Gå til innhold

Kan man hive flaskene i oppvaskmaskinen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lille gutt er nå 4 mnd. Jeg fullammer han igrunn, men om han har vært hos besteforeldrene eller jeg tar ett glass vin , blir jo flaske brukt. Så lurte på om det var OK og putte de i oppvaskmaskinen nå som han er blitt større?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det kan du, i hvert fall hvis du vasker på høyeste temperatur. Men, jeg tror det er lurt å koke smokkene.

Skrevet

De koker flaskene i oppvaskmaskin på nyfødt intensiv avd på sykehuset! Så det har jeg også gjort siden han ble født, til tider.

Men det ender opp med at jeg koker de i kjele også, nervøs som jeg er:P

Skrevet

Ja, men pass på å skylle hvis du f.eks. tomatsaus, fargen smitter over på avent flaskene ihvertfall.

Skrevet

Oppvaskmaskinene beregnet på industri skal holde 85 grader , de vanligste på hjemmemarkedet vasker på mye lavere temperaturer.

Eco programmet på min vasker på 55 grader til eksempel.

Bakterier som salmonella dør etter 10 minutter på 80 grader lærte jeg da det var utbrudd for flere år tilbake og jeg jobbet i matvareindustri.

Vet ikke om det er nye opplysninger, men leste at man kan vaske i oppvaskmaskin fra 4 (6) mnd. uten fare.

Jeg har ikke klart å slutte å koke enda ;-)

Skrevet

spurte helsesøster om dette siden jeg tok de i opvaskmaskinen, hu sa det var helt ok.

Jeg vasker de i oppvaskmaskinen, så koker jeg de etterpå:) Ender som regel opp med det.Han får kun MME, så har 14 flasker som hele tiden står klare i kjøleskapet:) Bare å tilsette pulver og varme,så er de klare:)

Skrevet

Koke etter oppvaskmaskinen? Da er jo poenget litt borte? ;-) Oppvaskmaskinen her går ikke opp til 80 grader, men 65, så la vær da eller? Hadde vært så greit.. Synes det er tungvindt og koke alle flaskene hver gang.........

Skrevet

Vi kokte de to første månedene, så begynte jeg å putte flaskene i oppvaskmaskinen. Har til og med fått en liten bok om babymat på helsestasjonen hvor det står at det er ok.

Men jeg velger å vaske smokkene med zalo fordi jeg synes det fjerne melkefettet best fra silikonen, og siden de vaskes i lav temperatur så velger jeg å koke disse. Nå har jeg kjøpt steriliseringsposer fra Medela (til å sterilisere i mikro). Får plass til 9-10 smokker, posen kan brukes opp til 20 ganger, det er fem poser i pakken. Kjøper på apoteket.

Skrevet

Jeg vasker de i oppvaskmaskinen men siden hun bare er 5 uker så går de i sterilisatoren etterpå. Vaskes må de jo uansett, så poenget er jo ikke borte.

Skrevet

jeg sluttet med koking da tulla var 4 mnd, kjører de i oppvaskmaskinen på 70 grader... litt bakterier skal de jo ha i seg for å bygge opp immunforsvaret sitt. helsestajon var enig at etter 4 mnd kunne man fint kutte ut kokingen, og gjett om livet ble enklere ;)

Skrevet

det er ikke hver gang da men har jeg noen så vaskes de i oppvaskmaskinen også kokes de i kjele på komfyren etterpå ja..

Så slipper jeg vaske de med zalo(har ikke flaskebørste).

Smokkene koker jeg selvfølgelig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...