Anonym bruker Skrevet 11. juni 2010 #1 Skrevet 11. juni 2010 Jeg lurer på om noen har vært i lignende situasjon eller kanskje kjenner godt nok til systemet til å vite om det finnes noe hjelp å få? I forrige uke hadde jeg en ulykke på jobb hvor jeg blant annet fikk brudd i rygg og skulderblad. Dette medfører at jeg er totalt ubrukelig hjemme. Kan knapt løfte på noe tyngre enn mobiltelefonen og ikke bøye meg eller noe. Mesteparten av tiden er jeg sengeliggende. Vi har 3 barn (2,3 og 4 år gamle). Kun den største har barnehageplass. Min samboer ble rådet til å gå til fastlegen sin å be om sykemelding, han gjorde det, betalte 139 kr for timen og fikk ett NEI. Nå er han så stresset og sliten at jeg blir helt fortvilet selv uten å være i stand til å gjøre noe. Han jobber 8 -17.00 og skal samtidig ta seg av 3 barn. På dagtid er det en skikkelig kabal, vi har engasjert det vi kan av familie til å prøve å få pass til de to yngste, men det går bare ikke i lengden. Oppvasken vokser, det finnes ikke rene klær i huset og det blir bare verre. Finnes det ingen muligheter for at han kan få noe form for "sykemelding" hvor han er hjemme om ikke helt så i alle fall litt tiden fra jobb?
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2010 #2 Skrevet 11. juni 2010 jeg trodde at han hadde krav på å få fri, med omsorgspenger, når den (du) som vanligvis tar vare på barna ikke er i stand til det.
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2010 #3 Skrevet 11. juni 2010 Det burde det nå virkelig gjøre! Kan ikke gå til en annen lege da? Folk får jo sykemelding for alt mulig virker det som, og trodde da virkelig det var regler for det her jeg..
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2010 #4 Skrevet 11. juni 2010 Har stor sympati for deg som ligger med brukket rygg!! Man har egentlig null sympati for far. Han er sliten og stresset fordi han må jobbe fullt og ta seg av barn?? Nei, han har ikke krav på sykmelding. Han er jo ikke syk selv! Dere har selv satt dere i denne situasjonen ved at barna ikke har barnehageplass. Det at den hjemmeværende blir syk er et scenario man nesten må ta i betraktning når man velger slike løsningen. Selvfølgelig venter ingen å brekke ryggen, men likevel..... Du sier at du brakk ryggen på jobb. Hvem passer vanligvis barna da når du er på jobb? Det finnes nok ingen lovlige måter han kan få sykmelding på. men jeg synes nå det er litt rart at du sier at far ikke får fri fra jobb. Han kan da fint ta ut syke-barn dager (han har jo 15), eller han kan be arbeidsgiver om velferdspermisjon eller å få ta ut ferien. De aller fleste arbeidsgivere vil nok ha sympati for dere i denne situasjonen, og innvilge han fri også utover de 15 dagene med syke-barn han kan ta!
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2010 #5 Skrevet 11. juni 2010 Ja et ER regler for det her. Reglene sier helt tydelig at man kun kan få sykmelding pga egen sykdom og ikke av sosiale årsaker. Så legen gjorde faktisk helt rett. Men han har jo krav på 15 dager med syke-barn dager! Det er jo 3 uker det:)
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2010 #6 Skrevet 11. juni 2010 for alle jobber jo 8-16?!???! Herregud for et svar til et menneske som ligger nede. Jaggu ikke mye medfølelse å spore nei. Klart far synes dette er vanskelig. Slått deg at han nå må ta seg av mor og!?!?
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2010 #7 Skrevet 11. juni 2010 Trodde kanskje han har rett til 10 dagers lønnet permisjon for å ta seg av barna så lenge den som vanligvis passer barna, er syk.
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2010 #8 Skrevet 11. juni 2010 Legen gjorde helt rett, han har ikke lov til å sykemelde far fordi du er syk. Hvis din manns arbeidsgiver bestrider sykepengegrunnlaget eller nav på andre måter får greie på det vil legen miste sin lisens og kan aldri skrive ut sykemeldinger igjen. Blir færre og færre leger som er villig til å risikere det ved å jukse. Men mannen din har jo krav på 15 dager med omsorgslønn pga sykt barn/barnepasser. Det blir 3 uker med fri. Han kan også søke permisjon uten lønn, også får dere heller søke noen måneders avrdagsfrihet på boliglån osv for å få det til å gå rundt. Da jeg måtte ha en akutt oprasjon for et års tid siden havnet vi i samme situasjon som dere. Mannen min tok ut all ferien sin, arbeidsgiveren hans var forståelsesfull og lot han ta alle ukene sine så han fikk også alle feriepengene. Det ble jo en litt stusselig ferie det året siden jeg ble alene med ungene mens mannen jobbet i juli, men av og til blir ikke ting helt som planlagt og da må man tilpasse seg. Lykke til med å finne løsninger, og masse god bedring til deg!
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2010 #9 Skrevet 11. juni 2010 Ja, det har slått meg, og ja jeg har sympati for deg med brukke rygg. Selvfølgelig!! Bare spurte..... Men det er jo nettopp det som er å være en familie da - ta vare på hverandre i slike litt vanskelige stunder. Klart det er slitsomt, men det er da ikke noe helt unormalt å både være i full jobb OG ta seg av barna - selv for en far! jeg kan ikke skjønne hvorfor man er så oppskjørtet av at legen ikke ville gi din mann sykmelding. legen følger jo bare regelverket! og som sagt. far har jo uansett krav på 3 uker (!) med syke-barn dager. DERFOR kan jeg ikke skjønne at du gjør dette til en stor sak. Han har jo full rett til å være hjemme - han har bare ikke rett til sykmelding!
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2010 #10 Skrevet 11. juni 2010 Jeg er i full jobb normalt, vi har søkt barnehageplass i over ett år, men det er helt fullt og vi får ikke plass før i august. Det har vært ett problem med barnepass til nå, vi har mikset og trikset så godt vi har kunnet. Diverse annonser etter dagmamma i aviser og butikker. Har hatt 5 ukjente barnevakter inne på 2 mnd, hatt med hvert vår barn på jobb osv. Dette er jo i utgangspunktet en vanskelig situasjon, som har krevd alt av begge oss og svigermor som kjører 10 mil tur retur flere dager i uken for å passe ungene. Nå hadde jeg ulykke på jobb. Hadde barna vært syke hadde det ikke vært noe problem for far å være hjemme fra jobb. Problemet er at det er jeg som er syk. Og jeg trenger også pleie. Jeg klarer ikke lage mat selv, jeg klarer ikke vaske meg selv osv. Det betyr ingenting. Kan ikke fatte og begripe hvorfor ikke han kan få noen form for fridager uten å måtte ta av den minimale ferien han har.
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2010 #11 Skrevet 11. juni 2010 hva gjør dere med barna til vanlig siden det bare er den største som har barnehageplass? Du sier jo at du skadet ryggen på jobb mener jeg... Far har vel krav på omsorg eller velferdspermisjon mener jeg, men den er ikke alltid betalt. så fri får han nok, men ikke dermed sagt at han får betalt. Klart han ikke får sykemelding, det er jo ikke han som er syk.
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2010 #12 Skrevet 11. juni 2010 Men kjære deg da! han har jo akkuratt de samme rettighetene til syke-barn-dager når barna er syk som når barnepasser er syk. Er du barnepasser, kan han fint ta syke-barn dager slik situasjonen er nå! Hvis du ikke kan pleie deg selv, kan dere gjennom kommunen søke om hjemmehjelp. hjemmehjelpen passer dog ikke barn:) Dere har jo krav på barnehageplass da, så hvis du kjører det i kommunen, så må de fint finne en plass til barna dine:)
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2010 #13 Skrevet 11. juni 2010 Jeg er ikke hi (12.12). Reagerer veldig på at han bare må skjerpe seg å ta seg sammen, ifølge deg. Du har tydeligvis ikke vært i samme situasjon. Til deg hi, din mann kan si at han ikke klarer alt sammen og at han kjenner rett og slett at det blir for mye, det gjør jo halve bim her inne når det går trått så det burde jo gå fint! Om mannen hennes bruker opp alle sykt barn dagene nå så er det jo ingen igjen til når barnet faktisk er sykt??
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2010 #14 Skrevet 11. juni 2010 Med tre barn har dere 15 dager hver til sykt barn, og hvis du leser på nav gjelder disse dagene også syk barnepasser. Så han kan fint ta ut disse dagene når du er sengeliggende. Hvis du ikke kan ta vare på seg selv har du faktisk rett på hjemmesykepleie, men det må du ta med din behandlende lege/sykehus. Har all mulig medfølelse med dere som har havnet i denne situasjonen, har som sagt vært der selv (meg som måtte opereres og mannen ta ferie), men du kan ikke seriøst mene at du vil mannen skal få diagnosen psykisk syk på journalen sin og legen jukse til en sykemelding? Det legen hans "finner på" å skrive på sykemeldingen hans vil jo følge mannen din resten av livet, og f.eks forsikringselskaper har innsyn i disse journalene om han skal tegne en syke- eller livsforsikring senere.
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2010 #15 Skrevet 11. juni 2010 Tror du dere kan søke om omstorgslønn, men dette må da virkelig legen hjelpe dere med. Har dere ikke forsikringer mot sånt osv.?
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2010 #16 Skrevet 11. juni 2010 Er dere vanligvis i full jobb begge to uten at dere har bhg-plass? Hvordan går det an?
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2010 #17 Skrevet 11. juni 2010 barnepassers sykdom kan han vel bruke... men atter en gang... hva hadde du gjort med barna om du var på jobb?? ser ikke forskjellen jeg ass. Men god bedring med ryggen.
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2010 #18 Skrevet 11. juni 2010 Sier ikke at han må skjerpe seg (hvor i alle verden får du det fra - kan ikke se at jeg har skrevet det!). Jeg sier bare at det ikke er UNORMALT å måtte ta seg av 3 barn etter jobb..... Klart det er stritt, slitsomt og stressende når man normalt er 2 om alt. Men slik er det nå engang å være familie da. Mannen kan jo ikke bare backe ut fordi han for en periode får ansvaret for både hus og heim! Ja, hva om mannen bruker opp alle syke-barn dagene???? Det blir jo en helt merkelig unnskyldning. Dette er jo nettopp det som skjer for veldig mange barnefamilier hvert eneste år. Man bruker opp syke-barn dagene fordi barna eller barnepasser er syk. Når de er brukt opp, må man finne andre løsninger (her har jo også HI 3 uker med syke-barn dager, så kanskje hun kan bruke noen ved en senere anledning??) Skal alle unngå å ta ut slike dager da i tilfelle barnet eller barnepasser blir syk ved en senere anledning? her har vi flott ordninger som nettopp dekker slike stuasjoner. Vi er kjempeheldig som ahr en stat som faktisk betaler oss når vi kommer i slike situasjoner - og så sutrer vi fordi vi kanskje bruker opp disse dagene???
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2010 #19 Skrevet 11. juni 2010 Skrev over også, men ja vi er i full jobb begge to uten bhg-plass og ja det har vært vanskelig å få til. Jeg har gjort alt som står i min makt for å få barnehageplass eller dagmamma det siste året, men det har ikke vært å oppdrive. Vi har hatt ørten ulike løsninger. Svigermor stiller opp 1- 2 dager i uken og vi har flydd min studerende søster inn fra tromsø en periode. Noen dager når det virkelig har knepet har vi hatt med oss hvert vårt barn på jobb. Men det var egentlig litt utenom temaet jeg spurte etter. Lurte på om det finnes noen form for "omsorgspermisjon" når voksen i familien er alvorlig syk.
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2010 #20 Skrevet 11. juni 2010 tror det er mer beregnet til familie som er døende e.l... og så alvorlig stelt er det vel ikke med deg. Dere får fortsette å bruke de som hjalp dere da du jobbet da vet du.
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2010 #21 Skrevet 11. juni 2010 Det står ganske klart på sidene til nav, det dere har krav på er 15 dager med syk-barnepasser dager. Finnes noe som heter omsorgslønn også, men det har man bare krav på når man tar fri for å pleie nærmeste pårørende i "livets sluttfase". Dere får bruke noen av pengene dere ellers ville brukt på barnehage til å hyre inn en vaskehjelp nå mens du er syk. De er det ihvertfall ikke vanskelig å få tak i. God bedring og lykke til!
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2010 #22 Skrevet 11. juni 2010 Nei, det finnes ikke. ikke i den formen du er ute etter iallefall. Han kan få omsorgspenger av NAV i 20 dager dersom du ligger for døden, med det gjør du vel neppe:) Ellers er det som mange andre her sider; syke-barn dager, velferdspermisjon fra arbeidsgiver, ferie. Har han i det hele tatt undersøkt mulighetene fos sin arbeidsgiver? dere viRker veldig opptatt på å finne løsninger andre steder enn nettopp hos hans arbeidsgiver. Og hvorfor tar han ikke ut syke-barn dager???
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2010 #23 Skrevet 11. juni 2010 Jeg anbefaler deg å prøve analmassasje. Det skal ha hjulpet mange ryggpasienter.
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2010 #24 Skrevet 11. juni 2010 Har mannen din hatt en samtale med arbeidsgiveren sin? Finnes faktisk de arbeidsgiverene som i en sånn situasjon vil gi velferdspermisjon med lønn noen dager. Han kan kanskje ta ut litt permisjon uten lønn og få litt feriepenger? Burde da gå ann å finne en løsning.. Min polske vaskjehjelp (som er hvit) gjør absolutt alt jeg ber henne om for 130 kr timen. Hun vasker og henger opp klær, vasker, rydder, skifter på senger osv. Så jeg støtter forslaget som kom før her om å skaffe en "hushjelp". Det er verd sin vekt i gull i sånne vanskelige perioder.
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2010 #25 Skrevet 11. juni 2010 en finger i rompa mener du? eller kanskje to? jeg vil gjerne gi meg selv noen nye utfordringer....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå