Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 12. juni 2010 #1 Skrevet 12. juni 2010 Bare et lite spørsmål i disse post-Hjernevask-tider;) Jenta mi på 20 mnd har i ett års tid nå utvist en voldsom fascinasjon for biler, busser, fly osv, og "bil" var faktisk et av de første ordene hun lærte seg å si også Jeg var rimelig sikker på at denne bil-interessen kom til å dabbe av igjen rimelig fort, men det har den altså ikke, den har vel heller blitt større m tiden vil jeg si. Hun har den siste tiden begynt å vise litt interesse for dukken sin også, skal f.eks "skifte bleie" på den, kose, mate den osv- men ikke like interessert i den som alle bilene og togene/ garasjen sin;) Hva m deres små? Det er vel gjerne sånne ting som går litt i bølger også vil jeg tro, og varierer m alderen kanskje?
Mille** Skrevet 12. juni 2010 #2 Skrevet 12. juni 2010 Vi har jenter og de leker ikke med biler, bortsett fra Barbiebilen da. ;o) Togbanen har snupp vært periodevis interessert i.
tante grusom master of law Skrevet 12. juni 2010 #3 Skrevet 12. juni 2010 Gutten min på tre leker stort sett med biler, tog og lego. Han kan imidlertid finne på å leke med dukker og skifte bleie på kosedyrene sine, men stort sett er han en skikkelig guttegutt.
erteposen + 4 Skrevet 12. juni 2010 #4 Skrevet 12. juni 2010 Jeg lekte bare med lego og tog som barn, sammen med min bror. Dukker var bare brukt i rollespill, men så hadde vi huset fullt av barn og babyer. Mine gutter leker med dukker når de har roller i leken t.d star wars, men de har brukt dukkene også når pappa har badet babyer. De har alle vært ekstremt interessert i småbiler:)
Mamma, mammaere, mammaest <3 Skrevet 12. juni 2010 #5 Skrevet 12. juni 2010 Jeg har ei skikkelig dukkejente. Hun leker masse med dukker og leken hennes er veldig ofte basert på rollelek. Men hun leker også gjerne med biler og tog
Gjest Skrevet 12. juni 2010 #6 Skrevet 12. juni 2010 Vi har to gutter og ei jente.eldstemann begynte tidlig å få interesse for biler,minsten er kun 10 mnd så han leker og biter på det han finner.. Jenta er skikkelig ROSA...hehe.Dukker,pynt og stash er intressant og selv om det flyter av gutteleker i huset så intresserer det henne 0:)
FruTB Skrevet 12. juni 2010 #7 Skrevet 12. juni 2010 Bo på 1,5 år er ekstremt interessert i motorsykler(!!), biler, traktorer, gravemaskiner, fly, gressklippere, kantklippere, motorsager, busser, campingvogner, tilhengere, ja; alt med lyd i grunn! Han har en dukke og noen bamser liggende på rommet sitt, men de viser han null interesse for. Sminke seg, derimot, og gre håret (som han ikke har fått enda) er noe han med glede gjør hver morgen. Foran speilet, Ved siden av meg
Miss Foster Skrevet 12. juni 2010 #8 Skrevet 12. juni 2010 Gutt 5 år leker kun med "gutteting", kaptein sabeltann, spidermann, Ben10 og slike ting. Gutt 4 år er en prinsesse. Springer bort i den rosa seksjonen i lekebutikken, og har i sitt eie 4 Barbie-dukker, kjoler for å kle seg ut i, og et fisher price rosa lekeslott, samt en haug smådukker av Snehvit, Tornerose og Co. Han har ei bestevenninne han leker med i bhg. Er samtidig en veldig tøff gutt som gir f når noen av guttene i bhg kommenterer det han leker med - han bryr seg ikke. Han har nå hatt sin "rosa-periode" i 2 år. Jente 2 år leker med både gutte- og jenteting. Har en forkjærlighet for sabeltann i disse tider. Alle barn er ulike, og jeg synes de skal få lov til å leke og utforske det de vil så lenge det ikke skader andre.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 12. juni 2010 Forfatter #9 Skrevet 12. juni 2010 Duplo glemte jeg jo, det er kjempepoppis for tida, spesielt et duplo-fly som har vært favoritten en stund nå. Jeg var visst også mest interessert i lego/ duplo og togbane som liten; interessen for barbie og dukker osv kom litt senere. Kanskje ikke så unormalt?
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 12. juni 2010 Forfatter #10 Skrevet 12. juni 2010 haha, så bra, kan tenke meg at han blir fiiin:D Gre håret er også populært her i gården, selv om det lugger litt i alle krøllene og egentlig er litt sånn skrekkblandet fryd;)
___ Skrevet 12. juni 2010 #11 Skrevet 12. juni 2010 Jeg har to jenter. Eldtehar aldri vært interessert i hverken biler eller dukker. Hun er veldig glad i å tegne, klippe og lage ting, i tillegg til alle slaks uteleker. Samt at hun leker "hus" og fantasileker med alt mulig. Den yngste liker dukker bedre, men er ikke særlig interessert. Biler er derimot stas, selv om hun også er mer fassinert av rollespilleker og aktive uteleker.
___ Skrevet 12. juni 2010 #12 Skrevet 12. juni 2010 Yngste liker foresten også lego og alle ting som kan skrus og bygges godt.
The Bad Gal Skrevet 12. juni 2010 #13 Skrevet 12. juni 2010 Har 2 jenter, men ene er så liten så kan ikke snakke for henne. Storesøster på 2,5 år er veeeeldig opptatt av traktorer og gravemaskiner(ordentlige, ikke leketøy), men hun har også ei dukke hun styrer litt med. Hun har egentlig ingenting som hun er helt fortapt i av leker, leker litt med alt, og vi har dukker, bamser, togbane, et par plastbiler m.m. Lekekjøkkenet med alt stæsjet er vel det hun liker best, men er det en gravemaskin uttafor slipper hun alt hun har i hendene og skal ut å se, hehe. Kan jo legge til at vi har egen traktor her, så hun har lært av pappa. Første gang hun så traktoren vår, utbrøt hun spontant: "wow, kuuuuuult!" Hahaha. Forøvrig elsker hun alt rååååsa, kjoler og Hello Kitty. Det med dukker er en fase, ihvertfall når de begynner med rollespill med mating, legging, bleiebytte o.l på dukkene. De tar jo litt etter hva de gjør i barnehagen også, og om de har småsøsken hjemme. Da vi kom hjem med baby fra sykehuset ble bleiebytte på dukka veldig interessant.
Øyboeren med to små <3 Skrevet 12. juni 2010 #14 Skrevet 12. juni 2010 Har ei på snart 3, og hun leker med ALT..! Lego, biler, dukker, hårpynt, "skrur" på ting, pynter seg.... Men er nok mest interessert i transportmidler og maskiner av alle slag. Fly, tog, gravemaskiner, hjullastere, buss, lastebiler, vanlige biler...Også glad i tegning, meling og andre kreative ting. Har en gutt på 9 mnd også, og er spent på hva han kommer til å leke med etter hvert. Frie tøyler skal han også få, så om han blir over gjennomsnittet interessert i dukker og rååååsa, er det veldig lov..!
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 12. juni 2010 Forfatter #15 Skrevet 12. juni 2010 hehe, ja jeg tenker at det er veldig praktisk at jenta vår allerede har blitt litt interessert i bleieskift og stell av dukken sin, med tanke på at hun skal bli storesøster om en 3 mnds tid=) Hun er virkelig søt der hun holder på; går bort til skapet på badet og finner fram stellematten, håndkle, bleier og mesoft- har liksom alt på stell! Finner hun sinksalven skal den helst også smøres på dukken, men det er ikke like populært hos oss voksne da, med tanke på alt griset;)
Sylteflesk Skrevet 12. juni 2010 #16 Skrevet 12. juni 2010 Jeg har en datter på 3 1/2, hun leker mye både med dukker og biler. Og tog, fly, lego, plastelina og tegner, maler og perler mye.
Gjest Sauen og ungene Skrevet 12. juni 2010 #17 Skrevet 12. juni 2010 Eldste på straks 3 år leker med både "jenteleker" og "gutteleker". Favorittene er lekekjøkken med kopper og fat, dukker, bamser, biler og lego. Yngste er bare et år og liker helst å plukke og bite på ting. Eneste hun foreløpig leker <"skikkelig" med er biler. Hun kjører dem rundt på golvet og sier bromm-bromm.
Bebés'ilvousplâit Skrevet 12. juni 2010 #18 Skrevet 12. juni 2010 Jenta vår på 2.5 er fint lite interessert i biler. Når det gjelder leketøy er det dukkevogner, babydukker og lekekjøkken med tilbehør som gjelder. Hun er også glad i å perle og pusle puslespill, spille dyrelotto og kaste ball. Sønnen vår har heller aldri likt biler, men heller ikke dukker og denslags. For ham har det vært sjørøver-utstyr for alle penga og kaptein Sabeltann har vært helten inntil ganske så nylig. Nå til dags er det Nintendo DSi, Bakugan og Pokemon som opptar ham, altså ganske så "guttete":) Han har nylig fylt 7.
Lykkelig med 2 søte små:) Skrevet 12. juni 2010 #19 Skrevet 12. juni 2010 Jenta mi på 3 år elsker biler, tog, båter og fly. Noen av favorittene på tv er Rory, Elias, Cars osv... Vi har kjøpt haugevis av biler, har både pysjamas og jakke med bil på, termos med bil på osv osv... Interessen har vedvart fra litt før hun var 2 år. Jeg trodde også at det sikkert dabbet av, men virker ikke sånn. Jeg synes det er topp og vi lar henne velge det hun selv liker. Det skal sies at hun er en ordentlig jålejente også som både leker med dokker og andre leker:) Men oftest går hun til bilhylla i lekebutikken når hun skal velge seg noe. Hun er vår eldste så hun har ingen storebrødre som hun har tatt etter.
Lykkelig med 2 søte små:) Skrevet 12. juni 2010 #20 Skrevet 12. juni 2010 Må legge til at hun leker egentlig med alt, perle, tegne, klistre osv så vanskelig å si hva som er favoritten foruten biler. Minsten er bare 10mnd så alt han kan putte i munnen er av interesse, spesiellt det han ikke får lov til og som gjerne er storesøster sine ting..Mye å passe på med andre ord og lekekassene hans står helt ifred om dagen(uheldigvis).
Mamma til snart 3 <3 Skrevet 12. juni 2010 #21 Skrevet 12. juni 2010 Har en gutt på 4 år og han leker med begge deler. Mest biler selvf her hjemme og bamsene sine, elsker rollelek med bamsene. I bhg leker han mye med jentene og da leker han med dukker også om leken går i det Han begynte tidlig å ha interesse for alt med hjul, så det kommer tidlig gitt
Rååååsa på ball Skrevet 12. juni 2010 #22 Skrevet 12. juni 2010 Vi har jenter, og de har vært veldig feminine i oppførsel fra første stund etter eget valg. Når eldste var liten kjøpte vi litt "gutteleker" og mye kjønnsnøytrale leker som togbane, bilbane, duplo osv. Duplo er fortsatt populært, men da bygges det hus og det er "mamma, pappa, barn" som, gjelder. De elsker å leke med dukker, elsker rosa, Barbie, Hannah Montana, fjær og paljetter (GRØSS) og alt sånn som små jenter liker. Vi var veldig bevisste på at vi ikke ville forme barna våre, om de ville leke med biler så skulle de få lov til det selv om de var jenter (jeg var litt av begge deler når jeg var liten, både guttejente og jentejente). Men vi har vært veldig nøye på at det ikke skal bli for ekstremt den veien også, og når jentene foretrekker å leke med dukker og dilldall så får de selvfølgelig lov til det selv om det blir sett på som politisk ukorrekt i disse tider. Jeg tror egentlig ikke at unger er så lette å forme når det kommer til slike ting, det ligger nok litt i barnas natur. Har en nevø som er bare litt eldre enn vår yngste og det har vært veldig morsomt å følge med på hvordan de leker med og håndterer den samme leken. Når han bokser til bamsen og kaster den rundt går snuppa vår å koser med den og behandler den som en baby.
Lemonia Skrevet 12. juni 2010 #23 Skrevet 12. juni 2010 Har en gutt og han leker mest med biler o.l. Nå skal det sies at han har ikke en eneste dukke, så om han ville lekt med den vet jeg ikke. De gangene vi har vært på besøk hos jenter, som har dukker og dukkevogn, så liker han å trille på dukkevognen, men han kaster konsekvent selve dukken vekk, den hører visst ikke til. :-)
camilla^ Skrevet 12. juni 2010 #24 Skrevet 12. juni 2010 Mine to jenter har alltid lekt med jenteleker og gutteleker, her har det ingen betydning hva det er. Mine to nevøer leker med jenteleker når de er sammen med mine barn, da er ikke bilene bra nok. Da er det dukkevogner, dukker, barbie, hester og annet som gjelder. Mormor måtte ut og kjøpe dukkevogner til de også, for det var krise siden det bare var to dukkevogner på hytta. Hjemme er det vist bare gutteleker.
ano`num *17.03.10* Skrevet 12. juni 2010 #25 Skrevet 12. juni 2010 Jenta på 2år elsker Briotogbanen sin. Kan sitte på gulvet i timer av gangen - bokstavelig talt! Hun er fryktelig glad i lastebil og buss også. Så har hun lært seg forskjellene på de. Ikke like flink jeg! Tankbil, tippbil, vogntog, osv Biler bryr hun seg ikke om. Hverken når hun ser de ute eller å kjøre de inne. Hun liker dukker også. Men det er vell helst noe som har kommet nå i det siste. Trille, stå opp, sove, mate, bytte bleie fordi den har bæsjet. Så hos oss blir det vell definitivt begge deler! Blir litt matt av de som er klare på hva gutter/jenter får lov eller ikke basert på kjønn. Som når nabogutten trillet på dukkevognen og moren sa "nei! du skal da ikke trille på den! Kanskje vi skulle kjøpt en til deg også? *ler* Hva hadde vell pappa sagt da?" Hadde utrolig lyst til å si "hvorfor ikke?", men fant ut at det for min egen del var best å holde munn. Usikker på om det var min kamp å ta.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå