Gå til innhold

Dere som ammet 2-3 ganger pr natt, og har nattavvent..

Anbefalte innlegg

..trappet dere gradvis ned eller kuttet dere tvert?

Har nemlig prøvd å trappe ned noen uker nå (til å amme bare kl 22 og ca 05). Det fungerte ei stund, han våknet av og til mellom de to tidspunktene, men var ganske lett å roe han. Nå er det ikke så lett lengre, han illskriker i opp til to timer hvis han våkner f.eks kl 2 og ikke får pupp. Lurer på om det er fordi han er plaget av mage eller tenner, men vet ikke, mulig han bare synes han kan få pupp ;)

Så det har blitt til at jeg gir han hvis jeg merker at han ikke roer seg med en gang. Grunnen til det er mest at vi bor i blokk, og synes vi har forstyrret naboene nok allerede (mulig jeg stresser mer med det enn dem altså), i tillegg til at jeg er grundig lei hyling om natta...

Om noen uker kan vi mest sannsynlig låne et hus ei ukes tid, og det hadde vært greit å ta avvenninga skikkelig da. Men, kan vi kutte all nattmat på en gang? Nå ammer jeg kl 22 og 05, og av og til en gang mellom der. Gutten er litt over 7 mnd, spiser fire måltider fast føde om dagen og spiser stort sett en del til hvert måltid, og alltid en stor porsjon grøt før sengetid. Han ammes 4-5 ganger på dagtid, og drikker som regel godt.

Fortsetter under...

Prøvde å trappe ned først, for eksempel si at han fikk ingenting før klokka 2-3 om natta, men det funka dårlig. Tror han ikke forsto hvorfor det var ok å få pupp når han våkna klokka tre, men ikke ok når han våkna midnatt! Så lenge han ikke spiste fast føde var det greit, men når vi begynte med grøt og mos så fant vi ut at det var på tide å kutte helt ut.

Flytta han inn på eget rom litt før 6 måneder, og bestemte at det var slutt på nattmatt. Han fikk kvelds i sju-tida, og så ingenting før frokost i sju-tida neste dag. Det ble en natt med skriking, pappaen satt på rommet hans halve natta, men så var det gjort. De neste to nettene våkna han et par ganger og sutra litt, men sovna etter litt stryking på kinnet. Siden det har han sovet hele natta uten å våkne (han er 7,5 måneder).

Håper det går så bra som hos dere! Jeg tror også at småen er "alt eller ingenting"-type, og at det beste er å kutte tvert. Så da blir det eget rom og pappa som kommer om natta.

Nå ser jeg ei tann som titter fram, så skjønner hvorfor han har vært ekstra urolig i det siste. Håper han ikke plages av tenner eller noe annet om noen uker, da avvenninga skal skje!

Jeg var som deg og ga etter for å slippe hyling for min egen del, naboene under oss og samboer som måtte opp tidlig på jobb. Men så ble jeg så sliten av denne masinga om natta at jeg sa til kjæresten at han måtte hjelpe meg med å få slutt på det. Da ventet vi til kjæresten hadde ferie og så sov jeg på sofaen, mens han tok seg av hylende unge. Det tok 3-4 netter og så var det aldri et problem igjen :)

Ja, vi håper det går slik her også. Nå er det mindre enn to uker til nattavvenning, og jeg gleder meg! Blir godt å (endelig) overlate ansvaret på natta til faren og sove godt selv.

Hva gjorde samboeren din konkret med babyen da den våknet? Gav vann, tok opp og trøstet eller bare trøstet i senga, eller hva?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...