Gå til innhold

Ok å spise stekt salami?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Er det noen som vet om det er ok å spise stekt salami? Tenker da på om jeg sprøsteker den i stekepanna først...?! Veldig godt i salat, og jeg har bare SÅÅÅ lyst på :-) Hehe...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spiser vanlig salami jeg:) husk, alt med måte :))

Skrevet

...hm...har liksom fått med meg at det er en av "fy"tingene... Salami, spekeskinke og brie er noe av det som er vanskeligst og holde seg unna...hehe...nam, nam... :-)

Skrevet

Gjennomsteking dreper alt som kan være skadelig i kjøtt så stekt salami er ok. Hvis salamikjøttet er kokt før pølsen er laget er det ingen fare for toxoplasmose, men kjøttet kan være "forurenset" med listeria under produksjon. Det er derfor matportalen ikke anbefaler salami for gravide, og fordi noen salamipølser inneholder ukokt kjøtt.

Hvorvidt man spiser det eller ikke er jo opp til en selv :)

Skrevet

Ok, takker for svar :-)

Da blir det stekt salami og pastasalat i helgen...hihi... :-)

Skrevet

Du skal selv få velge hva du spiser, men litt eller mye har strengt talt ingenting å si hva gjelder toxo og listeria. Det er ikke mengden som avgjør om du blir syk av det, så lenge produktet du spiser inneholder smitten blir du syk. Så "alt med måte" er ikke så veldig relevant når det kommer til inntak av matvarer som disse. Jeg ville reservert det for matvarer som ikke er spesielt sunne, men ok i normale kvanta (f.eks brus).

Hva du spiser og ikke skal jeg for vørig ikke legge meg opp i :)

Skrevet

Hei du!

Vet du.. jeg tror det sto et sted at man dreper en type bakreier ved å steke salami, men ikke en annen type bakterie... se på det innlegget som er i fra matportalen litt lenger ned... :)

Ellers har jeg akkurat funnet ut at jeg kan spise reker!!! JIPPI!!! ;)

Skrevet

Jeg trodde det var helt ok å spise stekt salami for gravide (f.eks. pepperonipizza), men av andre gravide har jeg fått høre at man riktignok gjør matvaren "tryggere" ved å fryse den eller steke den når den er speket, men at det fremdeles kan være bakterine listeria i speket kjøtt (som f.eks. salami)...

Skrevet

man skal ikke spise salami, spekeskinke osv fordi de ikke er behandlet tilstrekkelig. Men jeg lurer da på en ting: hvis man steker, koker!(!)kjøttet så stiller det vel på lik linje som annet ubehandlet kjøtt? Vi spiser jo IKKE rå kjøttdeig eller kylling osv, men når den er varmebehandlet så spiser vi den uten å tenke over det..Det samme må vel gjelde for f.eks salami?hvis man anser den for å være "rått kjøtt" og ha den i ovnen på f.eks pizza, så bli vel det det samme som å ha biffbiter på pizzaen?

salami er vel ikke verre enn rått kjøtt? OG rått kjøtt steker,koker vi før vi spiser det..så hvis man gjør det samme med salamien, så er vel det ikke mer risiko for smitte i den enn f.,eks i kjøttdeig? Mulig dette var klønete og rotete skrevet..

Eller er jeg HELT på jordet nå?????

:)

Skrevet

Hopper inn fra 3.trim her: Ja, det er helt ok å spise salami/pepperoni som er stekt godt, som på pizza.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...