Gå til innhold

Han er 8mnd. Hadde dere turt å ha ham forovervendt i bilen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde vært så praktisk av flere grunner, blant annet fordi vi har et be safe sete som bare kan brukes forovervendt, og stolen ville tatt mindre plass i bilen, slik at passasjersetet ikke hadde trengt å vært klistra opp i frontruta.

Men så lurer jeg på om jeg er en helt grusom mor som i det hele tatt vurderer å sette babyen forovervendt;-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde ikke engang tenkt tanken! Her har vi det trangt i bilen, og verre blir det da minsten skal over i større sete. Det er kun jeg som er kort nok til å kjøre bilen med begge bilsetene på plass. Vi velger heller å bruke bilen lite.

Skrevet

hadde ikke gjort det.

Var nettopp på ferie i italia og måtte ha piraten fremovervendt på tur fra flyplassen. Der er farstgrensa 130.. aldri i bergen om det skjer igjen. Ikke at jeg var dødsredd, men all forskning sier jo at ungene har mye mye større sjanse til å overleve en krasj om den sitter bakovervendt.

Har du ikke sett kampanjen til trygg trafikk?

Det er klart, om man skulle være uheldig å ha en krasj bak på bilen, så er det en fordel om ungen sitter forover, men de ulykkene der det står om liv er stort sett på fronten av bilen og da hadde jeg nok blitt helt ødelagt om ungen min satt forover og ble skada pga at jeg skulle spare plass i bilen.. gisp!!

Skrevet

Svaret på spørsmålet ditt er: NEI. Jeg ville ikke hatt et 8 måneder gammelt barn forovervendt i bilen.

Og så ble jeg litt nysgjerrig. Jeg har selv en gutt på 14 mnd, og han er helt gjennomsnittlig i størrelse, og sitter fortsatt i babysetet. Er virkelig din gutt så stor at han må ha sete i neste vektklasse allerede? Alle babyseter er jo bakovervendt, og kan brukes til 13 kg. I bilseteforhandlere og hos Trygg Trafikk har jeg fått høre at man kan bruke babysetet til babyen veier 13 kg eller er så lang at ørene stikker over kanten på setet. Vår 14 måneder gamle gutt oppfyller ingen av disse kravene.

Med mindre gutten din er veldig stor slik at babysetet ikke passer lengre, ville jeg latt ham bruke et bakovervendt bilsete ihvertfall et par måneder til. Deretter ville jeg gått over til et bakovervendt bilsete. Absolutt alle undersøkelser viser at bakovervendt er tryggest dersom man skulle være så uheldig å havne i en ulykke. De færreste havner jo i ulykker, men man gambler ikke med barnas sikkerhet.

Hos oss sitter for øvrig også storesøster som blir fire år om to måneder bakovervendt. I vår Toyota går det helt fint med et bakovervendt BeSafesete i klasse 2 og et bakovervendt babysete i baksetet.

Gjest Kira06
Skrevet

Jeg hadde heller ikke turt å ha barnet mitt forovervendt i bilen (hun er på sønnen din sin alder). Tror ikke jeg kommer til å vurdere det før hun er rundt 3-4 år.

Skrevet

OK, jeg er overtalt:-)

Men er det noen som vet hvilket sete som tar minst plass i bilen? Be safestolene er skikkelige voldsverk! Må kjøpe ny stol, så om noen har et forslag til en bra stol så bare kom med det:-)

Ja, han er en usedvanlig stor baby, og babysetet er trangt om skuldrene for han sitter helt "oppi der". Selene er så korte at han kan bare ha tynne klær på, og vi bor i Finnmark (her snør det i juni).

Skrevet

forovervendte bilsete er jo beregna på veier med høg hastighet og eventuelt vist du kommer borti kjedekolisjon. slik som tyskland. ei som jobber med å selge barneutstyr anbefalte oss så absolutt ikke å kjøpe slikt sete her i norge.

Skrevet

Nei, vi hadde nok ikke gjort det så tidlig. Vi har tenkt å la henne sitte bakovervendt til hun blir 4 år. Vi har kjøpt oss ny bil, slik at vi skal få god plass til bakovervendte seter. Det høres kanskje litt voldsomt ut å kjøpe ny bil for noe sånt, men vi kjøpte en som kostet ca. det samme som den vi hadde fra før, så vi slipper noe mer lån.

Skrevet

Vi har britax two way elite. Det tar ganske lite plass bakovervendt. Er forresten veldig lurt å sette setet i midten, da får det bedre plass fordi det kan stikke fram mellom setene.

Skrevet

spør i barneutstyrsbutikk i forhold til kva sete som tar liten plass, og få prøvd dei i bilen... og som ei over her sa, så kan det vere lurt å ha setet i midten.

ville ikkje snudd han andre vegen når han er så liten nei! største vår sat bakover til han var over 4 år..

Skrevet

Jenta vår er 3 og sitter bakover enda, ja det blir trangt, men det får det bare være en stundm så svaret er NEI :)

Når det kommer til valg av bilstol, så er det beste rådet jeg har å gi er å be om å få prøve setet(setene) i bilen. Vi holdt på å kjøpe ett sete som ikke passet i vår bil i det hele tatt. Stangen som skal i gulvet ble for kort.

Skrevet

Vi har kjøpt nytt gr 2 sete fordi vi ikke tar sjansen på å ha treåringen i huset framovervendt enda..... Orker ikke å måtte sjanse på å måtte fortelle han at vi gambla med hans sikkerhet fordi det ble så trangt i forsetet for oss! Så vi har kjøpt et Britax Multitech nå, i tillegg til Besafe som lillebror har fått. Vi fikk oss en overraskelse, fordi Besafe tar faktisk mindre plass.... Ser noen har Britax Two Way elite, men det har veldig dårlig sidebeskyttelse.

Lykke til med valget!

Skrevet

Overhode ikke. Vi har nettopp snudd fireåringen, men skulle gjerne hatt han bakovervendt en stund til. Det anbefales at de sitter bakovervendt så lenge som mulig. Der er mye skriverier om dette i media for tiden.

Skrevet

Aldri i verden. Tenkte å sende linken som viser kollisjon i forovervendt sete, men ser noen andre allerede har gjort det. Til alle som tenker å snu setet tidlig: se denne filmsnutten!

Hvilket sete som passer til bilen varierer fra bil til bil ettersom baksetene gjerne har ulik utforming. Jeg kjøpte izi kid x3 til mamma sin bil (hun har ikke en av de største bilene for å si det sån), og det passer godt uten å stjele for mye benplass i forsetet. Gå til en utstyrsbutikk, be om råd og få hjelp til å prøve setet i bilen. Da finner du helt sikkert et sete som passer til din bil, der småen fortsatt kan sitte bakovervendt.

Har selv jobbet i butikk med barneutstyr, og etter kursingen vi av bilsikring vi fikk der kommer jeg ikke til å snu jr. før det er høyst nødvendig.

Skrevet

Det hadde vært uaktuelt, både ved 8 mnd, 1 år, 2 år og 3 år.

Skrevet

Aldri i livet og hadde ikke vurdert det engang.

• 3 uker senere...
Skrevet

Første barnet mitt hadde jeg forovervendt fra 9 mnd... hun er nå 3 år..

men med dette barnet har jeg kjøpt bakovervendt sete, faktisk det du har, så kjenner til problemet... han er 8 mnd..

føler at det er såpass mye snakk om hvor farlig det er å ha de forovervendt at jeg ikke tørr å velge noe annet denne gangen...

siden han aldri har sittet rett vei, valgte jeg å kjøpe sete slik at han fortsetter å sitte feil vei...

tenkte tanken da første var 2 år... men kan ikke snu etter hun har sittet rett vei i 1 år..

tenker at jeg får heller sitte litt trangt... sikkerheten er jo viktigst...

men er helt med på hva du sier... det er jo din unge som får skaden om du krasjer... så det blir jo på din nakke om du tørr å ha han rett vei... hvis du krasjer slipper du ihvertfall tanken om at hvis du hadde hatt han feil vei osv... mannen min synes d er tull med feil vei... men satte foten ned... hehe;)

til syvende og sist er det opp til deg;-)

Skrevet

Aldri i livet om jeg hadde turt å tenke tanken ei gang.....

Kjøp nytt bilsete!

Skrevet

nå vil ikke jeg kaste bensin på bålet hehe - men jeg ville bare nevne at jeg har nettopp lest at MYE heller enn å snu barnet, kan man koble ut airbag'en og ha dem i forsetet. det er jo langt fra ideellt, men er visst mye tryggere enn å snu dem. det gjaldt heller argumentet om at barnet var redd/alene der bak og ville se forelderen for å ikke hylgrine hele veien - men det kunne jo muligens hjelpe på plassproblematikk også...

og vi måtte også ut av babysetet tidlig pga at setet ble for smalt, kjenner problemet :)

lykke til!!!

Skrevet

Gutten min er ogsaa 8 mnd, maa bytte bilstol naa naar vi kommer hjem fra ferie. Han sitter med beina paa utsiden av babystolen, og sparker i stolryggen. Men har faatt skaffet meg en stol som kan brukes for- og bakovervendt. Saa har han stolen en lang stund :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...