Spirevipp med go`gutten Skrevet 11. juni 2010 #1 Skrevet 11. juni 2010 For å gjøre en lang historie kort, så har jeg ikke brukt prevensjon på mange år fordi jeg og samboeren min har liten sjangs for å få barn. Vi har en gutt på 2,5 år fra før. Jeg er helt nyutdannet sykepleier, har ikke fått autoriasjonen min engang. Jeg har en 25 % helgestilling på en kirurgisk post på et sykehus, og skal jobbe der som ferievikar i sommer (100 %). Vi ønsker oss veldig flere barn, men hadde ikke forventet at jeg skulle bli gravid på leeeenge. Jeg ønsker jo selvsagt å prioritere å jobbe nå som jeg akkurat er nyutdannet, så på en måte så passer det dårlig. Men å ta abort er ikke aktuelt siden vi tross alt ønsker at gutten vår skal få søsken hvis det lot seg gjøre. Nå er jeg veldig usikker på om jeg burde fortelle på jobb at jeg er gravid. Vet at det er noen medikamenter el.l man må holde seg unna, men husker ikke hva det er. Er det noen som vet det? 25 % stilling er ikke akkurat mye å gå ut i fødselspermisjon med, så jeg skulle ønske jeg fikk en litt større stilling, men er redd gravditeten nå står i veien for det hvis jeg forteller det på jobb :-( What to do?
Ugl@ Skrevet 11. juni 2010 #2 Skrevet 11. juni 2010 Du bør være åpen, stort sett kan du vel utføre det meste av oppgaver i starten på et normalt svangerskap, men hvis du jobber med kreftpasienter feks så vær obs på at man som gravid ikke skal jobbe med pasienter som går på eller nylig har fått cytostatica.
Gjest Skrevet 11. juni 2010 #3 Skrevet 11. juni 2010 Kjære deg, GRATULERER!!!!! Søk på større stillinger og jobb i vei:-) Permisjonen regnes ut fra hva du tjener, ikke hvor stor stilling du har. Så om du jobber tilsvarende 100%stilling får du penger ut fra det. Svangerkapet er jo i ni mnd, så du har god tid, permisjonspengene beregnes ut fra hva du har tjent de 6 siste mnd før barnet kommer, tror jeg. Ingen grunn til å fortelle noe enda hvis du ikke vil. Jeg søkte fast stilling når jeg var gravid og jeg gadd ikke fortelle noe, da de lett hadde gitt jobben til noen andre uten at det hadde vært noe jeg kunne sakt på deg..Men første graviditet kommer ikke magen før det har gått noen mnd heller. Det er ingen har noe med det:-) Og at du er nyutdannet skal du ikke tenke på! Etter endt permisjon kommer du lett inn i det igjen, og du har et helt yrkesliv på deg til å få erfaring i massevis!! Hi hi hi, en liten baby,gitt!! Gratulerer nok en gang!!
Gjest Skrevet 11. juni 2010 #4 Skrevet 11. juni 2010 he he..ser at du har barn fra før.. da popper nok magen ut før du rekker å si nonketotisk hyperosmolær diabeteskoma..;-.)
NormaJean Skrevet 11. juni 2010 #5 Skrevet 11. juni 2010 Gratulerer med baby i magen:) Først, du må jobbe i mer enn 50% stilling for å ha rett på födselsperm, per dags dato har du kun rett på engangstønad! Så fort deg nå med å få en utvidet stilling! Du må ikke fortelle jobben noe som helst, men det spørs jo litt hva som er mest hensiktsmessig med tanke på risiko osv! Det er endel medikamenter du ikke bør blande opp, bla enkelte antibiotika typer. Ellers er det cytostatica pasienter du skal holde deg unna, pasienter med CMV infeksjoner(1 trimester) tuberkolose, parvovirus, m.m Hva du kan gjøre er å kontakte avdeling for sykehushyigene, bedriftsykepleier evt for å få en oversikt over potensielle farer! Det er godt mulig at din avdeling har en personalhåndbok liggende på intranettet hvor du kan søke opp rettningslinjer for gravide sykepleiere! Det har min avdeling!
Gjest Skrevet 11. juni 2010 #6 Skrevet 11. juni 2010 skulle akkurat til å skrive NormaJean! Alle avd der det skulle være fare for gravide arbeidere er pålagt til å ha tilgjengelig informasjon via arbeidsplassen. På sykehus finnes dette på intranettet! lykke til, og gratulere
Fire småtroll Skrevet 11. juni 2010 #7 Skrevet 11. juni 2010 Du vet at du ikke trenger å ha fast stilling for å få foreldrepenger? Du sier du har 25% stilling men skal jobbe mer bl.a i sommer, bare fortsett med det. Ta det du klarer av ekstravakter så du kommer over 50% stilling. Den dagen du skal søke permisjon regner de ut et gjennomsnitt av hva du faktisk har tjent (ikke hva slags stillingsprosent du har fast) når de skal fastsette foreldrepengene.. Synes du skal si ifra om graviditeten, men også si at du vil jobbe mest mulig i svangerskapet. Om du ikke får noen fast stilling vil du jo kunne få ekstravakter. Masse lykke til med svangerskapet
soleia Skrevet 11. juni 2010 #8 Skrevet 11. juni 2010 Du treng ikkje seie noko om de ikkje har pasientar som skal ha cytostatika eller må vere med til røntgen el. Eg måtte seie det til ein kollega slik at me diskret bytta pasient då me fekk ein kreftpasient innom, men ellers sa eg det ikkje til nokon på jobben før i veke 15 då eg vart delvis sjukmeld og trong tilrettelegging. Sjukehuskleda skjuler jo ein gravidmage ganske godt. Min grunn var at eg har mista fleire gonger, men har høyrt om episodar der folk ikkje har fått forlenga vikariat etter at dei har sagt at dei er gravide.
NormaJean Skrevet 11. juni 2010 #9 Skrevet 11. juni 2010 Første svangerskapet mitt så fikk ikke jeg forlenget vikariatet da jeg fortale at jeg var gravid! Da hadde jeg jobbet der i 1 1/2 år..... Men da jeg ble gravid var det plutselig ikke noe vikariat å fornye......
meg & to små vampyrer Skrevet 11. juni 2010 #10 Skrevet 11. juni 2010 Men dere, er det ikke sånn at man får fødselspenger av alt man tjener, men at MANNEN ikke får noen permisjonsrettigheter før man jobber over 50%? Alle jeg har studert med som har fått barn og jobbet under 50% har fått fødselspenger (nei, de har ikke fått engangsstønad, jeg vet forskjellen)....
Mammaen til Annabel <3 Skrevet 11. juni 2010 #11 Skrevet 11. juni 2010 Jenten min ble født i august i fjor, to måneder etter endt sykepleieutdanning. Hadde da jobbet som ekstravakt på en avdeling (hver 3.helg) og 80%natt som sykepleier om sommeren før jeg gikk ut i permisjon. På den avdelingen jeg jobbet var det så utrolige at de faktisk tilbød meg et vikariat som jeg kunne ta permisjon fra. Dvs at jeg hadde sommervikariat til slutten av august og et års vikariat fra 1.september til 31.august året etter. Jeg fikk ut i permisjon 3.august i fjor, og skal ikke tilbake i jobb før 27.august i år. Dermed fikk jeg permisjonspenger for den jobben jeg har, selv om jeg var student og hadde jobbet nesten ingenting før jeg gikk ut i permisjon. Jeg fikk tilbud om sommervikariatet før jeg hadde fortalt om graviditeten, men det vikariatet jeg nå har permisjon fra fikset de i løpet av sommeren før jeg gikk ut. Så ved noen avdelinger er de jo kjempegreie og tilrettelegger alt. Det blir vel kanskje litt annerledes for deg. Men måtte bare fortelle at ikke alle stenger gravide ute
Brillefint - Jadda! Skrevet 11. juni 2010 #12 Skrevet 11. juni 2010 Jeg er ikke sykepleier, men har opplevd det samme som NormaJean, og ville derfor holdt stilt og gått med store t-skjorter inntil arbeidskontrakten var signert.
Spirevipp med go`gutten Skrevet 12. juni 2010 Forfatter #13 Skrevet 12. juni 2010 Tusen takk for mange gode råd og tips :-) Jeg tror rett og slett at jeg skal ringe nav på mandag for å være 100 % sikker på hvordan dette blir. Også tror jeg at jeg skal holde dette hemmelig litt utover sommeren hvert fall hvis jeg ikke blir dårlig og må si det før.
erteposen + 4 Skrevet 12. juni 2010 #14 Skrevet 12. juni 2010 Når du ikke å jobbe mer i seks mnd? Ellers så forstår jeg ikke hvorfor du ikke kan fortelle det, men så er jeg ikke sykepleier:)
Spirevipp med go`gutten Skrevet 12. juni 2010 Forfatter #15 Skrevet 12. juni 2010 Jeg syns ikke jeg kan fortelle det enda, for jeg har bare et 25 % vikariat ut året. Jeg har sagt til avdelingslederen at jeg skal ha litt is i magen ift å søke andre jobber, for jeg ønsker veldig å fortsette på den avdelingen jeg har vært på siden i fjor høst. Det er usikkert fram til over sommeren om jeg får en høyere stilling (vikariat det også), så jeg vil ikke ødelegge sjansene mine til å få mer jobb over sommeren ved å fortelle at jeg er gravid allerede før sommerferievikariatet mitt begynner :-/
Seriøst Skrevet 12. juni 2010 #16 Skrevet 12. juni 2010 Det stemmer ikke at man må jobbe mer enn 50% for å ha rett på foreldrepenger. Det eneste kravet er at man har jobbet de siste 6 av 10 mnd, og at du har tjent mer enn halvparten av grunnbeløpet i folketrygden. Og det er ikke mye det er snakk om.
Seriøst Skrevet 12. juni 2010 #17 Skrevet 12. juni 2010 Det var slik før meg &to små vampyrer, men det er nye regler nå, endelig, som sier at mor ikke må ha jobbet over 50% for at far skal ha rett til permisjon
Gjest Sauen og ungene Skrevet 12. juni 2010 #18 Skrevet 12. juni 2010 Det stemmer IKKE at du må ha jobbet mer enn 50%. Du må ha jobbet 6 av siste 10 mnd fra den dagen du går ut i permisjon. Om du i løpet av den perioden tjener så lite at det vil lønne seg å få engangsstønad foran permisjonspenger, vil du få engangsstønaden istedenfor. Jeg fikk permisjonepenger fra en 20% stilling med ekstravakter=) Jeg ville jobbet det jeg kunne nå i sommer, og prøvd å tjene opp mest mulig. Om du skulle bli sykemeldt er det ofte den inntekten som vil være basis for sykepenger, som igjen teller ved utregning av permisjonspenger. Om du utsettes for stråling eller farlig smitte, må du jo si ifra. Jobber du på en slik avdeling kan du ha rett på svangerskapspenger (dvs at du ikke er syk, men fosteret kan skades pga jobben). Jobben kan evt søke om tilretteleggingspenger, og få støtte for å tilrettelegge/omplassere deg osv. Lykke til og gratulerer masse med spiren=)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå