Gå til innhold

Hysterosonogafi?!!

BarniHodet og enihverarmkrok

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har faatt beskjed om at det trenger jeg. Det skal gjoeres neste uke, i 8.-10. CD, og for de som ikke vet hva det er, gaar det ut paa aa fylle vaeske i livmora og undersoeke den paa ultralyd. Skal kunne skjekke om en eventuelt har polypper eller andre problemer i livmorveggen, siden denne utvides med vaeska.

Og til dere som alt visste hva det er, har dere gjort dette? Er det smertefullt? Vet jeg faar antibiotika og smertestillende paa resept den dagen... Er mest redd for resultatet da!...... :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Jeg tok denne undersøkelsen for et par måneder siden.Men er det kun livmoren du skal undersøke, eller egglederne og? Gikk veldig greit. Jeg fikk to stikkpiller, smertestillende, en stund før undersøkelsen, ikke fordi de forventet at det skulle gjøre vondt, men for at en gjerne kunne kjenne litt smerter i etterkant, når kontrastvæsken skal ut i bukhulen, mener jeg hun sa.Lette mensmurringer senere på dagen, var det jeg hadde. Undersøkelsen gikk så og si smertefritt for seg, men ikke noe er behagelig i den benken:) Jeg hadde forventet det mye verre. Men det har nok litt å si om egglederne er tette eller åpne, mine var åpne. Det betyr også litt på vedkommede som utfører undersøkelsen, hvor hardt en kjører inn kontrasten, der var min lege utrolig flink, alt gikk veldig forsiktig og rolig for seg. Jeg har jobbet ved en klinikk, hvor vi utførte vanlig HSG, og det var en mye mer brutal opplevelse for mange tror jeg, og igjen, var egglederne tette, presset en gjerne væsken gjennom, for å se om en klarte åpne dem. Håper det går fint for deg, og at de ikke finner noe. De mistenkte polypp hos meg, så jeg skulle inn igjen til operasjon to uker etterpå, men rett før operasjonen, tok de en vannscanning av livmoren, men da var de tre leger og hadde hastverk:)Men heller ikke noe å grue seg til,Kanskje det er denne du skal gjøre? Den var litt verre enn den jeg tok av eggledere, eggstokker og livmor og der var alt i skjønneste orden, så jeg var sjeleglad for at jeg slapp Hysteroskopi.Masse lykke til!

Skrevet

Hei!

Tusen takk for at du delte opplevelsen med meg! Det er ikke HSG, nei, hvor det brukes kontrastvaeske og RX, men bare ultralyd og noeytral vaeske inn i livmoren. Har ikke hoert nevnt noe om eggstokkene da, men haaper de skjekker de ogsaa i samme slengen. Mulig at dette heter vannscanning paa norsk da ja?! Du fikk ikke antibiotika altsaa? De gir det her for aa unngaa betennelse baade i livmor og i bukhulen. Det er vaeske i bukhulen som som regel gir smerter, ja. Huff.. Gruer meg litt altsaa...

Haaper bare det gaar bra og at de ikke finnre noe som maa fikses paa med hysteroskopi!!! Men samtidig haaper jeg aa finne en forklaring paa ting og tang...

Lykke til med deg og takk!

Skrevet

Hei igjen. Nei, ikke HSG jeg tok, den første undersøkelsen jeg tok er med kontrastvæske gjennom et kateter opp i eggledere,livmor og eggstokker og da sjekker de med ultralyd underveis,denne undersøkelsen er vel egentlig den som har erstattet HSG med vanlig røngten , siden denne er mindre smertefull, den andre jeg tok, da rett før jeg egentlig skulle på operasjon, var kun av livmorhulen med saltvann, og da også med ultralyd. Jo jeg fikk antibiotika etterpå. Men ingen av delene var noe jeg følte jeg kan kalle smertefullt, bare ubehag. Det går nok fint.:) Lykke til.

Skrevet

Det er den greia med saltvann ja! Tusen takk! Skal fortelle hvordan det har gaatt:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...