Gå til innhold

Får du og din andre halvdel gaver for samme verdi av foreldre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Aj aj alt det kan bli en sak av altså.. Min søster og jeg har vært sammen våre respektive i hhv 12 år og 6 år. Vi har to barn hver oss. Mamma har bestandig gitt meg og min søster 500 kroner til bursdag / jul, mens mannfolkene får 300. Jeg synes dette har vært litt smålig og har tenkt flere år å nevne at jeg synes det er hyggeligere at vi begge får for eksempel 400 hver, eller at alt går til barna i steden.

Begge menn hjelper svigermor MASSE med oppussing og vedlikehold og dermed synes jeg det blir enda mer pinlig at hun gjør forskjell på oss..

Så i år nevnte jeg det på telefonen når hun spurte om mannen min var fornøyd med gaven. Sa så forsiktig jeg kunne at han syntes det var helt topp med penger, men jeg lurte på om vi ikke fra nå av kunne få like mye i gave, eventuelt droppe gave til oss og gi mer til barna isteden. Jeg får det samme som han av hans foreldre og hadde nok følt meg litt annenrangs om det hadde vært annerledes. Føler meg jo som en datter der i huset!

Mamma ble veldig fornærmet og lei seg og kunne ikke skjønne dette..

Og så får jeg dårlig samvittighet og skulle ønske jeg ikke hadde sagt noe.. For en så liten filleting altså, ikke rart det blir krig nei..

MEN, så til spørsmålet :) Hva er vanlig hos dere da?

Skrevet

Her får vi det samme på begge sider..

Av hans foreldre får vi 500 kr hver, fra min side får vi 300 kr hver.

Hender av og til av svigermor kjøper noe til mannen min istedenfor å gi penger og da er det gjerne dyrere enn 500, men det er som regel noe til huset så det kommer meg også tilgode (i fjor fikk han kaffetrakter til ca 1000 kr).

Skrevet

Takk for svar :)

Ja jeg vil også tro det er vanlig.. Blir liksom lei meg på mannen sine vegne som om han ikke er "like god" liksom..

Det er jo en filleting, men akkurat denne greia ville jeg ta opp selv om jeg burde skjønt at det ikke ville falle i god jord..

Skrevet

Vi får vel ikke en fast sum, men jeg synes det er helt ok at en kan spandere litt mer på sin datter eller sønn. Av svigermor får vi samme sum, men jeg synes det også kan være litt kjipt. Det blir en overføring av penger hvert år, og jeg synes det er mer sjarmerene å få nye sokker et år og en dyr jakke neste osv.

Jeg synes at det var noe du kanskje kunne latt være å si fordi det raskt kan virke smålig og lite takknemlig andre veien.

Skrevet

Det aner jeg virkelig ikke! Vi får gaver av hans foreldre (min far er dårlig på gave/bursdager), men verdien i kr. har jeg aldri sjekket. Vi får gjerne noe vi trenger/ønsker oss. (Det er ikke snakk om store summer)

For meg trenger det ikke være likt, heller ikke likt som min svoger/svigerinne.

Skrevet

Ja tro meg skulle ønske nå jeg ikke sa noe :)

Men jeg står for at jeg synes det er ubehagelig at vi får forskjellig, så og si alltid penger så synes så godt at det er forskjellig.. Handler ikke om pengene eller størrelse på gave, jeg kan like gjerne ikke få noe, men jeg synes det er trist at de år etter år blir forskjellsbehandlet..

Skrevet

Mine foreldre gir også mer penger til egne barn enn svigerbarn. Jeg syns det er helt greit og naturlig og gi litt mer til egne barn.

Han foreldre kjøper alltid gaver så aner ikke hvordan de regner, men tror de gir ganske likt.

Skrevet

Nå har ikke jeg vært sammen med mannen min i så fryktelig mange år ennå. Men jeg tror at det ikke gjøres ulikt på noen sider av familien. Jeg vet at Det ikke er store forskjeller hvis det er noen i det hele tatt. Jeg tror ikke jeg ville reagert om det var annerledes, men man skal aldri si aldri.

Det er sjelden vi får penger og stadig til jul får vi noe til oss begge to eller til huset. Til bursdager har vi hittil fått noe som er spesielt beregnet til den som får gaven. Selv om det er klart at det kommer meg tilgode når mannen får verktøy og kan fikse ting i heimen og det kommer han tilgode når jeg får kjøkkenutstyr jeg trenger siden jeg elsker å lage mat til oss

Skrevet

Jeg skjønner hva du mener, handler ikke om det er 50 eller 100kr, men å føle at man stiller likt etter mange år.

Mine foreldre behandler mannen min som en "sønn" og han får tilnærmet likt som meg, men det kan selvfølgelig variere litt. Vi får som regel alltid gaver. I år fikk vi f.eks et fryseskap i felles gave (bursdag med en mnds mellomrom) og han fikk i tillegg en gave på dagen. Det kommer sikkert jeg til å få også.

Av hans foreldre varierer det veldig ettersom hva svigermor har tid til føler jeg. Til jul har jeg inntrykk av at vi får likt,som regel noe felles, men til bursdagen hans nå så fikk han 2000kr og 10.000kr av mormoren sin sine penger som moren disponerer, mens jeg fikk ett gavekort på 1000kr. Hvis jeg skal se i forhold til hva vi fikk så er jeg en god annenrangs,ja:) hehe..

MEn jeg gidder ikke å bruke energien min på det for i fjor fikk jeg mer og hun snakker om at hun kan bidra til bunad osv så jeg tror ikke hun tenker på samme måte. Selv hadde jeg nok gjort likt,sålenge det ikke var spesielle ting.

Skrevet

Men han er jo heller ikke sønnen hennes, og han får vel både mer oppmerksomhet og varme tanker fra hans egen familie? Det blir litt krampeaktig og om det ikke er noe mer enn 200 kr som får en til å føle det slik er en litt vel fintfølende.

Skrevet

Nei vi får 100 % likt fra hans familie, uansett hva det er. Sikkert derfor jeg føler litt ekstra på det også :)

Skrevet

Hos mine foreldre får jeg og søstra mi mer hver enn samboerne våre får, men det er ingen som tenker på det i det hele tatt. Hos min samboers foreldre får vi vel ca det samme, men ingen som tenker over det heller.

Skrevet

Jeg synes ikke det er rart at døtrene får mer enn svigersønnene:) Helt naturlig her i hvertfall ;)

Skrevet

Både med eksens familie og min nåværende manns familie har de gjort forskjell på barn-svigerdatter/sønn..

Eksen fikk alltid 1000kr fra sin mor, og et sted mellom 2 og 3000 av sin far, jeg fikk 500 fra begge to.

Foreldrene til mannen trur jeg gir ettersom hva de har råd til, og han kan få gave til flere tusen ene året, og 500 andre året. Jeg får fine gaver fra svigerfar, han gjør sjeldent forskjell på oss. Svigermor varierer veldig, alt fra en vase til 50kr til tupperware ting lissom....

Mine foreldre gjør ikke forskjell.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Til jul får vi likt, men om jeg får 4000,- av svigers til bursdagen min så dauer jeg!

Mamma bruker ikke like mye penger på sambo som hun gjør på meg, men så har hun ikke så god råd som svigers heller. I fjor var første året jeg fikk GAVE og ikke penger til bursdagen av svigers...og da fikk jeg en gave som egentlig var til oss som par. Men, det spiller da ingen trille :) Jeg føler meg ikke "tilsidesatt" av den grunn, men jeg hadde heller aldri forventet å være likestilt på samme måte.

Skrevet

vi pleier ikke få hver vår gave men en gave sammen fks 1000kr eller en ting liksom.. hans fam pleier alltid å si fks " dere får gave når dere har flytta inn"-eller en annen teit ting åsså ser man ikke en damn shit til gavene,d gjelder søsknene og foreldrene.. men ungene får jo gaver da så er glad for d! Får ikke bursdag gaver av hans fam de har aldri tenkt på meg der,får ikke gratulerer med dagen engang selvom vi har vært sammen i 10år..samboern min får ikke noe han heller,hvis han er uheldig en mnd å må låne penger av fks moren til bilavgiften (har 2 biler og noen ganger trenger vi å låne)-å da blir de enige om at d er burdag gaven eller julegave da..syns d er teit av henne å gå med på d,han sier d bare fordi d er litt ekkelt å spørre etter å låne cash.. men men alle er forskjellige..ble irritern sist jul nå, vi hadde dårlig råd å nye lånet kom sammen med julegavehandel og alt mulig annet som akkurat måtte dukke opp da å vi kjøpte gaver til ALLE men fikk LITE fra den kanten,skulle få ditt og datt til leil men ingen har kjøpt noe...

Så er nok mye med de gavene,men er enig at dere kanskje bare bør få gavene sammen! så d blir likt! min mamma og pappa har alltid kjøpt like fine og dyre ting til min brors samboer og de behandler og min samboer likt som deres egne barn!

Skrevet

Mine foreldre gir meg mer til bursdagsgave enn mannen min får til sin, men til jul får vi det samme. Ser ikke noe galt i det, han er tross alt ikke deres barn.

Skrevet

Vi får likt av mine foreldre og forskjellig fra hans foreldre. Mine foreldre har en fast sum de bruker til jul og bursdag til alle barna og barnebarna. Hans foreldre bruker det de synes passer der og da. I fjor sa jeg ifra til mine foreldre at jeg syntes de kunne kutte litt ned på summene til meg og min familie, da vi har to barn og det plutselig blir mange penger å bruke på gaver. Vi får nå for 500,- hver til jul og bursdag, det holder i massevis.

Skrevet

Av mamma og stepappa får vi 1000kr hver til jul og bursdag, Hun skiller ikke på noen av oss, hverken voksen, eller barn =))

Om det er slik fra andre siden er jeg faktisk ikke sikker på, men er nok ikke store forskjeller... litt bare kanskje =))

Skrevet

Fra svigers får vi like mye både til bursdag og jul. Mine foreldre gir dyrere gaver til meg enn til han, med mindre vi får noe felles (jul).

Skrevet

Kan jo også si at jeg er mye nærere svigers enn min mann er mine foreldre. Vet ikke hva bakgrunnen for gavevalget er men har egentlig aldri reagert noe på det. Selv om jeg får mer får han allikevel dyre gaver fra foreldrene mine, og tor heller ikke at han tenker noe på det.

Skrevet

Både mine og samboers foreldre gir barna mer enn svigerbarna, noe jeg synes er ok og naturlig. Dette gjelder særlig bursdag, men også til jul om vi får separate gaver.

Skrevet

Vi begge får det samme fra hans foreldre og det samme fra mine foreldre.

Jeg er glad begge sett behandler oss likt der.

Skrevet

Ser ut som begge deler er like vanlig og at man tenker forskjellig på hva man synes rundt temaet. Har vel også med å gjøre hvordan andre forhold er i familiene tenker jeg, og om man føler seg inkludert på andre måter også..

Vi får se hva som skjer til jul da :)

Skrevet

Vi får det samme, og jeg hadde nok ikke tatt det opp om det var annerledes.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...