OsloMor Skrevet 10. juni 2010 #1 Skrevet 10. juni 2010 Hamaxsete blir for lite og sånn tralle er uaktuelt. Skal sykle eldstejenta på skolen til høsten (5.5. år), ca 300 m til skolen og ikke hissig trafikk + fortau vi sykler på.
tvkrus Skrevet 10. juni 2010 #2 Skrevet 10. juni 2010 Det er lov se på dette § I tillegg er følgende personbefordring tillatt dersom de tillatte vekter ikke overskrides og befordringen er betryggende: To barn under 6 år eller ett barn under 10 år på sykkel. Dersom sykkelen er påmontert tilhenger, kan det bare transporteres ett barn under 10 år på sykkelen. To barn under 6 år eller en person i tilhenger til sykkel. Fra Forskrift om bruk av kjøretøy § 3 Trygg Trafikk anbefaler: • Barn bør ikke sykle med passasjer på sykkelen. Det vil være tilnærmet umulig for et barn å ha full kontroll over sykkelen hvis det sitter noen på. • Barn som er passasjerer på sykkel må ha hjelm, og små barn bør i tillegg sitte i godkjent sykkelsete. fant det hær http://www.tryggtrafikk.no/filestore/Trafikkregler-for-fotgjengere-og-syklister_2006.pdf men vil annbefale at du har san trekk på bak hjulet slik at hu ikke kan få foten i hjulet ....
OsloMor Skrevet 10. juni 2010 Forfatter #3 Skrevet 10. juni 2010 Takk for svar, lurer egentlig bare på om jeg kan bli stoppet av skolepatruljen eller noe slikt (du vet de strenge 7-klassingene med oransje vest og sånne flagg) Hva er santrekk, forresten?
OsloMor Skrevet 10. juni 2010 Forfatter #5 Skrevet 10. juni 2010 Sånn trekk, gjør meg ikke akkurat klokere;) Men, det er jo uansett bare å holde bena ut fra sykkelhjulet og eikene.
tvkrus Skrevet 10. juni 2010 #6 Skrevet 10. juni 2010 Jeg er ikke helt sikker hva det hetter men det er et trekk/nett som settes over øverste delen av bakhjulet for at foten ikke kan komme inni ekene og det er ikke bare å holde bena fra sykkelhjulet det er kjempe fort gjort å gjør det .. og da vill du brå stoppe tvet .... og ikke for å skremme deg min søster fikk beinet i eikene å hu var heldig å brakk ikke noe men slet med foten en lang stund etter på
Sånn kan det gå Skrevet 10. juni 2010 #7 Skrevet 10. juni 2010 Jeg ville aldri gjort det. Da jeg var 5 år satt jeg på bakpå en sykkel og fikk foten inn i sykkelhjulet. Jeg blir enda rett og slett kvalm ved tanken på hva som kan skje når jeg ser små barn sitte på bakpå sykkel uten beskyttelse mot ekene.
Tommage♀♂ Skrevet 10. juni 2010 #8 Skrevet 10. juni 2010 Hvorfor ikke bare gå bort? 300 m tar da ikke mange minuttene
OsloMor Skrevet 10. juni 2010 Forfatter #9 Skrevet 10. juni 2010 Fordi vi normalt sett har vanvittig liten tid om morgenen, og det kommer ikke til å endre seg når eldstejenta skal på skolen istedenfor i bhg som lillesøster. Dessuten så sykler jeg til mitt studiested etter at jeg har levert henne. Det med eikene er jo selvsagt et tankekors og mulig faremoment. Selv har jeg sittet bakpå sykkel hele barndommen (3 eldre søsken) og har aldri fått beina i eikene. Men, nå vokste ikke jeg akkurat opp i skogen med hasardiøs terrengsykling heller. (Selv om brødrene mine ikke akkurat syklet sakte.) Men, alt dette er ting jeg fint kan vurdere selv, lurte bare på om det var ulovlig ifht. loven. PS: Når man er i f.eks. København, så kan man virkelig se hvordan sykkel er godt indoktrinert i hverdagslivet og i trafikken. Der sykler de jo med en bakpå og en på styret, dog ofte med disse søte små setene i metall da. DS.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå