Gå til innhold

Skal katten ha tørrfòr i skåla si hele tiden?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Spørs om katta er tynn eller feit, hvilket for og hvor mye hun eter. Katta mi liker bare det som kjøpes i vanlig butikk og eter lite. Derfor tørrfor i skåla hele tiden. For du kjøper hos veterinær etc. er så næringsrikt at du bør holde deg til det som står på pakken :-)

Det varierer fra katt til katt. Kastrerte/steriliserte katter har lettere for å legge på seg, så de bør få ifht vekt (se på pakken). De bør også få fôr som er beregnet på kastrater da de har lett for å danne krystaller i urinen. Det spiller ikke så stor rolle om det er våtfôr eller tørrfôr. Gir min egen katt mat to ganger om dagen. Er en voksen, kastrert hannkatt som ligger på ca 4 kg. Han får 40 g tørrfôr om dagen (finnes egen kopper som man kan måle med som fôrprodusentene gir ut gratis til de som kjøper fôret deres). Noen ganger får han våtfôr i stedet.

Så lenge katten er slank, så kan den ha mat i sklåla hele tiden, men la den spise opp all maten før du gir mer. Da blir det ikke liggende gammel mat i bunnen som den aldri rekker å spise opp.

Hilsen dyrlege

Annonse

Katter skal alltid ha mat og vann tilgjengelig. Pga at katter spiser opp til 17 ganger i døgnet, så skal de alltid ha mat tilgjengelig.

Katter spiser gjerne før og etter kos. Ikke vet jeg hvorfor, men slik er det. Katten regulerer somregel fint selv hvor mye mat den får i seg.

Men står våtfor fremme hele tiden, såklart dette blir fristende da, og du kan ende opp med en overvektig katt :-/

Men, husk at tørrfor og vann ALLTID skal stå fremme!!!!!!!!!

Hilsen kattegal =)

husker katten jeg hadde. Den hadde alltid mat stående. Kastrert hannkatt, slank men 5 kg! Hehe..deilige pusen.

Men, han var veeldig mye ute. Han elsket å være ute (med mindre det regna da...hehe) Og det er det jeg tror er nøkkelen til at en katt holder vekta si. Hvor mye mosjon får den?! Er det en aktiv katt, som min var, som elsker å være ute og herje, så kan den ha mat stående alltid. Er det mere innekatt, enten den må vær inne, eller bare liker seg best inne, så kan det være lurt å følge med på vekta.

Så lenge katten ikke har annlegg og tendenser til å legge på seg kan du trygt la det stå mat fremme hele dagen. Spiller ingen rolle om det er kvalitetsmat eller billigmat da.

De fleste(!) katter regulerer selv matinntaket.

Husk at våtfor er bra å gi,det inneholder faktisk mindre fett enn tørrfor. ;)

Men den bør alltid ha tørrfor for å kunne "pusse bort" en del tannstein.

Og husk; dyreleger er veldig kjekke å ha,men det er ikke alltid de vet alt når det kommer til praksis. ;)

*katteoppdretter gjennom flere år*

Kjenner at den var myntet på meg. Jeg har aldri påstått at jeg vet alt, og jeg regner med at du også er klar over at du ikke vet alt. Jeg ser derimot resultatet av fôring hver eneste dag, og det er et faktum at kastrerte dyr legger lett på seg. Dette gjelder både katter og hunder. Dersom et dyr har lett for å legge på seg, så kan de ikke ha fri tilgang til mat. Som oppdretter regner jeg med at du har svært få, om noen i det hele tatt, kastrerte katter. Din katter vil derfor sikkert fungere fint med fri tilgang. Hvor mye fett det finnes i fôret (tørrfôr og våtfôr) kommer jo også helt an på hva slags type man bruker. Hills sin a/d er full av kalorier. De har også våtfôr som inneholder mindre energi. Det samme gjelder de fleste merker.

Tannstein blir forøvrig ikke borte av tørrfôr. Man kan derimot fjerne en del plakk (som ikke er det samme som tannstein) med det. Dette er også høyst individuelt hvor effektivt det er, da det går på enzymsammensetningen i spyttet til dyret.

//Dyrlegen

Annonse

Jeg har nå hatt ca 40 forskjellige katter i min tid, selvsagt med noen kastrerte, og ingen av de har vært over 5 kg selv om maten står fremme hele tiden. Veldig viktig forøvrig å ha rent og friskt vann fremme samtidig, skift det hver dag så er du safe :) Katter er fantastiske dyr!

Jeg har to kastrerte hannkatter en på 6, og en på 7kg. De er noen digre beist, men ikke feite. Begge er høye og muskuløse. De er ute og leker/jager hele dagen. (Jeg holder dem inne på natta etter at den ene ble påkjørt). Siden de er meget aktive, har de tørrfòr stående. Våtfòr får de en gang for dagen.

Men ikke alle katter klarer å regulere det selv. Så der må du nesten prøve deg frem. Min søsteres katt f.eks spiser til hun kaster opp, om og om igjen hvis maten står fremme.

Katter skal ha vann og tørrfôr tilgjengelig hele tiden. Katter spiser litt nå og da gjennom dagen, ikke som hunder som spiser store måltider med jevne mellomrom slik mennesker gjør. Har katten din problemer med overvekt kan du gå over til slankefôr eller lightfôr.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...