sikat Skrevet 10. juni 2010 #1 Skrevet 10. juni 2010 Det begynte for ett par uker siden da de hadde en gutt fra asylmottaket(15-16 åring) på utplassering i barnehagen. Jenta mi var fullstendig hysterisk redd ham, og gikk bare å holdt i hånda til en av de andre voksne, eller skrek etter mamman sin. B.hagen tok jo dette opp med meg etter første dagen, og jeg snakket også litt med denne gutten(bare sånn koselig småprat, slik som jeg snakker med resten av personalet) samtidig som jeg hadde snuppa sammen med meg. Når vi kom hjem snakket hun om denne gutten og sa bare X er farlig og X er skummel og videre i den duren. Prøvde å forsikre henne om at han ikke var farlig, uten å mase for mye om dette. Etter noen dager uten bedring, ble gutten utplassert i en annen avd i barnehagen, for snuppa hadde det rett og slett ikke bra når han var der. Nå viser hun også tegn til å synes andre mørkhudede er skumle og farlige, også de to mørkhudede barna i barnehagen! Jeg lurer så fælt hva vi skal gjøre med dette, synes ikke det er greit at hun går rundt og er redd for folk med mørk hud, og kan ikke skjønne hvorfor heller. Vi har ingen i omgangskretsen som er mørke i huden, så hun er jo forsåvidt ikke "vant" til det, men ser ingen grunn til at hun skal være redd? Og ialle fall ikke for barn...
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2010 #2 Skrevet 10. juni 2010 Jeg har selv jobbet i barnehage - og vi hadde ei jente på avd som var hysterisk livredd for mørkhudet personer. Det var veldig sårt for hennes foreldre, personalet og ikke minst for mørkhudeet vikarer vi hadde innom. Vi prøvde ALT for å få dette til å gå over - uten hell. Norn barn er bare redde de rareste ting. I ettertid kan jeg se at barnehagen jeg jobbet i kanskje burde satset mer på mørke dukker - vi hadde bare hvite. Kanskje en idè?
sikat Skrevet 10. juni 2010 Forfatter #3 Skrevet 10. juni 2010 Vet b.hagen har noen få mørke dukker i alle fall... Om vi ikke får henne over denne skrekken, så klarer jeg rett og slett ikke å sende henne i barnehagen, det blir rett og slett umulig for meg at hun skal gå og være redd for noen av de andre barna(som ikke har gjort henne noe i det hele tatt), og kun ville gå sammen med noen av de voksne hele tiden. Det jeg synes er så rart med dette, er at vi ikke har merket noe på henne tidligere. Hun har ikke vært redd disse barna før, og heller ikke reagert på foreldrene deres når de har vært innom b.hagen. Dette kom etter at denne gutten var på utplassering(fra første stund hun så ham, så han har ikke gjort henne noe). Han er en helt vanlig 14-årig gutt, rolig og ikke så veldig snakkesalig, og jeg kan absolutt ikke se at han skal være skremmende på noe vis. Skal ta meg en skikkelig prat med personalet i b.hagen imorra for å finne ut om hva vi skal gjøre, for de er fortvilte de også, kjenner knapt nok igjen den trygge jenta hun har vært helt frem til i det siste. Uff, kjenner jeg er på gråten nå, det er jo ikke bra for henne å ha det på det viset....
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2010 #4 Skrevet 11. juni 2010 Jeg jobber i barnehage, og i dag hadde jeg ei jente på 2 som ble livredd for en gutt som gikk forbi henne. Hvorfor? Jo, han var møkkete i ansiktet(mørk søle) Hun hylgren! Min niese var også redd en venn av faren da hun var to, han var afrikaner. Det gikk over av seg selv. Aner ikke hva du/barnehagen kan gjøre for å få henne til å forstå at mørkhudede mennesker ikke er farlig, men jeg tror de har barnebøker om emnet, og som noen over her foreslo, mørke dukker. Kanskje prøve å fortelle henne og vise henne på kart hvor gutten kommer fra, og hvorfor noen har mørk hud og andre lys hud, etc..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå