på når han vil ha mat, sånn at du kan begynne å gjøre klart før han blir for utålmodig.

Hos oss griner han støtt og stadig mens jeg fikser til, han vil ha mat NÅ, men de har ikke vondt av å gråte i noen få sekunder, det går jo over med en gang han får mat...

Skrevet

Jeg har kjørt full selvregulering på mme. Fungerer ypperlig. Nå er hun 8 uker og får 5 måltider om dagen, spiser nå alt fra 100 til 200 ml. Husk at mme er tungt fordøyelig så gi helst ikke oftere enn hver 2,5 timer (regnet fra starten på måltidet). Prøv å distraher ham om han blir sulten før. Ikke bry deg om dette med mengde og sånt som står på pakkene; legger barnet normalt på seg får han det han skal.

For spørsmålene dine om tilbereding etc anbefaler jeg flaskeposten.no.

Melkeproduksjonen fikk jeg ned ved å kun pumpe ut sprenget en periode så ga det seg. Brukte også sportsbh slik at puppene opplevde seg som fulle litt tidligere. Jeg brukte lang tid på dette siden puppene mine var fulle av melk, men måtte slutte å amme av andre årsaker. Pass på at du ikke får tette melkeganger, får du det må du tømme brystet helt et døgns tid som normalt ved tette melkeganger og så starte på nytt med å stoppe produksjonen. Jeg lekker fortsatt litt fra ene puppen av og til, men ikke mye.

Vi hadde masse ammetrøbbel, og jeg fikk verdens lykkeligste lille barn da vi gikk over til mme. Jeg ble lykkelig også.

Min erfaring er ellers at hs vet forbløffende lite om mme, så igjen - gå til flaskeposten.no; uavhengig, grundig og god info om flaskemating.

Skrevet

smokk funkar her, sånn at vi får lagd til flaska utan for mykje skriking ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...