Gå til innhold

To jobber og permisjon/foreldrepenger...

Anbefalte innlegg

Hei! :)

Jeg har to jobber, 80% som lærer i nabokommunen og 10-20% (varierer litt) som teaterinstruktør hos fritidsetaten i min kommune.

Får jeg foreldrepenger fra begge jobbene? Og må permisjonen være akkurat like lang i begge to jobbene for å få foreldrepenger?

Jeg må visst innom nav til uka og snakke med de, men veldig greit om noen kan gi meg en pekepinn... :)

*Takk*

Fortsetter under...

Ja, jeg las også det... Derfor jeg ble så i tvil! Har prøvd å leite på Nav sin hjemmeside, men det står fint lite der om å ha flere inntekter - utover at man må kontakte kontor... Litt rart, egentlig, det må da være flere med to inntekter? :)

Heisan;)

I min forrige foreldrepengeperiode som gikk ut først nå i mai, så hadde jeg to jobber. Du får foreldrepenger for begge jobbene hvis du ønsker det, men får ikke utbetalt mer enn maks 6 G tror jeg. Så hvis summen overstiger 6 G vil du kun få utbetalt opp til denne summen. Jeg har fått foreldrepenger for begge jobbene, Jeg er lærer ansatt 100 % i tilegg har hadde jeg en ekstrajobb på kveldstid. Det var iallefall ikke noe problem for meg. Vet ikke helt sikkert hvordan det er hvis du bare skal ha permisjon fra den ene jobben, men er ganske sikker på at du kan få foreldrepenger for f.eks lærerjobben, og alikevel fortsette med teaterjobben uten at det påvirker foreldrepengene fra lærerjobben.

Sikker greit å kontakte NAV, men dette er iallefall mine erfaringer;)

Lykke til!

På høyresiden her er en link til en artikkel fra Dinbaby.com om en dame som heter Linda som hadde et problem som ligner kanskje litt på ditt.

Iallefall, hun kunne ikke bare ta permisjon fra den ene jobben sin. Hun måtte ta permisjon fra begge for å få permisjonspenger.

Siden den ene jobben hennes var å være fostemor til en gutt så ville hun ikke ta permisjon fra denne, derfor måtte hun tilbake i den andre jobben alt 13 dager etter fødselen.

Så permisjon fra all jobb eller ingen, er vel konklujsjonen fra den artikkelen da...

Annonse

Løp innom nav i dag like før stengetid, og traff en middelaldrende mann som mente at jeg får foreldrepenger for samla lønn, uavhengig av antall jobber, og at når jeg velger dekningsgrad gjør jeg det for alle samtidig... Så jeg må visst velge alt eller ingenting, men glemte å spørre om det er mulig å bare få foreldrepenger fra en jobb - mot at jeg da kan jobbe i den andre? Tviler på det, men føler jeg må få dobbeltsjekket... :)

Er det ingen flere her med to jobber??? :)

Jeg har tre (!) jobber, og har snakket med nav (Trondheim, Midtbyen) om det samme. Jeg ønsker å begynne i den ene jobben (20 %) etter 4 måneder, den neste (30 %) etter 8 måneder og den siste "så sent som mulig".

Nav-damen mente at det ikke var noe problem, de bryr seg ikke om hvilken jobb man gjør når man velger en slik form for gradert tilbakekomst til arbeidslivet. Så enten hadde hun ikke peiling, eller så praktiserer de ulikt rundt om i landet. Jeg har jo ulik timelønn i de tre jobbene, så det er godt mulig det blir veldig upraktisk for dem å regne ut foreldrepengene for meg.

Dersom dette likevel ikke går kan det jo være en mulighet at far overtar tar min permisjon i grederingsperioden (dvs at han ikke bruker av pappapermen, men tar 20 % perm etter 4 mnd osv og får utbetalt mine foreldrepenger for dette).

Eller? Dette er utrolig komplisert, synes jeg... vi har belaget oss på mange runder med nav før endelig søknad kan sendes inn :)

Heisann! :)

Så flott at hun mente det ikke var noe problem... Avtalte du tid hos navn? Og hvordan gjorde du i såfall det, ringte du eller var du innom?

Jeg synes også det er komplisert, og litt frustrerende at det står så lite informasjon om det å ha flere jobber i brosjyrer/på nettet osv...

Men hvis de sa det til deg, sier de sikkert det samme til meg! Jeg må innom en gang jeg har god tid... :)

Tusen takk for svar! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...