Embalasjen *påovertid* Skrevet 12. juni 2010 #1 Skrevet 12. juni 2010 hvilken oppfølging har dere fra lege? når skal dere ta blodprøver igjen? har dere utvilket noe resistens mot babys blod?
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 12. juni 2010 #2 Skrevet 12. juni 2010 Jeg er rh neg, og får ingen spesiell oppfølging annet enn en ekstra blodprøve i uke 32 (?). Det er vel først hvis de oppdager antistoffer at man blir ekstra fulgt opp tror jeg.. Siden første dattern min også ble rh neg trengte jeg heller ikke noe sprøyte etter fødsel, så forrige gang gikk det hele veldig smertefritt ihvertfall, satser på det samme denne gangen;)
pennywise*tobarnsmor<3* Skrevet 12. juni 2010 #3 Skrevet 12. juni 2010 er rhesus negativ, og VET at jeg venter et rhesus negativt barn, da både jeg og samboer er rh neg. Første sv.skap var jeg imidlertid gravid med en rh pos mann, og tok antistoff prøver i tre ganger, en i hvert trimester (detet var imidlertid pga SA før dette sv.skap). ordinært mener jeg å huske at man kun skal ha ekstra oppfølging dersom man har fått påvist antistoff tidligere, eller får en positiv prøve i nåværende sv.skap, og den prøven tas normalt etter 30.uke mener jeg. er du usikker burde du ta kontakt med fastlegen din for nærmere oppfølging:)
Lykkelill 84 g03 & j10 Skrevet 12. juni 2010 #4 Skrevet 12. juni 2010 Hei. Jeg er rhesus neg. Gravid for 2.gang med rhesus pos far. Jeg får ikke noe ekstra oppfølging enn blodprøver i uke 12 og 32 hvor de ser etter antistoffer. Fikk sprøyte etter forrige fødsel så håper på at jeg ikke danner antistoffer denne gangen. Fødte 8 uker prematur forrige gang, emn de fant ikke ut hvorfor. Er nå 21+2 og skal til kontroll på onsdag. Skal forhøre meg mer med legen da om dette, men i uke 12 sa han bare at vi skal vente til uke 32 pga det er ikke noe de kan gjøre før.. Min farmor dannet antistoffer mot min far som resulterte i at hun fødte han 6 uker for tidlig...
Septemberdreng Skrevet 12. juni 2010 #5 Skrevet 12. juni 2010 Er rhesus neg. og har født to barn, gravid med nr 3. Det som er vanlig, hvis du ikke tidligere har påvist antistoffer, er blodprøve ved 1. svangerskapskontroll i tillegg til èn i uke 32 og èn i uke 36.
Embalasjen *påovertid* Skrevet 12. juni 2010 Forfatter #6 Skrevet 12. juni 2010 er 1 gangs. så er ikke helt inne på dette her =) men fikk også beskjed om at det skulle tas nye blodprøver i uke 32 og 36 =) barnefar vet faktisk ikke sin blodtype så om barnet er rH positiv eller negativ må gudene vite..
Hvitkløver2020 Skrevet 12. juni 2010 #8 Skrevet 12. juni 2010 jeg også rh neg,har 2 barn, blodprøve første gang og en i uke 32 og uke 36;) Samme som *septemberunder*
Cmoi Skrevet 13. juni 2010 #9 Skrevet 13. juni 2010 Skal ha nr 4 nå, har fått sprøyte etter de 3 første for ikke å danne antistoffer. Har vært til kontroll og tatt blodprøver i uke 14, skal ta nye i uke 28. Er 27 i dag. Flere prøver vet jeg ikke, antar det er et par til i alle fall.
butterflyes and dreams Skrevet 15. juni 2010 #10 Skrevet 15. juni 2010 Hei! Er Rh neg. og venter mitt 3. Barnets far er pos. så jeg må ta de 3 prøvene igjennom svangerskapet, men det er jo samtidig med at jeg skal til kontroll. Måtte får sprøyte etter 1. ble født, for hun var pos. nr2. var neg. så da trengte jeg ingen sprøyte. Nr 3 vet jeg ikke hva er, men det får jeg jo vite når han er født, hvis det ikke dannes antistoffer før det! Er ikke noe man behøver å bekymre seg for, tror disse prøvene vi tar er sikkerhet nok!
Lykkemin Skrevet 15. juni 2010 #11 Skrevet 15. juni 2010 jeg er å Rh neg og tok prøver i uke 18 og skal i uke 32 og 36.. fått beskjed om at det ikke er noe farlig bare man blir fulgt opp.. hva slags sprøyte må man få om babyen er pos? og hva gjør den sprøyta?
07 +08:) +10:-) Skrevet 15. juni 2010 #12 Skrevet 15. juni 2010 er selv negativ og har to positive barn. fikk ei sprøyte i skinka etter hver fødsel og skal vel ta ei blod prøve eller to ellers ikke noe spes.
Des-10 Skrevet 15. juni 2010 #13 Skrevet 15. juni 2010 Jeg er også Rh neg, og har fra før et Rh pos barn, så fikk sprøyte etter sist fødsel. Sprøyta skal vel sikre at ikke kroppen danner antistoffer ved neste graviditet.
nurke84 *mamma til alma* Skrevet 15. juni 2010 #14 Skrevet 15. juni 2010 jeg er ikke, men vet at mamma er det, hun fikk en sprøyte etter hver av oss ungene. thats it
Cat&Gullungene Skrevet 16. juni 2010 #15 Skrevet 16. juni 2010 Jeg er også Rh minus. Har en datter som er det samme, så slapp sprøyte etter forrige fødsel. Far er Rh pos, så jeg skal til neste sjekk i uke 32. Tok en rundt uke 12 også...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå