Nurket1 - prøver 2010 Skrevet 9. juni 2010 #1 Skrevet 9. juni 2010 Jeg tenker da... - jobbing de siste 6 av 10 mnd...går det på dager eller hva? Ti mnd fra termin og bakover? Når må de 6 mnd være? - har vært noe sykmeldt...regnes det som jobbing? Tror det selv... Er i grenseland for å ha brukt opp sykepenger pga slitsom historie rundt det å bli gravid og litt redd jeg skal bomme på datoene her... Har hatt trøbbel med Nav og uklare fakta tidligere..synes ikke sidene er supergode heller... Noen som vet og kan hjelpe?
RWM Skrevet 9. juni 2010 #2 Skrevet 9. juni 2010 Dytter litt på dette innlegget, for jeg har akkurat samme spm selv....
scoobydo Skrevet 10. juni 2010 #4 Skrevet 10. juni 2010 å være sm gjeldt som grunnlag for svangerskapspenga... du må ha jobba totalt 6 mnd av dei siste 10. Om du skulle føde før du har jobba totalt 6 mnd, så har man ikkje rett på svangerskapspenga. Men akkurat korleis dei rekna det med daga veit eg ikkje. Men du må jo ha jobba tilsvarande 100 % stilling i 6 mnd, kor mange daga man jobba avhenge jo av kva yrke man har.
eliona Skrevet 10. juni 2010 #5 Skrevet 10. juni 2010 Svangerskaps penger er noe annet, svangerskapspermisjon noe annet. trenger vel ikke ha jobba 100%! jeg har stilling på 75%, og skal ha permisjon i 10 mnd og da har jeg rett å¨100%lønn.
★tøysekroppen&prinsene★ Skrevet 10. juni 2010 #6 Skrevet 10. juni 2010 jeg jobber 50% prosent og skal gjøre det resten av tiden....men har vært fulltids ansatt de siste 3 årene...tror ikke sm har noe å si for perm penger....kna jo ikke noe for evt sm....får no inderlig ikke håpe det ihvertfall!! svangerskapspenger er vel de som jobber som frisør osv med skadelige stoffer og får "slutte" tidiger pga det?? de pengene man får fram til perm starter...har jeg skjønt rett da?
Guttemamma75 Skrevet 10. juni 2010 #7 Skrevet 10. juni 2010 Med 6 av siste 10 mnd menes tiden fram til permisjonen starter og ikke termin.. Altså må man ha jobbet i minst 6 av de siste 10 mnd når man går ut i permisjon. Sykemelding regnes som å ha jobbet ja og gir opptjening til foreldrepenger.. Når det gjelder sykepenger burde du kontakte nav ang hva som er din maksdato for sykepenger slik at du ikke går på en smell og mister sykepengeretten før permisjonen - da må du isåfall over på aap men vil uansett ha krav på foreldrepenger.. (dog litt mindre enn vanlig fast lønn da aap er ca 66% av tidligere lønn)
Mon tro.. Skrevet 10. juni 2010 #8 Skrevet 10. juni 2010 Hei Et lurt tips: Kontakt Nav, men so at du vil snakke med en som sitter med permisjonsøknades osv. Viktig å snakke med en som eventuelt skal ta saken din, og da nytter det ikke snakke med noen andre. Jeg snakket med dem i går, da jeg hadde mange av samme spm som deg. Hvis du går inn på Nav sine hjemmsider , vil du kunne se hvor mye du får utbetalt hver måned( Hvis du har jobbet de siste 6 mnd). Slik jeg har forstått det må du ja jobbet 6 mnd, men du kan ha vært sykemeldt også. Når du sdy fyller ut det skjemaet vil du også se når permisjonsdatoen din begynner faktisk:) Ganske så greit:) Så så lenge du har vært i arbeidsforhold de siste mnd( Forstod det slik at de regner fra 1 til 1 i hver måned, så har du krav på full pott:) Håper du ble litt klokere:)
Mon tro.. Skrevet 10. juni 2010 #9 Skrevet 10. juni 2010 Ps. litt skrivefeil i stste innlegg. Men så lenge du har vært i jobb de siste 6 mnd, så har du krav på penger. Har du ikke vært i jobb de siste 6 mnd, f.eks bare 4 mnd, og arbeidsledig 2 mnd ( fått dagpenger fra nav) Så vil de fremdeles ta dine beste inntekter av de 10 siste mnd. Forstår dere hva jeg mener?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå