Gjest Sensitiv har blitt mamma! Skrevet 12. juni 2010 #1 Skrevet 12. juni 2010 Hei! Jeg fikk et etterlengtet barn i februar. Alt går bra. Men vi sliter med å få ham i døgnrytme. Han liker å være oppe om nettene. Jeg blir gående oppe om nettene time etter time med en baby som smiler og snakker og bare vil være oppe til noen ganger 5 om morgenen. Han sover en lengre periode fra rundt kl 3-4-5. Jeg har tenkt å lage et fast opplegg for søvn, måltider etc. Kan jeg høre andres erfaringer? Er det ok å la ham sove i 8 timer i strekk om natten? Han er 4 mnd. Det er vanlig med 3-4 timer mellom hvert måltid, ikke sant? Gir han hovedsaklig mme, da jeg var svært syk etter fødselen og det gjorde det vanskelig med fullamming. Ammer iblant for at han skal få noen sunne dråper fra meg også. Hadde vært fint å høre hvordan andre med små barn gjør det.
Rampongi Skrevet 12. juni 2010 #2 Skrevet 12. juni 2010 Om han først sovner på natta, så la han sove. Ikke vekk for mat, så lenge han legger ok på seg. Prøv å snu døgnet, sakte med sikkert. Det kan jo bli en brå overgang om han plutselig legges 1900, når han vanligvis ikke sovner før 0500. Vi flytta piraten på vår eget rom fra 4 mnd alder. Frem til da starta nattsovinga hennes klokka 2400. Så sov hun til alt fra 0400-0600. Vi starta en kveld med å ikke ta henne opp etter siste dupp, som gjerne var over i 2200. Da roa vi henne i senga og viste tydelig at vi ikke kom til å ta henne opp, selv om hun gråt. Hun roa seg og etter noen netter på den måten sovna hun selv fra 2200. Så flytta vi bare tidspunktet til tidligere og tidligere. Var raskt nede i klokka 1900. Brukte kanskje en måneds tid på dette. Vi har vært strenge på å gjøre det samme hver kveld, samme kveldsstell, noen sanger og dette med å ikke ta opp ungen når den gråter. Høres ekstremt ut, men vi var inne på rommet hennes og roa henne i senga. En sjelden gang tok vi henne opp, men det var pga hylskriking, sjekka da om det var magevondt og roa i armene etterpå. Så ned i senga igjen. Vet ikke om dette hjelper så mye jeg men.. Vi har sikkert vært ganske heldige på dette området.
Magia Skrevet 13. juni 2010 #3 Skrevet 13. juni 2010 Vi hadde samme problem helt fra starten (fikk også barn i februar), men jeg holdt det ikke ut like lenge som deg. Vi måtte rett og slett være kjempestrenge med et "regime" (høres veldig fælt ut, men er ikke det altså..) i noen innkjøringsdager før rytmen var i orden. Vi la han til samme tidspunkt hver kveld med samme rutinene med kveldsstell hver kveld. Når han våknet på natten roet vi han bare i senga, og skrudde ikke på lys, og ikke snakket vi til han, så han skulle skjønne at det var natta. Når han våknet i 6 tiden på morgenen stod vi opp og holdt han våken i to timer (vi hadde erfart at det var så mye våkentid han tålte når han var opplagt). Egentlig ville han ofte sove i vogna en stund før det hadde gått to timer, men de første dagene måtte vi være konsekvente og holde han våken med lek og moro og alt som måtte til. Hele dagen ble slik at han skulle være våken to timer, så sove to timer, våken to timer, sove to osv. Når det var tid for soving plukket vi han ikke opp fra vogna hvis han var våken, og etterhvert skjønte han tegninga. Høres brutalt ut, men det tok bare 3-4 dager før rutinene satt! Min spiser hver 4. time (+/- en halvtime), så det er nok normalt! Du kan trygt la han sove 8 timer i strekk om natten, hvis han legger på seg normalt. Min lille gutt sover som regel 9-10 timer før han får mat igjen, og så sover han kanskje to timer til. Rutinene opplevde jeg at gjorde gutten roligere og generelt mer fornøyd, og det gav meg masse overskudd når jeg fikk sove godt om natten, og vite hva som ville skje på dagen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå