Gå til innhold

Er det ikke flaut for elever som aldri opplever at foreldrene stiller opp på aktiviteter som angår skolen??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eldstemann og klassen sparer inn til klassetur i 7 klasse, de fleste foreldre stiller opp når vi har loppemarked, vaffelsalg/pølse i forbindelse med skolearrangement for og skaffe inntekter til klassen, men noen og alltid de samme er aldri med på noe:(

Til jul skulle klassen selge 12 bokser hver med slike kaker som kan gi en god inntjening for klassekassen, da prøvde foreldrene seg til 5 elever og tilbakelevere boksene, dette til tross for at alle ble pålagt og selge sine bokser eller kjøpe alle selv, det ble selvsagt ikke aktuelt og lever dem tilbake så om de kjøpte dem selv eller ikke vet jeg ikke.

Jeg føler vi stiller opp på det som er for og hjelpe elevene til klassetur, men føles det ikke flaut for de som har foreldre som ikke gidder??

Her har vi uansett bestemt en egenandel pr. elev og det er denne de prøver og skaffe til veis med ulike aktiviteter som gir penger i kassa, da hjelper det lite for de som ikke stiller opp da barnet deres uansett må ut med egenandelen for pengene som samles inn deles på de som deltar.

De elevene som ikke blir med på klasseturen når den skal være må bli hjemme og må vel mest sannsynlig være på skolen og ha alternativ undervisning.

Foreldrene kan jo heller ikke skylde på dårlig råd for det er jo bare og stille opp, og jeg nekter og tro at de aldri kan!

Jeg vet bare med meg selv at vi hadde vært utrolig flaue dersom vi aldri stilte opp for at gutten vår skulle komme seg på klassetur.

Fortsetter under...

Skrevet

Vondt for elevene, men jeg tror neppe foreldrene føler hverken skam eller flauhet. Det er mye boss blandt foreldre, samtidig er det viktig å huske på at noen få av de som ikke stiller opp har en god grunn som de ofte ikke er åpne om.

Vi kan i perioder ikke stille opp på noe siden faren er innlagt på sykehus med jevne mellomrom, men vi betaler gjerne ekstra og overkompenserer i perioder der alt er bra. Samtidig er vi åpne om situasjonen, og det tror jeg en del familier kunne lært litt av. Men som sagt - det er en del ubrukelige mennesker som dessverre får barn.

Skrevet

Er det virkelig lov å pålegge alle elever å selge eller kjøpe 12 bokser kaker. Greit at man bør gjøre det, men pålegge.

Og ja det er sikkert flaut for de elevene det gjelder, men de kan da ikke noe for det så da bør man vel prøve å heller hjelpe disse elevene. regner med at det ikke er så mange.

Skrevet

Det er vel ikke så vanskelig å tenke seg at de elevene ikke har noe godt med den situasjonen. Istedenfor å se ned på dem så burde dere heller satt i gang tiltak som ikke krevde noen innsats av foreldrene. Det kan være foreldre med psykiske problemer, sosial angst og masse annet som ligger til grunn for at de ikke ønsker å delta på foreldrearrangementer. Kanskje føler de frykt ifht. slike som deg som har en forutinntatthet om at dette skyldes udugelighet og manglende interesse. Det kan jo være tilfellet det også. Det jeg reagerte mest på var at skolen kun gir penger til de barna hvor foreldrene er med på aktiviteter og dugnader. Hva slags signal tror du det sender ut til elevene? Da er det de elvene som kanskje alltid faller mellom to stoler som blir straffet igjen. Foreldrene stiller ikke opp og ikke får de deltatt på klasseeksurusjoner.

Skrevet

Jeg her heeeelt enig med deg! Det er alltid noen som ikke stiller opp - og det er de samme hver eneste gang. Utrolig kipt for ungene!!!

og jeg synes egentlig det er greit at pengene dere får inn på slik innsats faktisk gr til de som stiller opp.

Samtidig er skolen noe som er obligatorisk. All ære til dere som vil samle inn penger slik at ungne skal sippe å betale egenandel for skoletur. Men det burde være aktiviteter ungene kan være med på, og ikke nødvendigvis noe foreldrene bør bidra med.

Det er faktisk ikke lov på pålegge noen å selge kakebokser (eller andre ting for den del!) Så om noen foreldre ville levere tilbake boksene de hadde fått, så må dere faktisk godta det.

Her i området er det masse ungene selv gjør for å skaffe midler til skoleturen; ungene har selv være med på dugnader, de har solgt doruller/tørkepapir, de har hatt vaffelsalg osv osv. da er det UNGENE som selv gjør innsatsen, og ikke nødvendigivs foreldrene.

Skrevet

Hva sa disse foreldrene i utgangspunktet til avgjørelsen om å ha en klassekasse? (Hvordan kan dere foresten kalle det en klassekasse om ikke alle elevene skal få like mye av pengene?)

Jeg vet med meg selv at jeg ville mye heller betalt de kronene det koster i egenandel enn å bruke masse tid på å selge kaker som egentlig ingen vil ha eller å prøve å tjene penger på å fore andres unger på kaker, pølser eller andre usunne ting. I utgangspunktet synes jeg det er en veldig dårlig måte å finnansiere en skoletur. Etter min mening er det uhyre viktig at ALLE foreldrene er enige før man setter i gang et slikt opplegg. Det holder ikke at det er flertall eller at alle som kom på møtet er eninge. Alle må mene det er en god idee.

Jeg håper i hvertfal du og andre foreldre som liker dette opplegget klarer å skjule deres irritasjon på de andre foreldrene. Å være med på slikt må være selvvalgt. Folk kan ha ulike grunner til både å være med og å holde seg hjemme.

Annonse

Skrevet

Både når jeg har vært med på klasseturer i ungdom og vg.skole og i regi av speideren var det alltid vi barna som måtte stille opp å tjene pengene.

Når dere gjør det slik at det er foreldrene som skal tjene pengene for ungene har ikke alle ungene noe valg.

De som har foreldre som ikke kan stille opp, eller for de som har foreldre som ikke vil bruke fritiden sin på å jobbe og tjene inn pengene for ungene etter jobb vil da falle utenfor når det ikke er de selv som kan gjøre jobben.

Når ble det slik at det er foreldene som skal tjene inn pengene for barna/ungdommen skal på klassetur?

Ikke rart så mange ikke klarer seg selv når de må flytte på hybel.

Skrevet

Dere er klar over at dere er på syltynn grunn når det gjelder foreldre/egentbetaling og klassetur? En klassekasse er felles, og skal ikke deles på individer, men på hele fellesskapet.

Vi har noen ganger valgt å stå over dugnader i idrettslaget, og heller betalt oss ut av det, for å slippe å bruke tid på det. Jeg har ikke tre kvelder en uke til bingo. Da får vi heller punge ut.

Skrevet

Hei! Vi er ikke på syltynn grunnlag,dette er vedtatt med flertall på foreldremøter og der også Rektor var med og synes dette var en grei måte og finansiere klassetur på.

Gutten vår går også på fotball og der er vi nødt og stille på dugnader og selge loddbøker, selger vi ikke ut loddbøkene så må vi faktisk betale loddene og sette inn pengene på idrettslaget sin konto, da disse pengene går til og delta på turneringer og lignende.

De kakeboksene vet jeg om flere skoler/idrettslag som selger og da kan ikke noen få bare slippe og selge disse pga lavt engasjement.

Dersom disse som aldri deltar har sosial angst, så bør de jo kunne si noe om dette, men 2 av disse foreldreparene driter regelrett i ting som gjelder skolen når det er på privaten, mulig det kan ha noe med at de har krevende jobber, da ungene som er 9 år bruker og være alene hjemme om natten mens foreldrene er på jobb eller ute på byen.

Jeg hadde ikke latt min 9 åring vært alene mens vi dro ut på byen, men det er fordi jeg synes man er for ung til og være alene om natten.

Synes uansett ikke det blir rett om noen driter i deltakelse så skal de som står på dekke inn andelen til de som ikke gidder og gjøre noe. Hvor er moralen i så fall?? Orker ingen og ha engasjement så sender man jo ut feil signaler!

Skrevet

At man MÅ selge 12 bokser med kaker, eller kjøpe alle selv om man ikke får solgt de syns jeg er en uting. For det første er de kakeboksene dyre, og for det andre så smaker de høgg.

Kan umulig være lett å få solgt de?

Det burde absolutt være rom for å levere tilbake usolgte kakebokser, uahvengig av om man ikke gidder eller rett og slett ikke får solgt de.

Skrevet

Idrett stiller jo i en annen klasse, da dette er et privat arrangement. Det er barna det vil gå utover. Hvorvidt de er hjemme alene og foreldrene regelrett driter i barna sine så destod større grunn er det jo til å la de stille likt ifht. klasseturer og arrangementer. Grunnskolen er lovpålagt at skal være en gratis arena hvor all dugnadsjobb skal være frivillig hvor alle barn skal stille med samme vilkår. Vær fornøyd med at du gjør en god innsats for barnet ditt, men ikke frarøv andre barn den samme muligheten til å få være med på skolearrangementer. Det der høres helt høl i huet ut !

Skrevet

Kan jo være årsaker også til at enkelte foreldre ikke stiller opp, feks sosial angst eller andre ting. Så man bør ikke dømme. Eller at de er alene om omsorgen for flere barn og mangler nettverk som kan passe de yngre søsknene.

Men kakesalg bør vel de fleste få til da, man kan jo høre med familie, venner eller gå på dørene i nabolaget for å selge.

Men glad vi har stilt opp på skole arrangemangene, for tydelig at det legges merke til oppmøte i hvertfall.

Skrevet

Ps. Min far er rektor på en ungdomskole og vi hadde en samtale om dette for en tid tilbake hvor han også sa at de ikke har rett til å eksludere barn på den måten. Og at det skal være en gratis skolegang- også når det kommer til klasseturer.

Annonse

Skrevet

Enig med Tøysetipp, å ekskludere barn fordi foreldre ikke stiller opp, både på skole og i idrett, er helt på trynet! Skal ungene straffes fordi foreldrene ikke stiller opp? Er det ungenes feil? Neppe.

Skrevet

At noe er vedtatt av flertallet på et foreldremøte betyr ingenting juridisk om det strider mot norsk lov. At rektor var til stede betyr heller ingenting. Det er en vesentlig forskjell mellom skole og fotball. Det ene er noe som alle er pliktig for barna, det andre er frivillig.

Dagens lovgivning er slik at det er lov med foreldrebetaling så lenge den er FRIVILLIG. Det er lov å samle inn penger til klassetur, men middlene som samles inn kan ikke brukes bare på de elevene som selv deltar eller har foreldre som deltar. Man kan enten betale inn penger til en klassekasse eller gjøre arbeid, selge lodd eller liknende, men man kan ikke pålegge noen å delta eller true med at de barna ikke får være med på turen. Det er heller ikke anledning til å betale egenandel for sit eget barn. Slik du beskriver det er deres opplegg ikke lovlig. Som regel er det inngen som våger å gjøre noe med det, men dere kan ikke regne med at pengene blir brukt bare på "de flinke" foreldrenes barn.

http://ungweb.no/UNGweb/Nytt/Fylke/Fortsatt-lov-med-skoleturer

Skrevet

Vi har ikke hatt noen problemer med og få solgt de kakeboksene, vi solgte f.eks 30 bokser lett på en dag, flere unger i klassen stilte seg utenfor et kjøpesenter en lørdag og solgte da ca 60 bokser på noen timer, kan da ikke de foreldrene som ikke gidder ta med seg noen bokser på jobb og selge?

Synes forøvrig ikke de kakene smaker høgg, da er de man finnes i butikken verre!

Men jeg må nok bare innse at enkelte foreldre aldri stiller opp, slik er det også på idrettslaget, men der må de som ikke stiller opp betale så det lønner seg liksom ikke og drite i det heller.

Klasseturen skal taes som en kombinert klasse og undervisningstur så det er obligatorisk og være med på den, evnt være hjemme og gjøre oppgaver, blir jo trist for de som ikke blir med, men det blir nå ikke mitt problem. De skal ikke på en ren hyggetur til London, men til konsentrasjonsleiren i Auschwitz og lærerne betaler litt av sine reiseutgifter har vi blitt fortalt.

Skrevet

Synes du har en litt stygg ovenfra og ned holdning, men håper jeg feiltolker deg.

Jeg er en som stiller opp mye, både på fritidsaktiviteter og skole/bhg. Når jeg er ekstra sliten kan jeg irritere meg over alle de passive foreldrene, men som regel er der en grunn til at de ikke stiller opp. Tror man kommer mye lenger med å invitere i stedet for å tvinge. De barna som har litt passive foreldre er vel kanskje de ungene som trenger mest å være med på aktiviteter og turer (?).

Synes skolen høres utrolig uproff ut. Det er jo ikke noe alternativ at elever i norsk grunnskole skal gå glipp av skoleturer pga dårlig økonomi.

Skrevet

DET ER IKKE LOV. Etter det du skriver har både foreldre, lærer og rektor misforstått gratisprinsippet i norsk skole. En klassekasse skal være frivillig, men likevel komme alle elevene til del.

Skrevet

"Klasseturen skal taes som en kombinert klasse og undervisningstur så det er obligatorisk og være med på den, evnt være hjemme og gjøre oppgaver, blir jo trist for de som ikke blir med, men det blir nå ikke mitt problem".

Ja, kan du tenke deg den følelsen av å bli eksludert fordi du ikke har foreldre som bryr seg om deg? At hele klassen skaper minner og opplevelser, mens du selv må sitte med krummet rygg i klasserommet å gjøre oppgaver? Kan du tenke deg hva slags ´taperstatus´det vil bli ifht. de andre elevene? Og hva det vil gjøre mot de barna som sitter igjen?

Utrolig smålig og sjofelt av deg å tenke at dette ikke er ditt problem. Eksluderende og hovmodig synes jeg dere er !

Skrevet

Jeg er for at alle som vil skal kunne bli med på turen, men da synes jeg de som har innmari lyst og bli med også kan delta på fellesaktiviteter, hvorfor kan ikke ungene selge vafler? Bake kaker til cafe?

Men man kan jo ta klasseturen når det f.eks er planleggingsdager/skolefri uten og ha det som en privat tur, da kan jo ikke de som ikke orker og stille opp på noe ha så mye de skulle ha sagt??

Synes du at det er greit at deres barn ikke orker og bidra med noe som de kan få en fordel av? Jeg hadde ikke blitt med på en tur med jobben dersom de andre jeg jobbet sammens med samlet inn penger for en fellestur og jeg ikke orket og bidra, blir jo litt det samme selv om det her er barn man snakker om.

Klassekassen har ikke rektor eller lærer noe som helst med, det er foreldrekontakten som har opprettet for og samle inn til klassetur og andre aktiviteter.

Skrevet

Jeg synes faktisk at det er flauere at det finnes foreldre som deg som synes det er helt greit, og gir faen i, at barn som er en uskyldig tredjepart skal lide for at noen foreldre ikke kan stille opp på "obligatoriske" salgsrunder som noen idioter i et foreldreråd tror de har rett til å pålegge andre.

Skrevet

Jeg bare rister på hodet.

Stakkars barn som skal straffes fordi mor kanskje har psykiske plager og ikke klarer å følge opp ungene på best mulig måte.

Jeg håper inderlig at skolen mine unger skal gå på ikke har en sånn holdning

Skrevet

Det blir faktisk ikke litt det samme, nettopp fordi det er barn man snakker om. Ser du virkelig ikke forskjellen?

Skrevet

Blir nesten litt skremt av at det finnes foreldre som deg, dette har jeg heldigvis aldri opplevd i virkeligheten. Vi har en klassekasse der vi i blant betaler inn 100 kroner, dvs bare de som ønsker å betale. Ingen sjekker hvem som betaler, og disse pengene går selvsagt til aktiviteter, turer eller f.eks grillmat til alle barna. Denne klassekassa startet vi med allerede i første klasse.

Mener du virkelig at det er ok at ett barn blir utestengt fra en fellestur for klassen, fordi han har foreldre som ikke klarer å følge opp? For veldig ofte er det jo snakk om bare et eller to barn som da faller utenom?

Skulle gjerne hatt en prat med dem som ikke bidrar i klassen din, og informert dem om at det dere holder på med faktisk er ulovlig. Hadde de gått til sak, hadde skolen tapt så det suste.

Skrevet

Ja får håpe det er andre spilleregler der ditt barn skal gå på skole, har ingen problemer med og se at det er bittert og ikke få bli med på en skoletur fordi hverken foreldrene eller ungen selv kunne bidra med noe, men må "snylte" på andre for og kunne dra de samme fordelene.

Men det er kanskje de som synes dette virker blodig urettferdig som også driter en lang marsj i felleskassen?

Kjenner flere barn som aldri er på ferie, det synes jeg er synd for ungene sin del, men det er vel enten for at foreldrene ikke har økonomi til og reise på ferie, eller så er det andre årsaker til nettopp det. Sier ikke at unger trenger reise på ferie hvert år, men det må jo føles kjiipt og være den som er hjemme år etter år selv om man kan ha det greit hjemme også!:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...