Gå til innhold

Navnedebatten i heimen... :)

Anbefalte innlegg

Heisann! ;)

Hvordan er navnedebatten i heimene deres? Er dere enige i sjanger/kategori, eller har dere helt ulik smak? Klarer dere å fredlig lage en felles liste, eller er dere frustrerende uenige? :)

Har litt inntrykk av at mange sliter med å finne et navn både de og sin kjære liker...

Og jeg må bare signere her selv også - stort sett sier mannen bare nei til forslaga, uten at han er så oppfinnsom selv... Vil helst se baby først, sier han, og da svarer jeg at det vil jeg også, men jeg vil ha en viss oversikt over navn vi kan tenke oss å bruke når baby kommer... :) Så det er jeg som lager liste over ønskenavn, og han som smaker på dem... :)

Dere da? Krig eller fred? :)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141965738-navnedebatten-i-heimen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg sendte stadig vekk lister med navn, enten på sms eller mail, til mannen, for at han i fred og ro kunne vurdere dem. Han avslo stort sett alle, også det vi til slutt valgte... Rundt 2-3 mnd. etter at jeg hadde skrevet dette navnet opp på en liste sa han plutselig ut av det blå "du - jeg har tenkt litt på Hermine, jeg synes i grunnen det er ganske stilig"... Dermed var den saken avgjort, selv om vi hadde et par andre navn på lager, sånn i tilfelle... Men da hun kom til verden var det ingen tvil om at det var vår lille Hermine :-)

Jeg gjord eogså noe sånt som dette sist - og navnet vi valgte på gutten vår ble et av de navna han først avviste... Så jeg vet også at plutselig, etter at han har smakt litt på navna og tenkt litt, så kan det hende at det blir ett av dem likevel... :) Men herligland så vanskelig det er å bli enige!! Godt vi enda har litt tid før nr 2 blir født... :)

Vi er ganske enige i sjanger, men det er stort dett jeg som foreslår. Trikset mitt er å begynne tidlig å la navnene synke inn litt, særlig hvis navnet er litt særere enn det han i utgangspunktet har tenkt. Denne gangen begynte jeg lenge før jeg ble gravid ;) Har langt fra bestemt oss, men har en liten liste med navn vi sikkert kommer til å velge fra.

På førstejenta var det han som kom med navnet vi endte opp med. Denne gangen har vi flere alternativ vi vurderer, noen litt uvanlige, noen gode, gamle navn. Vi har begge hatt noen forslag hver som har blitt forkastet av den andre, men det ser ut til at vi lett kan bli enige. Forrige gang hadde vi to guttenavn og to jentenavn på lista til helt til slutt, og når jenta kom ut var det ingen tvil om hva hun skulle hete :)

Denne gangen venter vi en gutt, og i dag, 12 dager før termin har vi 19 navn på lista vår som er mer eller mindre aktuelle(4-5 av dem som er favoritter). Kommer nok ikke til å bestemme oss helt før vi får hilse på gutten vår. Og skulle det vise seg at krapylet har lurt oss, og viser seg å være jente, så har vi 2 navn å velge mellom(her har det ikke vært diskusjon en gang ;p)

Annonse

Vi har heldigvis ganske lik navnesmak, og navn har ikke vært mye diskutert. Jeg har jo tenkt endel på navn når jeg har vært gravid. Jeg har stort sett kommet med forslagene, og han har sagt nei. Da minsten var ute, kom han med flere forslag, alle var fine, men jeg hadde jo egentlig bestemt meg for navn, dessuten kom han med veldig vanlige navn. Kjente endel som het det, så da ble det jeg som sa nei ;)

Hehe! Her i huset var det jeg som fant på navn, og han avslo. Og alle han glatt sa nei til, glemte jeg litt av. Vi fant ut at han hele tiden likte navn på ine, mens jeg likte de som sluttet på ina!

Vi reiste på sykehuset med 5 navn på blokka (Alle var mine forslag) men ingen føltes helt rett.

Så sa min mann to dager etter fødsel "Du, jeg har tenkt på et navn du sa for noen mnd. siden, og hun passer jo til å hete Kajsa!" Jeg ble SÅ lettet, og det ble ei lita Kajsa:)

Litt som her, altså... :) Navnet på storebror var det han som foreslo etter at gutten var født - et navn han avslo da jeg først nevnte det et par måneder før fødelen... :) Så jeg har stor tro på å gi ham tid til å tenke og smake på navna, og se om det er noen som bare blir bedre og bedre... Så får jeg heller være tålmodig med avslaga til lillegullet er født ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...