Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 10. juni 2010 #26 Skrevet 10. juni 2010 hehe, for at vann skal bli skadelig for kroppen snakker vi liter ja, maaange liter;) Les f.eks her om hvordan ecstacy-brukere kan dø rett og slett fordi de drikker for MYE vann når de er rusa: Mange drikker mye vann når de bruker ecstacy, og det er for så vidt lurt. Men det mange glemmer er at det er like viktig å etterfylle med salt! Det som skjer når man kun drikker vann, er at man får et lavt nivå av natrium (salt) i blodet, og det kan få dramatiske konsekvenser (bevisstløshet, kramper, hjerterytmeforstyrrelser og i verste fall død). http://nhi.no/foreldre-og-barn/ungdom/livsstil/ecstacy-1480.html Bruker det bare som et eksempel, for å vise at de fleste ting man får i seg kan være skadelig, bare dosen blir høy nok. Mye av kritikken mot kunstig-søtstoff-skremselen går på at dosene man må få i seg per dag for å oppnå alle de skumle bivirkningene som beskrives er såpass høye at det for de langt fleste ikke er noe problem (vi snakker f.eks om flere liter brus om dagen, ikke et lite glass).
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 10. juni 2010 #27 Skrevet 10. juni 2010 hehe, for at vann skal bli skadelig for kroppen snakker vi liter ja, maaange liter;) Les f.eks her om hvordan ecstacy-brukere kan dø rett og slett fordi de drikker for MYE vann når de er rusa: Mange drikker mye vann når de bruker ecstacy, og det er for så vidt lurt. Men det mange glemmer er at det er like viktig å etterfylle med salt! Det som skjer når man kun drikker vann, er at man får et lavt nivå av natrium (salt) i blodet, og det kan få dramatiske konsekvenser (bevisstløshet, kramper, hjerterytmeforstyrrelser og i verste fall død). http://nhi.no/foreldre-og-barn/ungdom/livsstil/ecstacy-1480.html Bruker det bare som et eksempel, for å vise at de fleste ting man får i seg kan være skadelig, bare dosen blir høy nok. Mye av kritikken mot kunstig-søtstoff-skremselen går på at dosene man må få i seg per dag for å oppnå alle de skumle bivirkningene som beskrives er såpass høye at det for de langt fleste ikke er noe problem (vi snakker f.eks om flere liter brus om dagen, ikke et lite glass).
Lova Skrevet 10. juni 2010 #29 Skrevet 10. juni 2010 Jeg regner med at du mener meg? Nå er det faktisk stor forskjell på vann og kunstige søtningstoffer uansett mengde. Jeg synes det er trist at det skal være nødvendig å diskutere akkurat det. Synes det er rart at det blir kalt hysteri å være informert om stoffer som er bevist kreftfremkallende. Nå går det jo også frem øverst i tråden her at også jeg kan finne på å drikke Pepsi Max når jeg ikke er gravid. HI lurte på om det er skadelig å drikke lettbrus, da synes jeg det er på sin plass å skrive noe om de skadelige stoffene som Pepsi Max og annen Light brus inneholder. Synes det blir litt rart å bare avfeie det jeg skriver med "Bare drikk Pepsi Max og koooos deg du:):)" som om det jeg sier er helt på jordet. Videre synes jeg det er latterlig å begynne å diskutere at vann er skadelig i store mengder på lik linje med Pepsi Max. Det blir for naivt. Jeg tror heller ikke man blir alvorlig syk av å drikke Pepsi Max når man er gravid. Jeg tror også det er svært skjelden man opplever spontanabort som et direkte resultat av å drikke for mye kaffe eller koffein. Jeg synes bare det at som gravid har man et ansvar for andre enn seg selv. Da er det ganske smart å være litt informert om hva man putter i seg. Hvis dere ikke synes det er så viktig så er det helt greit for meg:D.
Nyttårsbaby? Skrevet 10. juni 2010 #30 Skrevet 10. juni 2010 Morsomt å se hvordan denne debatten engasjerer. Alt med måte...Får jeg veldig lyst på et glass med pepsi max, så tar jeg ett. Jeg prøver å holde meg unna brus fordi jeg får mye luftsmerter..men det er jo en helt annen grunn. Jeg synes det er mye hysteri rundt omkring, og det er vel gjerne derfor jordmødre advarer oss mot "barn i magen" sidene...Jeg tror men er godt rustet hvis manfølger rådene til matportalen. MEN jeg har fullt ut respekt for at dere ikke tar noen sjanser og jeg synes vi skal respektere hverandres valg...
Lova Skrevet 10. juni 2010 #32 Skrevet 10. juni 2010 Det er jeg helt enig i. Nå spurte HI om link til sider der det står at light brus er skadelig og det fant jeg. Det er mange som mener at det er det. De som vil følge rådene til matportalen synes jeg skal gjøre det. De som ønsker å finne informasjon andre steder synes jeg også skal få lov til det. Uten å bli stemplet som hysterisk. Jeg regner med at de aller fleste av oss gjør det vi føler er best i svangerskapet uansett. Jeg synes diskusjoner omkring dette bare er positivt.
2harBlitt3<3 Skrevet 10. juni 2010 #33 Skrevet 10. juni 2010 Det er ikke aspartan som er skadelig for barnet.. det er koffeinet i brusen.. Et glass om dagen skader da ingen.. Det må jo gå ann å leve selv om man er gravid.. Hold dere unna da mest logiske som rått kjøtt og bakterier i mat o.l. og Lev godt for den lille og ta deres egne valg om hva som er riktig:)
Lova Skrevet 10. juni 2010 #34 Skrevet 10. juni 2010 Jo, det er faktisk mange som mener at aspertam er skadelig. Ikke spesielt når man er gravid, men sånn ellers.
bokblomst Skrevet 10. juni 2010 #35 Skrevet 10. juni 2010 Jeg sverget alltid til light-produkter når det gjaldt brus og saft før jeg ble gravid, men nå takler jeg ikke smaken av det! Vet ikke om det er kroppen som støter seg bort fra aspartamen, men jeg har i alle fall gått over til sukkeholdige når jeg drikker saft og brus nå...
*J* Skrevet 12. juni 2010 #36 Skrevet 12. juni 2010 Jeg ville holdt meg langt unna brus, særlig light, under svangerskapet! Da jeg gikk med mitt første barn var brus det eneste jeg ble "hektet" på, og jeg tenkte da at light brus måtte være bedre for både barnet og meg nå som jeg hadde så lyst på brus hele tiden. (tenker jeg drakk ca en halv liter daglig). Dette var ikke bra for barnet i magen skulle det vise seg, magen min vokste seg stor, langt utenfor kontrollskjema, og jeg måtte inn på ultralyd en uke på overtid. Jeg fikk da besked om at barnet mitt kunne veie så mye som 6 kg, og at jeg kunne bare glemme vanlig fødsel! Jeg måtte ta keisersnitt, mitt "lille nurk" viste seg å veie "bare" 5050 gram. Både legen min og jeg mener at light brusen har mye skyld i barnets høye fødselsvekt. Så nå som jeg venter på nr 2 blir det ingen light brus på meg! Holder meg unna det både pga mine erfaringer fra sist svangerskap og fordi jeg nå vet hvor mange unaturlige og skadelige stoffer som finnes i light produktene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå