Gå til innhold

Hvor mye mme til nyfødt

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har fullpumpet i 11 uker og gitt med flaske. Da jenta var en uke gammel, spiste hun omkring 700-750 ml pr døgn, fordelt på mange små måltider à 50-100 ml. Fra ca 6-ukersalderen spiste hun omkring 850 ml, fordelt på 5 måltider à 160 ml pluss så mye MME hun ville ha til kvelds. Etter dette økte vi mengden pr flaske til 180 ml, omkring 900-980ml pr døgn rundt 2 måneders-alderen.

Jeg hadde lite melk de første ukene, det var først etter tre uker at jeg klarte pumpe like mye melk som hun spiste (sannsynligvis hadde hun selv klart suge ut mer tidligere om hun ikke hadde puppevegring, pumpe er mindre effektivt). Så dersom det ikke er noen spesiell grunn til at barsel mener du ikke kommer til å få melk, ville jeg skaffa ei dobbelpumpe (kjøpe eller leie) og pumpa 10-15 minutter hver 4. time - eller så ofte du orker. Litt morsmelk er bedre enn ingen morsmelk :-) Gi gjerne nan på kvelden, den metter lenger så du får lengre soveperioder, da kanskje du orker pumpe lenger. Og det er selvsagt lettest om du ikke har andre barn, og du har en partner i huset som kan avlaste med bleieskift, mating og flaskevasking..

Og - plutselig kan det være du har nok melk og en unge som vil ha pupp. Jenta mi var 11 uker da hun plutselig ville ha puppen hun tilfeldigvis ble tilbudt. Nå har jeg ammet på dagtid i nesten to uker, og hjun virker ikke sulten. Hun får flaske med mm på kvelden, og jeg pumper i tillegg to ganger om kvelden.

Grunnen til jeg ikke fikk melk var at keisersnittet mitt fikk komplikasjoner, med blødning, ruptur og så mått jeg sys på nytt. Dette ble veldig stressfullt for en nybakt mor. Nå har jeg kjøpt meg Avent elektrisk pumpe, og har så smått begynt å få ut noen dråper. Jenta mi nekter å ta puppen, men du gir meg håp for at jeg kan få det til igjen! Takk for det =o)

Lykke til!

Dette heter "relactation" på engelsk, se feks. http://www.kellymom.com/bf/supply/relactation.html

Ellers har jeg lest at menneskebarn egentlig ikke er "ferdige" før 12 mnd etter befruktning, men at vi fødes "prematurt" for å i det hele tatt ha plass til å komme ut. En del nyfødte trenger et par-tre mnd på å lære det de fleste kan ved fødselen - feks. å die riktig. (De kan jo ligge forut på andre områder. Dattera mi har sovet hele natta (og da mener jeg SOVET 10 timer) siden hun var 2 uker for eksempel.)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...