Gjest Skrevet 11. juni 2010 #1 Skrevet 11. juni 2010 Hei, var på første kontroll i dag og de målte blodtrykket mitt (BT). Ble litt usikker siden han måtte måle pulsen min og kjenne på magen min etter det. Resultatet var 145/60. Så derfor lurer jeg på hva dere andre som har vært på kontroll hadde? Er dette normalt eller?
Gutt 08 Jente11 Skrevet 11. juni 2010 #2 Skrevet 11. juni 2010 Hei! Jeg har enda ikke sjekket blodtrykket mitt denne gangen, men sist jeg var gravid hadde jeg 120/80 på første kontroll, og dette ble visst regnet som optimalt blodtrykk fikk jeg høre. Etter hva jeg har hørt er det regnet som høyt blodtrykk når du har over 140 i overtrykk, men det kommer igjen litt ann på alder. (Jo eldre, dess høyere blodtrykk regnes som normalt) Tror også jeg har hørt det er forskjellen mellom over- og undertrykk som sjekkes. Kanskje dette er grunnen til at han sjekket litt ekstra på deg siden forskjellen er ganske stor? MEN husk at blodtrykket lett kan endre seg hvis du er litt stresset, noe man fort kan være på en første kontroll:) Kanskje vil det være helt annerledes på neste kontroll! Søk på "normalt blodtrykk" på nett, så får du nok opp mange bedre svar enn jeg har klart å gi deg.
Gutt 08 Jente11 Skrevet 11. juni 2010 #3 Skrevet 11. juni 2010 Hei! Ble litt nysgjerrig på det med blodtrykk, og sjekket opp litt nøyere. For kvinner ligger normalområdet på 90-130 i overtrykk, og 50-80 i undertrykk. OG det er visst undertrykket som er farligst om er for høyt. Skal helst ikke over 90-100. Men dette er jo ikke noe problem for deg når du har 60.
Trollmor til 2 Skrevet 11. juni 2010 #4 Skrevet 11. juni 2010 Blodtrykket ditt sier deg at du har et lavt blodtrykk. Et normalt blodtrykk for eu jente på 30 år er 130/80. Et lavt blodtrykk er ikke på langt nær så farlig som høyt blodtrykk, men man kan oppleve større ubehag ved et lavt blodtrykk enn et høyt et. Med et lavt blodtrykk er det vanlig at man er mye svimmel og sliten. Og man kan besvime av det. Dersom blodtrykket blir for lavt, må det gjøres noe med. Om det blir for lavt vil det jo ikke klare å føre blodet rundt i kroppen. Men siden du har vært hos legen og fått konstantert lavt blodtrykk, vil han/hun følge opp dette ved neste kontroll =) Men ta kontakt med legen dersom du blir veldig uvel og dersom du begynner å besvime!
Gjest Skrevet 11. juni 2010 #5 Skrevet 11. juni 2010 Tusen takk for svar! Ble litt bekymret når jeg ikke fikk vite noe som helst om hva det betydde, men tror nok alt ordner seg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå