Gå til innhold

hvor skal vi bo? ikke mer enn ca 45 min til oslo....

Anbefalte innlegg

Skrevet

vi skal flytte fra utlandet til Oslo-området, og aner ikke hvor vi skal begynne å lete en gang. Men det må være greit å pendle til Oslo. Steder vi vurderer er Drøbak, Nesodden, Son, Kolbotn, Asker, Bærum evt ned til Slemmestad og Drammen, Lørenskog, Fetsund.

Er det noen som kan fortelle litt om noen av disse stedene? Hvordan er det med skole/miljø? Vi kjenner absolutt ingen og har heller ikke familie i Oslo, så vi må bo et sted hvor folk er litt inkluderende overfor innflyttere.

Håper på litt innspill.....):

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nesodden er fantastisk nydelig, med mange fritidsboliger og hytter, store luksusvillaer og det er dyrt å bo der! Men veldig praktisk at man kan ta båten rett over til Aker brygge.

Son er et bittelite sted, nesten litt Kardemomme-by, fantastisk om sommeren, temmelig kjedelig om vinteren. Sprudlende gjestehavn, få butikker Togstasjonen ligger et godt stykke utenfor sentrum.

Drøbak er litt som Son, bare litt større - nærmere Oslo vel og merke.

I Kolbotn er det mange Oslo-pendlere som bor - der er det ikke alt for dyrt heller. Tror kanskje jeg ville valgt det.

De andre stedene kjenner jeg ikke til.

Selv bor vi på Jeløya og har 10 minutters gange til togstasjonen og 45 minutter toging til Oslo. Mannen pendler hver dag og det fungerer supert :)

Skrevet

I Røyken er det flott! Samme med Asker.

Vi ble veldig fort kjent med naboene og foreldre i barnehagen da vi flyttet hit ut. (Røyken)

Skole og barnehager er nærme, det går tog fra Røyken sentrum og det går båt fra Slemmestad, veldig praktisk, om man trenger det :)

Skrevet

Kom til Drammen!

Her har du en fantastisk bymark, elv og fjord.

Nærhet til Bærum/Oslo.

Samtidig bor du i en by, hvor dere vil ha alle tilbud :-)

Skrevet

Både Ski og Oppegård (kolbotn som sentrum) er greie kommuner. I ski er man mer avhengig av toget, mens det i Oppegård også går busser til Oslo (ihvertfall fra så langt sør som sofiemyr)

Fra kolbotn stasjon går det tog hvert 15. min. omtrent i rushtiden.

Skrevet

Slår også et slag for Romerike, synes det er så mange som ikke kjenner til det området. Det har rimelig nærhet til Oslo samtidig som det er mer landlig og du får mer og hus og tomt for pengene.

Skole/miljø: Disse stedene er preget av mer "lokal-tilhørighet", det er mindre steder så folk vil etterhvert kjenne hverandre. Stabile og gode skoler, har ikke hørt noe negativt.

Kommunene Gjerdrum, Nannestad, Nes, Ullensaker, Sørum og Fet kan du sjekke ut.

Nes kommune har f.eks. byggefeltene Neskollen og Auli (togstasjon fra Auli til Oslo, Neskollen har ny og fin kjørevei inn), her kan du få nye og store hus for en rimelig penge, et flott miljø med idrett, kultur og natur. Ca 40 min. i bil til Oslo.

Ullensaker kommune har Jessheim, som har et ok sentrum med butikker og stort kjøpesenter, og det er togforbindelse til byen.

Du har også Sørum kommune, som ligner på Nes på mange måter, litt nærmere byen. Flere ulike boligområder.

Fetsund er et veldig godt valg, som jeg ville valgt fremfor Lørenskog, det er rett og slett mer koselig og landlig (hvis man da liker det) på Fetsund. Det er togstasjon derfra og nært Lillestrøm og byen, hvis avstand betyr mye (det gjør jo ofte det).

Lykke til med flytting, det er ikke lett å velge hvor man skal bo.

Skrevet

takk for mange gode forslag!

er det noen som kjenner til Hyggen ved Drammen?

Ser kjempekoselig ut, men er redd det kanskje er litt for tungvint?

Skrevet

Ringerike :-) er et nydelig sted å bo:-) ikke langt fra skogen og vann. rolig, går buss til Oslo hvertfal en gang i timen om ikke mere:-) overkommelige huspriser.

Skrevet

Hyggen er ett kjempe fint lite sted. Litt tungvindt sted å bo hvis man er avhengi av buss/tog. Da ville jeg heller gått for Midtbygda(røyken)..

Skrevet

Mange gode forslag her, men hvis målet er ca 45min å komme seg på jobb i Oslo, så utgår egentlig veldig mange av dem... Flere av stedene er buss eller privatbil eneste mulighet for å komme seg til Oslo og i rushtrafikken tar det mye lengre tid å kjøre fra Oslo til de fleste stedene rundt. Hvis dere velger et sted det også går tog går det mye raskere. Det hender at det er tull med togene og at de er forsinket, men hvis dere feks flytter til Lillestrøm, Drammen, Asker eller et annet sted det stopper mange tog er det sjeldent noe problem fordi det går så mange tog at selvom de er forsinket, så går det alltid et tog selvom du ender opp med å ta et som egentlig skulle gått en halvtime før...

Om dere skal leie eller kjøpe og hvor mye dere kan betale har også mye å si. I prinsippet blir det billigere jo lengre unna Oslo dere kommer og jo vanskeligere det er med kollektiv til Oslo (det er selvfølgelig ikke så enkelt, men søk litt på finn.no, så ser dere hva dere kan ha råd til de forskjellige stedene dere vurderer).

Skrevet

Jeg er fra Drammen og anbefaler det på det varmeste:) Drammen har blitt en fantastisk fin by!

http://www.drammen.kommune.no/

Vi har elvepromenade midt i byen, badestrand, nydelige papirbredden, marka, osv...

http://www.drammen.kommune.no/no/Tjenester/Skole-og-opplaring/Grunnskoleopplaring/

Lykke til med flytting, håper å se deg i drammen:-D

Skrevet

Dersom det er snakk om maks 45 min i bil i rushen er vel Gjerdrum og Fetsund uaktuelt? Det pleier vel å være mye kø på Fetveien om morgenen og ettermiddagen om jeg ikke tar feil (har aldri bodd i Fetsun d men har besteforeldre der) og det er vel en del kø fra Gjerdrum og til Skedsmokorset også.Jeg vil foreslå Skedsmo :D Har bodd der i mange år, 2-3 foreskjellige steder og triveds veldig godt. Da har du både Skjetten, Strømmen, Lillestrøm og Skedsmokorset å velge i - litt utfra hvordan du vil bo...og bra med kollektivtilbud i store deler av kommunen også :D

Skrevet

Vi flyttet fra utlandet til Drammen, har ingen familie akkurat her, men trives veldig godt :-)

Mannen pendler til oslo og det gjorde jeg også hele siste år som student, blir litt lange dager på barna av og til, men alt i alt går det bra siden vi begge er ganske fleksible med jobb og sånn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...