Gjest Skrevet 12. juni 2010 #1 Skrevet 12. juni 2010 Nå viser det seg at vi må få henvisning til hcg-røntgen for å få henvisning til Riksen/Haugesund... Sykehuset hvor vi hører til, pleier nemlig bare å utføre lapraskopi, så de er ikke særlig lystne på å gjøre en prosedyre de nesten aldri gjør (realt av de å innrømme det, da). Jeg på min side har ikke så lyst til å gjøre et inngrep under narkose all den tid jeg ikke har noen som helst grunn til å tro at det er noe feil med eggledere/livmor (hadde jeg hatt mistanke om noe, ville det vært noe annet). For å få litt fortgang i sakene, tenkte jeg å ringe gynekologen på mandag og si hvor hun kan sende henvisningen. Nå har det nemlig gått over en måned siden vi var hos henne, og jeg har fortsatt ikke hørt noe om hvorvidt vi får henvisning eller ei...jeg begynner å bli UTÅLMODIG! ;-) Så, dere flotte damer som vet alt: Hvor er de rutinerte på å ta HCG-røntgen (offentlig) på østlandet/Oslo? På forhånd takk for svar :-)
Gjest Skrevet 12. juni 2010 #2 Skrevet 12. juni 2010 (Altså, ser jeg formulerte meg litt klønete der - jeg visste at vi måtte ta hcg-røntgen for å få henvisning til Riksen/Haugesund, det som kom overraskende var at vi måtte få henvisning til et annet sted for å få det;)
Ugla er mamma! Skrevet 12. juni 2010 #3 Skrevet 12. juni 2010 Hei! Lenge siden sist Jeg ble ihvertfall henvist til riksen for hsg undersøkelse. (Hcg kommer når du skal teste positivt ) Gikk relativt fort å komme inn, og helt uproblematisk undersøkelse å ta.
uhhuhher Skrevet 12. juni 2010 #4 Skrevet 12. juni 2010 Antar at du mener HSG-røntgen (gjennomskylling av eggledere for å sjekke om de er åpne)? ;-) Det gjorde jeg på Riksen etter det første møtet med dem, altså etter at jeg hadde blitt henvist dit. Det førte jo til at selve forsøket kom i gang litt senere, men som sagt, de gjør det der. Fikk henvisning fra legen på avdelingen for ass. befruktning. da vi var der.
Gjest Skrevet 12. juni 2010 #5 Skrevet 12. juni 2010 Haha, hsg var det, ja OK, da ber jeg damen sende henvisningen til riksen!
Gjest Skrevet 12. juni 2010 #6 Skrevet 12. juni 2010 Hehe, det var selvsag hsg - fort gjort å gå seg vill i alle disse bokstavene som flyr rundt her ;-) Hm, kanskje jeg skal nevne det til gyn., så får vi kanskje litt fortgang i "selve søknaden". Men skal i alle fall si at de gjør prosedyren på Rikshospitalet! Takk for svar
snuffe Skrevet 12. juni 2010 #7 Skrevet 12. juni 2010 Da jeg tok HSG-røntgen, i 2008 riktignok, var det litt vanskelig å komme til på Riksen. De tok bare inn så og så mange om gangen og ellers måtte man vente til neste syklus. Jeg fikk åpen henvisning fra lege og ringte så rundt til ulike sykehus og spurte om ventetider. Kom kjapt til ved Ringerike sykehus på Hønefoss (dessuten gikk de med på at jeg kunne få det utenom de fastsatte syklusdagene, siden det jo var null risiko for at jeg skulle være gravid siden jeg er homo). Mener å huske at andre sykehus jeg var i kontakt med og som utførte undersøkelsen men hadde mer ventetid enn Hønefoss var Tønsberg, Sarpsborg og muligens Elverum. PS: Den første dama jeg snakka med på Hønefoss hadde aldri hørt om undersøkelsen og påstod de ikke gjorde den, mens den neste jeg prata med var sånn "ja visst, når passer det?" Og direktenr til Radiologisk der er 32116065 ;-)
Gjest Skrevet 12. juni 2010 #8 Skrevet 12. juni 2010 Oioi, Hønefoss er jo enda nærmere! Da skal jeg få undersøkt der også. Takk, shute! :-)
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2010 #9 Skrevet 13. juni 2010 Det er enkelte gynekologer som også gjør denne undersøkelsen, da uten røntgen kontrast, men med en slags "saltvann oppløsning". Jeg ble tipset om dette, gjør det viss nok hos Smedstadgynekologene i Oslo. Jeg selv gjorde det på Riksen, måtte gjøres en bestemt periode i syklusen, de har ikke så stor kapasitet på Riksen, så kan oppleve litt venting.
Gjest Skrevet 14. juni 2010 #10 Skrevet 14. juni 2010 Da skal jeg få henvisning fra gynekologen i posten, og så ringer jeg Ringerike når jeg får den og får (forhåpentligvis) time innen 10 dager. De bablet om 1. mensdag - jeg skjønner nå hva dere mener med syklusdag...men nå slumper det til at det antakelig er omtrent ved 1. mensdag jeg får henvisningen i posten, så da gadd jeg ikke krangle uansett Det var bra jeg ble korrigert mht hva undersøkelsen heter her, så jeg ikke virket fullstendig forvirret på telefonen :-D
Sofia 40 Skrevet 14. juni 2010 #11 Skrevet 14. juni 2010 Jeg var i Sarpsborg i fjor vår for HCG - ingen ventetid, men trengte henvisning fra gynekolog. Bor i Oslo, så tok toget dit. Ellers lurer jeg på om dr Blakstad på Majorstua også gjør dette hos seg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå