Babyklar81 Skrevet 9. juni 2010 #1 Del Skrevet 9. juni 2010 Hei. Fikk svar på mannens sædprøve i går. Håper noen kan hjelpe meg med å forklare nærmere hva noen av tingene betyr og hvor liten sjansen er for at vi skal få det til. Har 2 spontanaborter bak oss og 3 mislykkede pergoforsøk og resultatene beroliget meg ikke akkurat om at det vil gå bra: Morfologisk normale 1 % (referanseverdi > 2 %) - få ideelle spermier Hodefeil 99 % (referanseverdi 68-98 %) - mange hodefeil, varierende ikke-ideell hodeform Økt DNA Fargeopptak 26,9 % (referanseverdi < 15 %) - Økt DNA Fargeopptak Hva vil disse tingene si? Betyr det at vi bør gå rett på prøverør nå? (har prøvd i 18 måneder) Og hvor alvorlig er dette egentlig? Spermieantistoff IgG og IgA er negative - er dette en bra eller dårlig ting? Skal de helst være negative eller positive? De andre punktene har han fått "normalt" på selv om noe ligger akkurat på grensen innenfor (f.eks. progressivt motile spermier 65 % hvor referanseverdien er 29-65 % og nakkefeil 20 % hvor referanseverdien er 19-64 %)- kan dette ha påvirkning eller er det greit så lenge de bare er innenfor normalen? Håper virkelig noen kan hjelpe meg litt med oppklaring, blir gal av å sitte og lure - har ikke fått time til nærmere utredning før om 3 uker og det føles som en evighet... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141959606-hjelp-til-%C3%A5-tyde-resultater-av-mannens-s%C3%A6dpr%C3%B8ve/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aiva j121110 og en i mai13 Skrevet 14. juni 2010 #2 Del Skrevet 14. juni 2010 Hei:-) Kan ikke forklare veldig mye.. men kanskje muntre opp bittelitt? På min manns prøve var det Morfologisk normale 0%, hodefeil 100%. Mener å huske det var noe med økt DNA fargeopptak, men det som egentlig ble antydet at var mest negativt, var at det var positivt for antistoffer. Med det prøveresultat ble jeg likevel gravid 2 ganger (men det gikk dessverre ikke bra noen av gangene). 3 måneder etter første prøve tok han en ny, og da var det samme resultat på morfologisk normale og på hodefeilene. Alt annet var innenfor normalen og det var ikke lenger spermie antistoff. Et par måneder senere, i underkant av en uke før vår time på Rikshospitalet for planlegging av IVF, sto jeg der med positiv test, og denne gangen ser det ut til at alt skal gå helt bra. 18 uker nå. Vanskelig å få svar på denne type spørsmål her inne, prøvde det samme selv uten å bli så mye klokere. Uansett vil jeg bare si lykke til! Kan jo også hende at neste sædprøve blir bedre hos din mann også! :-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141959606-hjelp-til-%C3%A5-tyde-resultater-av-mannens-s%C3%A6dpr%C3%B8ve/#findComment-141980184 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Babyklar81 Skrevet 18. juni 2010 Forfatter #3 Del Skrevet 18. juni 2010 Takk, alltid godt å høre suksesshistorier når alt ser mørkt ut - hyggelig at det funket for dere Håper vi er like heldige! Er dette med DNA fargeopptak som bekymrer meg mest, han hadde rikelig med millioner, så blant alle de kan man jo sikkert greit finne sædceller uten hodefeil osv. ved f.eks. ICSI. Krysser fingrene Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141959606-hjelp-til-%C3%A5-tyde-resultater-av-mannens-s%C3%A6dpr%C3%B8ve/#findComment-141995473 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stjernemagnolia Skrevet 21. juni 2010 #4 Del Skrevet 21. juni 2010 Hei; skjønner godt du sitter med mange spørsmål som du ikke har fått svar på. Prøver etter beste evne å svare på det du spør om. Det er vanlig at sædprøver varierer en del. Sæd bruker tre måneder på å modne. (For å få sikrere resultat tas det en prøve til om det er behov for det) Det jeg leser ut fra testresultatene ville ikke gjort meg veldig bekymret. Morfologisk normale vil si utseende til spermiene. Du beskriver de andre resultatene til å ligge innenfor normalen. Min mann har lignende testresultater og har tatt tre prøver og jeg svarer utifra hva min gynekolog svarte på de testene angående utseende fordi jeg som du mente det måtte være noe feil ved sæden pga abortene. Gynekologen skriver i brev "som du ser er det litt mange sædceller som ikke ser helt normale ut. Likevel ser man graviditet ofte med langt dårligere sæd, -dere har jo også flere graviditeter sammen. Det er neppe sædens kvalitet som er årsak til abortene, - er sæden for dårlig blir det ingen graviditet i det hele tatt." Synes gynekologen sier det ganske klart her. Når det gjelder spermieantistoff IgG og IgA skal de være negative så der er alt normalt. Lykke til videre Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141959606-hjelp-til-%C3%A5-tyde-resultater-av-mannens-s%C3%A6dpr%C3%B8ve/#findComment-142008000 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Babyklar81 Skrevet 30. juni 2010 Forfatter #5 Del Skrevet 30. juni 2010 Takk for svarene Tenkte bare å følge opp på denne. Var hos gynekologen i dag, og hun sa at prøvene hans ikke var så ille, det viktigste var at de øverste resultatene (antall spermier osv.) var innenfor normalen og det var de jo. Har faktisk blitt gravid igjen, er nå 4+6, men er egentlig bare redd og tror vel ikke helt på at det kan gå bra denne gangen heller. Dette sa vi ikke noe om til gynekologen, så vi blir henvist videre til prøverør, da er vi ENDELIG inne i systemet etter 19 måneder, og det er jo en liten trøst at vi får hjelp hvis det ender i spontanabort denne gangen også. Krysser fingrene og håper på det beste Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141959606-hjelp-til-%C3%A5-tyde-resultater-av-mannens-s%C3%A6dpr%C3%B8ve/#findComment-142040368 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stjernemagnolia Skrevet 30. juni 2010 #6 Del Skrevet 30. juni 2010 Gratulerer med ny graviditet! Dere er heldige som har fått til en ny befruktning. Det viser at egg og sperm passer sammen. Krysser fingrene for at det er gullegget og superspermien som har funnet hverandre. Kjenner meg igjen i følelsen av å være redd og bekymret. Det er litt tidlig ennå men samtidig har man et håp lengst inne om at denne gangen skal det gå bra (og det gjør det som regel). Flott dere har blitt henvist til prøverør men håper dere ikke trenger den hjelpen. Skal følge med på linken for å se hvordan det går med deg og nygraviditeten. Masse lykkeønskninger fremover Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141959606-hjelp-til-%C3%A5-tyde-resultater-av-mannens-s%C3%A6dpr%C3%B8ve/#findComment-142044286 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå