Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Litt dramatisk overskrift kanskje, men er jo på en måte en dom som er avsagt. Jeg hadde i dag en telefonsamtale med dr Lindenberg på CFC og fra han fikk jeg et ærlig og realistisk svar på mine muligheter for det å få barn. Han sa rett ut at med mine AMH verdier så er sjansen så små for å kunne få fram egg i en IVF behandling at han ikke kunne anbefale det. Han sa at de nok kunne presse ut et par egg ved hjelp av hormoner, men hadde jeg vært hans datter så ville han ikke anbefalt meg å prøve. Så han sa at mine alternativer videre hvis jeg ønsket barn er enten å få donor egg og dermed donorsæd, eller embryoadopsjon. Som singel kan jeg ikke få donoregg i Danmark, men han nevnte flere land hvor man kan få den slags behandling. Så han tilbød seg å sende en mail med framgangsmåter og adresser på steder utenlands som jeg kunne ta kontakt med. Han sa også at hadde jeg spørsmål underveis så kunne jeg gjerne kontakte han for svar, og han sa også at hvis jeg fikk problemer med ting på klinikken jeg valgte så kunne han hjelpe meg med å pushe på ting. Så det synes jeg var enestående service fra han da man tenker på at jeg ikke kommer til å bruke klinikken der videre.

Er litt rart å sitte her da som 40 år gammel og vite at jeg aldri kan få barn som er genetisk mine fordi mine egg er for gamle. Jeg hadde jo regna med at min PCOS kunne gi meg litt problem, men ikke at eggene mine skulle vært utgått på dato allerede. Så til dere der ute som sitter der og er over 30 og som kanskje nærmer seg 40 og tenker at jeg har fortsatt tid så jeg kan vente på "drømmemannen" litt til. Så ikke vent for lenge, for det kan kanskje allerede være forseint når du setter i gang.

Har bestemt meg for å prøve embryoadopsjon da for der har jeg pussig nok ganske godt med tid enda. For livmora er normal så det er ingenting i veien for at jeg skal kunne bære fram et barn.

Så har dere der ute som har sjekket ut eggdonasjon og/eller embryoadopsjon noen tips til land/klinikker det er verdt å sjekke ut så kom gjerne med det. Trenger all den informasjonen jeg kan få og tar gjerne i mot PM også.

Mvh

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141961700-dommen-er-avsagt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei Merehei!

Gå til:

http://forum.onskebarn.no/showthread.php?t=19528

Se etter Rakel, hun er single og har vært gjennom embry-ad.Fikk ei tulle etter 1.forsøk.

Hun hadde bl a først 7 IVF v CFC og 6 iui v Stork.

.

Hun dro så til Iakentro i Hellas etterm anbefaling fra Lindenberg (jeg fikk også hans anbefalinger etter 3 dårlige/avbrutte IVF v CFC og venter nå om ca 3 uker en ED-baby)

Masse lykke til!

Klem//

Hei Merehei!

Jeg har og vært i kontakt med han i dag og om nøjaktig det samme! Han har sendt meg en mail med div klinikker ang eggdonor, men jeg mangler adressen på den i Praha..

Vi er i tenkeboksen nå... donor/adopsjon.

Mine egg er ikke gått ut på dato, de er bare ikke brukbare, sa han i dag. De 2 siste gangene har vi ikke klart å befrukte noen av dem - med icsi.. Og vi har hatt mange forsøk...

Vi må snakkes!

Gjest Pippi9

Trist å høre, Merehei, men samtidig bra at Lindenberg er ærlig og ikke gir falske forhåpninger. Tøft at du har lyst til å prøve egg/embryodonasjon :-) Masse lykke til!

PS: Støtter deg i anbefalingen til alle dere yngre som er i midten av 30-åra og nøler - ingenting å vente med!

Annonse

Han nevnte noe om Tsjekkia til meg på telefonen, men det fulgte ikke med noen link til dem. Så kanskje greit å etterlyse den slik så man får vurdert den også.

For meg er ikke adopsjon et alternativ siden jeg er singel og trygda. Men det betyr jo ikke at jeg klarer å ta vare på et barn, så derfor opplever jeg embryoadopsjon som beste løsninga for meg for da får jeg oppleve det å gå gravid og følger prosessen hele veien. Og så er det faktisk en mye mindre omstendig prosess med mye mindre ventetid.

Lykke til med valget deres da! Håper det ordner seg for dere. Send meg gjerne en pm hvis du har lyst.

Ja jeg er kjempeglad for at han var så ærlig. Jeg hadde uansett ikke venta så veldig gode nyheter siden gynokologen min her hadde anbefalt å glemme akkurat det siden ho mente at sjansene var så små. Har hørt med ho om ho kan følge meg opp med tanke på embryoadopsjon og det var ikke noe problem. Så jeg burde vel egentlig ha lagt ho til på lista over donorvennlige leger.

Jeg er ihvertfall glad for at jeg gikk gjennom alle undersøkelser på forhånd slik så jeg slapp å dra ned og bruke penger på noe som ikke kom til å funke. Må spare opp litt mer og så får jeg legge penger i EA i stedet.

Hei!

Vi er veldig tidlig i prosessen og har søkt om å få dekket prøverør forsøk fra det offentlige. Jeg har også fått beskje om at jeg har lave AMH verdier, den er på 0,6 men gynokologen mener at de andre hormonene var så bra at det bør være mulig. Hvor lave var dine verdier??

Jeg fyller 39 neste måned og føler at tiden brenner under beina på meg!!!

Lykke til med prosessen du skal inn i, håper du lykkes:-)

Mine amh verdier var under 03. Legger ved en tabell hentet fra et dokument fra aker som sier noe om verdiene.

Optimal fertilitet 4,0 – 6,8 mikrogram/l

Tilfredsstillende fertilitet 2,2 – 4,0 mikrogram/l

Lav fertilitet 0,3 – 2,2 mikrogram/l

Meget lav fertilitet eller postmenopausale <0,3 mikrogram/l

Forenlig med PCOS >6,8 mikrogram/l

Så som du ser fra den så lå jeg veldig dårlig ann, mens du har enda en sjans.

Håper dere får dekket prøverør og at dere får hjelp til å få ønskebarnet. Lykke til!!

Ikke lett dette her.

Mulig jeg roter litt nå, men hvis du må få egg, og er alene må det vel bli embryoadopsjon? Og ikke kun eggdonasjon?

Jeg har får høye FSH verdier, har slitt med det siden starten av 20 årene, er nå 39.

Fikk utrolig nok en gutt da jeg var 35 uten ivf forsøk.

Får meg anbef klinikken i Norge at jeg dro utenlands og tok eggdonasjon.

Tok ED i Danmark, fikk tvillinger på 1 forsøk.

Tar du EA og får ei jente, så vet du ihvertfall at hun ikke arver dine problemer.

Lykke til.

Det at man er alene betyr ikke automatisk embryoadopsjon. Det har jeg ihvertfall funnet ut etter litt surfing på nett de sist dagene.

Noen klinikker tilbyr kombinert eggdonasjon og sæddonasjon for single, man kan da velge høyde, hårfarge ol, på begge donorer. Mens når det er snakk om embryoadopsjon så er det snakk om embryor så er "tilovers" etter andre sine IVF-behandlinger og hvor de har fått de barna de vil ha. Dekan da velge å adoptere bort de overflødige emryoene til andre som ikke kan få barn. Er litt forskjellig da om klinikken prøver å matche mottaker opp mot donoerer. Jeg har vært i kontakt med en klinikk i Barcelona hvor de ikke matcher, men jeg leste på siden til en klinikk i Tsjekkia at de prøver å matche mest mulig.

Så det er litt valgets kval det der. For det er en viss forskjell i pris. Kombinert egg/sæddonasjon er en del dyrere enn embryoadopsjon. Men man kan mer "velge" å få et barn som matcher opp mot utseende hos seg selv og den nærmeste familie. I tillegg så får man gjerne ferske embryoer når man velger egg/sæddonasjon og man får gjerne alle eggene til donor, så man evt kan ta noen på frys. Mens ved embryoadopsjon så er de fryst ned og de blir ting opp og satt inn. Suksessraten er som de fleste vet her inne gjerne høyere ved fersk forsøk enn ved frossent forsøk.

Man lærer seg mye nytt i denne prosessen og det er mye å ta hensyn til :0)

Annonse

Begge er da EA, men i kombinasjon kan du velge.

Et ferskt forsøk er jo det beste.

Jeg fikk garantert 3 egg ved ED, og vet 0 om donor.

Eneste jeg vet er at det er samme donor, spurte da en lege her lurte på det.

Ja, mye å ta stilling til.

Men, jeg hadde gått for å kunne velge da er det også større mulighet når eggene er ferske.

Når du først må til utlandet kan du jo be om AH også hvis det er behov?

Tok det på det ene egget, men begge festet seg.

I Danmark annbefaler de AH på fryse egg får bede å lykkes, bare så du er klar over det.

Masse masse lykke til.

Huff, skikkelig kjedelig! Jeg er også i en situsajon der jeg ikke vet om jeg vil klare det eller ikke... Aldersmessig er jeg "bare" 31, men kroppen min har allerede begynt å miste folikler.Hormonprøvene har begynt å bli høye så jeg vet aldri om jeg har gode folikler eller ikke... Har foreløpig bare hatt ett forsøk og da såg det visst bra ut selv om jeg hadde lite folikler. Men det gikk jo ikke, så jeg skal prøve igjen!

Håper det ordner seg for deg med eggdonasjon!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...