Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg elsker virkelig Pepsi Max, og drikker ca 0.5 liter hver dag. Av og til blir det mer. Jeg drikker IKKE kaffe, så dette blir liksom min "kaffekos". Spørsmålet mitt til dere kloke gravide damer er da selvsagt; er det farlig å drikke light-brus i svangerskapet?? Jeg blir gaaaal av å lete etter dette på nettet så håper noen har noe fornuftig å dele med meg, evnt sende meg en link!

På forhånd takk!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg elsker Pepsi Max selv, men det har jeg sluttet å drikke nå som jeg er gravid. Har gått over til vanlig Cola og Pepsi hvis jeg "må" ha brus.

Light brus er fryktelig usunt og inneholder blant annet aspertam som er direkte helsefarlig i store mengder.

Så et helseprogram på tv en gang som gikk igjennom innholdet i light brus punkt for punkt og det var ikke bra:(.

Et av stoffene kan påvirke balansenervene og aspertam er jo kreftfremkallende.

Du kan jo se på innholdsfortegnelsen på Pepsi Max flaska og Google de forskjellige ingrediensene.

Det var det jeg gjorde og det var nok til å få meg til å slutte.

Da får jeg heller i meg litt ekstra sukker i ny og ne enn å drikke light-brus nå som jeg er gravid.

Skrevet

Jeg sluttet helt å drikke brus i første trimester, først og fremst fordi jeg var helt avhengig av cola zero, og fordi inntak av koffein øker risikoen for spontanabort, uansett om det er i små mengder. Og som det blir sagt, light brus inneholder mye unaturlige stoffer. Men det er først og frems koffeinen jeg ville ha holdt meg unna.

Skrevet

Å lese seg frem til å selv ta en riktig beslutning er vel igrunn det aller lureste:).

Jeg ville ikke stolt blindt på hva matportalen mener til enhver tid. Det er mange forskjellige meninger om dette, og altfor mange er kritiske til kunstige søtningstoffer. Særlig når man er gravid.

Skrevet

hysteri!!!

Drikk og kos deg masse du HI :)

Skrevet

Når ble det hysteri å tenke over hva man får iseg når man er gravid??

Går det ikke an å kose seg selvom man kutter ut enkelte ting som er bevist at er helsefarlig?

Sprø holdning....

Skrevet

Så tenker jeg at hvis vi ikke skal stole på myndigheter, helsedepartement og lignende instanser vedr dette og så mye annet, så er det vanskelig å vite hva man skal tro.. Da kan man jo fraskrive alt av fagpersonale kunnskaper innen sitt felt og hevde man selv vet best..

Drikk den pepsi maxen du HI, og bruk sunn fornuft ifht mengde. Brus er jo uansett ikke godt for tennene i for store mengder:)

Skrevet

Hehehe, nå har jeg lagt ved 3 troverdige linker fra "lignende instanser" angående aspertam i light brus.

Man velger selv hva man vil tro på.

Jeg trodde det var en kjent sak at inntak av aspertam er helseskadelig på mange måter. Det var ikke vanskelig å finne linker som fraråder inntak av aspertam for å si det sånn.

Jo mer opplyst man er desto større grunnlag har man for å selv ta kloke beslutninger.

Skrevet

Nyere forskning viser at selv små mengder koffein øker risikoen for spontanabort, og man bør derfor holde seg unna koffein den første tiden av svangerskapet.

http://www.bt.no/nyheter/utenriks/Koffein-oeker-fare-for-abort-480987.html

Men det er klart, man velger jo selv hvilken risiko man vil utsette seg for. Jeg har mistet en gang, og det er det verste jeg noen gang har opplevd. Så i dette svangerskapet tok jeg ingen sjangser, og holdt meg derfor unna koffein. Men dette var mitt personlige valg, sier ikke at andre behøver å gjøre det samme. Men det å være klar over risikoen kan jo være greit.

Skrevet

jeg syns at dersom en er usikker på om noe ikke er bra for barnet,er det vel best å la vær??-var veldig glad i pepsi max selv,men kuttet tvert da jeg ble gravid,er en så heldig å bli med barn,noe det virkelig ikke er alle forundt.....,- og ønsker å bære fram et friskt barn,er det virkelig ikke store offeret.....det samme med røyking,alkohol,medisiner og tabeletter-dersom det ikke er helsemessigt nødvendig(:

Skrevet

Nyeste infoen fra Mattilsynet ang lett-brus og gravide:

Kan jeg drikke brus med kunstig søtstoff?

Det er ingen spesielle råd til gravide angående kunstig søtstoff. Et generelt råd til voksne, som også vil gjelde for gravide, er at du bør unngå å drikke mer enn én liter drikke med kunstig søtstoff per dag. Dette er fordi drikken inneholder konserveringsmiddelet benzosyre som kan være skadelig i store mengder. Tenk også på at leskedrikker kan inneholde koffein.

http://matportalen.no/artikler/2010/4/1272367047.63

Skrevet

Er vel ikke helt enig i din påstand om troverdigheten til de linkene du har funnet men;) Mattilsynet samler mye av den tilgjengelige forskningen om temaet og konkluderer utifra de ulike resultatene hva som er rimelig å anbefale, med strenge krav til sikkerhet på sine anbefalinger. Det gjør IKKE enkeltstående kilder som man kan google seg fram til på egenhånd..

Skrevet

(kan jo legge til at jeg personlig velger å være på den sikre siden, og derfor har redusert Pepsi max-inntakt mitt kraftig etter at jeg ble gravid. Men her må hver enkelt selv finne ut hva de føler seg komfortable med tror jeg..)

Skrevet

Nå vet man ikke nok om senskader og ettervirkninger av kunstig søtstoffer. Veldig mange, spesielt amerikanere har forsket på og studert dette mye lenger enn vi har. Det er en kjent sak at de på mange områder har kommet betraktlig lenger enn oss.

Jeg er sikker på at også matportalen etterhvert ikke kommer til å anbefale lightbrus til gravide.

En ting er de valgene man gjør for seg selv. En annen sak er de valgene man gjør når man har et annet liv å ta hensyn til.

Da vil jeg si at det bør være en smal sak å kutte ut visse matvarer og drikke for en kort periode i livet.

Jeg er ikke fanatisk i det hele tatt.

Jeg forstår bare ikke vitsen med å konsumere ting som er bevist skadelig.

Jeg varmer heller ikke barnemat/drikke i micro. Jeg går heller ikke med mobilen i lommer som er i nærheten av magen nå som jeg er gravid.

Grunnen til det er at man faktisk ikke er 100% sikre på skadevirkningene av disse.

Det er ingen forskere, helsepersonell eller leger som er enige om absolutt alt. Selvom matportalen velger å si at inntil 1 liter lightbrus er ok, betyr ikke det at samtlige går ut å mener det samme.

Derfor er det viktig å være kritisk i slike tilfeller og lese om hva forskjellige mener.

Selv er jeg overbevist om at dersom det er usikkerhet vedrørende et produkt så er det greit å holde seg unna. Ihvertfall den tiden man er gravid.

Så får man heller "kose" seg når man tar valg kun for sin egen kropp.

Legger ved en link til:( Ikke veldig koselig lesing....)

http://www.sweetpoison.com/aspartame-information.html

Skrevet

Dr Janet Hull som har skrevet om dette i linken over her er forresten professor og lege....

Skrevet

Dose-respons gjelder vel her også, som i de fleste andre tilfeller (vann er jo faktisk også farlig, hvis man drikker for mye). Men som sagt over her, så velger også jeg å være på den sikre siden mens jeg er gravid- og skal heller nyyyte og glede meg til noen gode liter Pepsi Max når baby er ute, pluss maaange skiver med salami- nam:D

Skrevet

Det er et HAV av linker som setter søkelys på skadevirkningene av aspertam. Mange er skrevet av leger og helsepersonell. Var muligens ikke de beste linkene over her men jeg synes linken jeg la ut under her skrevet av en professor og lege er minst like troverdig som matportalen.

Kan gjerne legge ut flere.

Hvordan mattilsynet jobber er jeg usikker på, men det som var en sannhet i fjor er ofte ikke det i år, hvis du skjønner hva jeg mener.

Skrevet

Pepsi Max er faktisk ikke tillat i USA pga søtningstoffet Acesulfam K. Det sier vel litt. Tror jeg foretrekker å drikke noen liter vann om dagen igjennom graviditeten fremfor å bøtte innpå en liter Pepsi Max gitt.....

Skrevet

Er vann farlig i store mengder? Da snakker vi mange liter, og grunnen er vel kanskje en hyperaktiv blære?.Jeg har ALDRI hørt at vann er farlig hvis man drikker for mye. Vil gjerne lese om dette, hvis det finnes noe info ang dette. :)

Skrevet

Uff, det er sannelig ikke lett å vite hva man skal forholde seg til gitt!

Enig i at man skal holde seg unna ting man er usikker på, men det begynner jammen meg å bli mange ting etterhvert!

Dette er en litt annen sak, men det viser iallefall at meninger om ting kan forandre seg: man har hele tiden sagt at man ikke skal gi vanlige meieriprodukter til barn under 1 år. Min søster sendte med dattera si på 10 måneder yogurt i barnehagen og fikk "kjeft" for dette. Nå kom det nylig ut en rapport som sier at det derimot er heldig å gi barn under 1 år meieriprodukter - dette kan være med på å hindre utvikling av allergier senere i livet. De har altså godt av å utsette magen sin for meieriprodukter tidligere enn man trodde.

Om de har rett eller ikke, det vet man jo ikke....

Skrevet

Hm, ja det er litt merkelig... Hun over her som mener at vann er farlig i store mengder forholder seg tydeligvis kun til anbefalninger fra matportalen.

Så vidt jeg kan se sier ikke matportalen noe om at vann i store mengder er skadelig. Kanskje hun kan finne en troverdig link som bekrefter dette. Det hadde jo vært interessant lesning:):).

Skrevet

Jeg holder meg unna kunstige søtningsmidler uansett gravid eller ikke. Stoler ikke på det,nei.Om det ikke er bra for barnet, er det jo ikke bra for deg heller(er jo ikke noen bakterier eller noe, sånn som i andre ting man holder seg unna;) Men om jeg selv hadde villet ha det i meg, hadde jeg vel drukket det når jeg var gravid også....

Skrevet

Trist å se at disse trådene ofte bærer preg av nedlatende tone hos noen.. Her er ihvertfall en link om "overdosering av vann". Det finnes masse om dette på nett. Det er ikke noen vitenskapelig hemmelighet at vann i for store mengder er skadelig.

http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/01/14/488806.html

Moralen er vel at ALT kan være skadelig i for store mengder. Vann, pepsi max eller hva pokker det nå er! I små el moderate mengder tviler jeg på at hverken cola, kaffe eller pepsi max vil utgjøre noen fare for hverken mor eller barn..

Men det er nå mitt syn på det hele. Hvis jeg får servert et glass brus når jeg er på besøk så drikker jeg det, hvis jeg får salat eller jordbær, ja da spiser jeg:) Og det med god samvittighet.. Jeg tror mange funderer og bekymrer seg litt for mye..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...