Gå til innhold

Kan man gi brødskive til noen uten tenner?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vesla er 7,5 mnd og har ikke fått en eneste tann enda. Jeg lurte på om jeg skulle starte å gi litt brødskive til lunch, men er det litt farlig kanskje? *bank i bordet* Tenker på å svelge brødbiter som ikke er tygget skikkelig? Eller må jeg i så fall lage brødgrøt av det?

Hva slags pålegg? Hun skal ikke ha svin (leverpostei etc). Prim?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vår har to tenner nede, men hun bruker ikke dem til å tygge med, hun tygger med tannkjøttet. Da bløter hun brødskiven av seg selv.

Vi prøvde først da hun var 6 mnd (da hadde hun også 2 tenner nede), men da forsto hun ikke dette med tygging ennå, så hun bare brekte seg, for hun syns det var ubehagelig å svelge. Men tror det skal godt gjøres at det setter seg fast i halsen, fordi det bløter seg veldig fort opp, og da er det bare å gi litt vann, så går det ned av seg selv :)

Da hun ble 7 mnd prøvde vi på nytt med brødskive og da forsto hun at hun måtte tygge, så nå får hun 1 skive per dag. Går kjempefint, men hun hadde klart det uten tenner også:)

Prim går sikkert fint. Hva med makrell i tomat, eller svolværpostei? Eller lukter det fælt?? :P

Skrevet

gutten vår spiser brødskiver og tygger som bare det,uten tenner ;) ser ut som en gammel mann;) hehe...

brødet blir som de sier over her bløtet opp,og gommene er veldig harde,så de klarer det fint..

ikke så lenge siden vi begynte med brød,og noen ganger syns han det er litt rart...brødbitene setter seg noen ganger fast i ganen på han,og da styrer han fælt. hehe..gir han litt vann da,og da går det fint :)

Skrevet

Vi startet med brød før han fikk tenner. Gikk kjempe bra det.

Hva med kyllingposei? smør, smøreost?

Skrevet

Om da skal vente med brød til hun kan tygge (dvs har fått jekslene) må du velte LENGE. De fleste begynner vel med brødskive ved 7-8 mnd. Som det andre sier tygger de med gommene og sutter på skiva til den går i oppløsning. Er bare å ta vekk skorpa og lage små biter, så der du om hun skjønner opplegget, ellers får du vente litt til. Mye rart du kan ha på skiva. Leverpostei er ikke dumt (du finner helt sikkert leverpostei uten svin), for da får ungen i seg jern. Prim, smøreoster, smør, kaviar osv . Ellers så kan du jo også kline litt most banan utover skiva, det pleier å være populært...

Skrevet

Hehe, jeg hadde nå sett for meg å vente til visdomstennene kom da;p

Neida, men jeg tenkte kanskje at de klarte å tygge litt bedre om de hadde noen tenner. Ikke for det, hun har begynt å bite i puppen, så det kan jo tenkes at hun knekker koden etterhvert ifht brødskiva og.

Takk for mange gode tips; makrell i tomat, kaviar, banan, kyllingpostei osv var lurt. Leverpostei uten svin tror jeg ikke finnes eller...? Men jeg skal sjekke det.

Hva slags brød gir dere da?

Skrevet

Jeg lurte på noe av det sammen i går ;-) Er så redd at brødet skal bli "seigt" og de setter det i halsen liksom.. Men vesla mi liker brød, så nå er det bare å sette i gang med brødmåltider her i huset også! HUn er forresten altetende - har enda ikke opplevd at hun nekter å spise noe. :-)

Kyllingpostei er nok et godt alternativ ja :-)

Skrevet

Hei, lenge siden sist;) Hvordan gikk sydenturen?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...