LittLykkelig Skrevet 12. juni 2010 #1 Skrevet 12. juni 2010 Babyen min er 8 dager og jeg er superforvirra. Føler jeg må amme han heeele tida siden han suger så mye på hendene og beveger leppene. Ammer han lenge om gangen og han gulper, så jeg skulle tro han er mett.. Likevel blir jeg forvirret av alle munnbevegelsene og urolighetene etterpå. Vil han ha mer mat så tidlig etter (ofte kanskje bare en halvtime etter!) eller vil han kanskje ha kos? Er det sugebehov uten sult, og hva gjør jeg med det i såfall? Blir jo helt svett av å dra fram puppen så mange ganger, sette den igang for så å se at han ikke vil ha. Har blitt mye hyppig småamming de siste dagene, noe som gjør at han sover kort og blir fort sulten. Føler meg som en slave som ikke har tid til å spise eller gå på do av frykt for at han skal spise igjen.. Så en ting til.. Ammer dere med en pupp eller to per gang? Jeg ga han en for hver amming på sykehuset. Da sov han lenge og var fornøyd. Så sa en jordmor at nei jeg måtte gi den andre puppen også så fort han tok pause fra den første. Ble forvirra og prøvde dette, og frykter nå han kun får i seg formelka og derfor blir sulten med en gang! Så der sitter jeg med et skjold (ja, må bruke det nå i begynnelsen, han får ikke tak) fullt av melk som renner og en rennende andrepupp. Lillegutt vil helst sovne til puppen og tar 2 laange pauser i suginga der han nesten sovner for så å suge igjen. Når jeg flytter han over i senga blir han urolig og vil ikke sove lenge av gangen. HJELP!
Rampongi Skrevet 12. juni 2010 #2 Skrevet 12. juni 2010 Prøv med smokk. Mulig han har et stort sugebehov, men ikke nødvendigvis er sulten. Lytt til deg selv og bestem selv hva du synes fungerer best. Du kjenner ditt barn best. Om han sover godt og er mett lenge med en pupp, så gir du en pupp. Ikke stress deg opp over dette, det kan ende med at du mister melka. Som sagt, du vet best. De første ukene er stort sett innkjøring og bli-kjent-periode vet du, så prøv å ta det med ro og kos deg med gutten og amminga. Gratuler er med gutten og masse lykke til! Koselig tid når de er så små
Huldretussa ' en av hver sort' Skrevet 12. juni 2010 #3 Skrevet 12. juni 2010 Babyen er ikke nødvendigvis sulten om den suger på hendene, lepper eller tungen. Er mye nytt å bli kjendt med for den lille, og i starten er det ved hjelp av munnen de utforsker kroppen (og verden omkring). Det kan også komme av suttebehov som du sier, prøv med smokk eller koseklut.. Det at han gulper er et tegn på overskudd av mat, så du behøver IKKE gi mat så ofte og mye. Du kan også skape et behov som egentlig ikke er tilstede ved å amme så ofte. Så det burde du slutte med med en gang. Han sier nok skikkelig fra når han er sulten skal du se. Han skriker når han er sulten, så du slipper å se etter hvert minste teng på sult. Normalt skal en baby på ca en uke spise hver 3. time. Om man skal amme med en eller to bryst er avhengig av hvor mye melk du har. Jeg har stort sett bare ammet fra en pupp ved hvert måltid med begge mine, mens andre må amme fra begge for at ungen skal bli fornøyd. Synes det er rart at du fikk beskjed om å bytte pupp sa snart han tok pause fra den første. Når du legger til babyen får den først den tynne formelken som slukker tørsten, etterpå kommer den fetere melken. Det er viktig at han får denne for å få riktig "blanding" av næring. Så om du bytter pupp så fort han slipper taket er det ikke rart han er misfornøyd! Er ofte de små må ha pause når de spiser, det gjør snuppa mi på 5mnd fortsatt. La han spise tom den ene puppen før du evt bytter til den andre. Ang rennende melk fra den puppen som ikke ammes fra, finnes det melkeoppsamlere (finnes bla på apoteket) som du kan putte inn i BH'en. Jeg måtte bruke slik de første ukene til melkeproduksjonen hadde stabilisert seg, ellers fikk jeg en svær våt flekk på genseren Så det er verdt å prøve...
LittLykkelig Skrevet 12. juni 2010 Forfatter #4 Skrevet 12. juni 2010 Takk for svar! Har lest en del inne på ammehjelpen nå også. Synes det var rart at jordmora sa det til meg.. Hun sa "du må gi begge puppene! Han skal suge ca 20 min på begge to. Tror du at du har over 60 ml i en pupp?" Og da var det gjort. Avbrøt han når han tok pause i suginga, enda det var masse melk igjen i brystet. Nå nettopp prøvde jeg å kun gi et bryst og ikke la han sovne mens han holdt på. Han sugde effektivt i ca 20-30 min og døste litt. Tok sjansen på at han var ferdig, så jeg rapte han og la han i senga. Han knirket litt og bevegde seg, men sovnet. Og nå har han sovet i 2 timer glad og fornøyd! Så det hjalp å senke skuldrene, la han bevege seg i senga uten å ile til og ikke la han sovne ved puppen. Tror det var derfor han tok så lang tid tidligere. Han sovnet, våknet og brukte puppen som smokk. Jeg satt jo en evighet. Dette er jo luksus! :)
LittLykkelig Skrevet 12. juni 2010 Forfatter #5 Skrevet 12. juni 2010 ..og skal definitivt kjøpe melkeoppsamler! Nå sitter jeg med en gulpeklut over skuldra til raping og en under hver pupp.. Hehe. Så da er det vel i allefall bedre med en oppsamler Bruker du avent sin eller medela?
Amazone Skrevet 14. juni 2010 #6 Skrevet 14. juni 2010 Hei! Jeg har medela sine, funker bra. Om de er bedre enne avent vet jeg ikke, har kun brukt medela. Etter egne erfaringer er det bedre å bruke ammeinnlegg mot det du beskriver. Jeg brukte kun melkeoppsamleren når jeg var sår helt i begnnelsen, for å unngå gnissing mot brystvorten. Mot "lekkasje" bruker jeg ammeinnlegg fra chicco, de er helt fantastiske. Holder deg tørr og varm selv om du lekker endel, og de loer ikke.(De har visst også antibakteriell overflate, hva nå enn det betyr;)) Avent og natusan sine loer, og det er ikke behagelig! Spesielt når man er sår. Ammeinleggene fra chicco har de desverre ikke på apotekene lengre (hvertfall ikke i Trondheim), men Barnas hus har!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå