Gå til innhold

Pannekakerøre... hjelp!

Anbefalte innlegg

Har ikke laget dette siden ungdomsskolen, men tenkte å overraske samboeren med det idag, siden han hadde så lyst på det her om dagen. Men de oppskriftene jeg finner er jo så store, med 1 l melk... Så spørsmålet mitt er: Kan jeg halvere den???

Her er oppskriften jeg fant på nett :

Pannekakerøre

6 dl. hvetemel

1 ts. salt

2 dl. sukker

2ts. bakepulver

2 ts. vaniljesukker

1 liter H-melk

8 egg (tilsett gjerne noen ekstra eggeplommer)

100 gr. smeltet margarin

På forhånd takk :))

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141961736-pannekaker%C3%B8re-hjelp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det der var søte dessertpannekaker. Eg plar berre bruke egg, mjølk, salt og kveitemjøl. Veit nokon vil ha litt sukker i pannekakene, men eg synes ikkje det passar når me brukar bacon til. Har desverre ikkje oppskrift sidan eg berre rører det saman etter hovudet.

Annonse

Det lignet med på vaffelrøre den du hadde funnet der, bruker hverken sukker eller bakepulver i vanlige pannekaker..

Jeg bruker egg, hvetemel, litt salt og melk. Smelter en liten skje smør i panna før jeg begynner steke, det heller jeg i røra også bruker jeg litt smør i panna for hver pannekake. Da blir det middagspannekaker.

Kan tenke meg den oppskriften du har funnet er god som dessert, med vaniljeis og varme blåbær i :)

Kutt ut sukker, bakepulver og vaniljesukker og smelta smør, så blir det pannekaker, og ikke vafler.

Stek med smør i panna.

Røren steker mye bedre uten sukker i, det kan du strø over etterpå om du ønsker det søtt.

Veldig godt med sprøsteklt bacon, eventuelt syltetøy.Jeg bruker bacon..

Jeg pleier også starter det hele med tomatsuppe e.l..

Ser mange skriver omtrent dette, men uansett:

Det er forskjell på dessertpannekaker og middagspannekaker, og de du har oppskrift på der er tynne dessertpannekaker! :)

Middagspannekaker inneholder ikke sukker(kan være litt i, spesielt om en skal ha bacon til, for å "balansere" litt liksom, bacon kan være veldig salt), bakepulver, vaniljesukker, og det er mer salt og mel i de, i tillegg så lager en de litt tykkere enn dessertpannekaker.. Ser noen skriver at du ikke trenger å ha smør i røren, men jeg liker å bruke det! :) Vet ikke hvor mye, tar bare litt, men ikke fult så mye som 100 gr.. Bruker også litt smør i pannen, om du har smør i røren trenger du ikke så mye i pannen som du hadde trengt om du ikke hadde hatt smør i røren :)

Ohoi, se der ja! Mange måter å lage de på ser jeg. Jeg rakk ikke lese innleggene før jeg satte igang med å lage, men pannekaker ble det da :)

Neste gang skal jeg ikke ha smør oppi, de ble veldig vassne syntes jeg. Kommer nok ikke til å ha så masse sukker oppi heller :) Men alt i alt ble de ganske gode . Falt hvertfall i smak hos gubben :) Takk for tips, jenter! :))

Annonse

Tok pannekaker i dag jeg også! Og lagde så mye at jeg har til å ha i fryseren også, til en annen dag jeg er fysen :-) Kan faktisk også bruke "middags"-pannekaker til dessert med is etc, eller til å ha kjøttdeig etc i og gratinere..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...