Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har to barn fra før. Andre gang fikk jeg kraftig bekkenløsning som ikke ble bra før etter 2 år, og selv etter det kjenner jeg det enda. Er nå gravid igjen, og kjenner det godt i bekkenet i starten av 2.trimester.

Har født 2 store barn. Sistemann hadde blitt på over 5 kg dersom han ikke hadde kommet 2 uker før tiden. Jeg er veldig redd for at nestemann også er en kjempe og at fødselen skal forverre bekkenproblemene mine. Kan jeg be om et keisersnitt p.g.a. bekkenløsningsplagene???

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141960637-hva-med-f%C3%B8dselen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så godt å høre! Når bad du legen din om dette, altså hvor langt var du kommet når legen gikk med på det? Bare spurte du fastlegen din og så var det greit?

Hvor i Norge bor du? Sør-vest-øst-nord?

Når skal du ta keisersnittet?

Jeg bor i midt norge. Legen henviste meg til keisersnitt da jeg var 8 uker på vei. Har ikke vært inne til samtale med sykehuset enda, men det kommer ikke til å bli noe problem da jeg har dokumentasjon opp og ned i mente på hva som har skjedd med meg. Så det er jeg faktisk ikke noe urolig for, selv om jeg har hørt mange skrekkhistorier. Men det hjelper å ha fastlegen på laget. Så det blir vel keisersnitt 1-2 uker før termin, i oktober.

Takk for svar :-)

Hva konkret skjedde egentlig under fødselen din forrige gang? (Kan jo være greit å forklare for min lege hva som kan skje med meg denne gangen, altså hvordan det kan forverre bekkenløsningen til den som må føde normalt...)

Annonse

Bekkenet ble overbelastet av selve utdrvivningsfasen, jeg fikk ikke helt full 10 cm åpning, men måtte til slutt bare presse barnet ut. Jordmor og barnepleier presset beina mine opp mot magen, noe jeg i ettertid har funnet ut at man ABSOLUTT ikke skal gjøre ved bekkenløsning. Fikk en kraftig indre rift av fødselen, og Iliosacralleddene,- forkortet IS-leddene- i hoftene har for stor beveglighet. Man kan ha en slik bevegelighet uten å få smerter, men i mitt tilfelle fører denne bevegeligheten til store smerter og betennelseslignende tilstand i leddene. IS-ledd problemet mitt kan komme av graviditeteten med tilhørende bekkenløsning, men det kan også 100% komme av vridningen av hoftene under fødselen. Og det er jo ganske bittert å tenke på.

Har blitt en del bedre etter langvarig fysioterapi, men kom bare til et visst punkt der bedringen stangnerte helt. Det er vanskelig for meg å beskrive hvor smertene sitter, men helsepersonell har en provokasjonstest som heter P4 som påviser problemer med IS-leddene. Og jo takk, har fått kjenne på dette noen ganger. Gjør ikke så vondt der og da, men blir helt ødelagt etterpå:( Ingen som får lure meg til å påvise det igjen, i hvert fall ikke i tide og utide:) Var på utredning på en rygg- og nakkeklinikk 1 år etter fødsel (da bekkenet er en del av ryggen). Da var legen på opplæring, så de drev og lærte henne denne P4 metoden, med meg da som prøvekanin. Synes det er drøyt av helsepersonell at de gjør det gjentatte ganger på en pasient, når de vet hvilke smerter det gir pasienten i ettertid. Men det var en fullstendig digresjon, måtte bare lufte det ut:) Jaja, håper du kan nyttiggjøre deg noe av alt dette!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...