Gå til innhold

Til Tyrkia med 3-måneders baby?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Vi vurderer høstferie til Tyrkia (har aldri vært der før) og da kommer minstemann til å være 3 mnd. og eldste 7. Siden dette kommer til å bli en hjemmesommer (har termin i neste uke!) så tenkte vi at en tur til varmere strøk i skolens høstferie kunne være noe å glede seg til og fint for de to eldste. Er jo "dreven" med barn og reising, så jeg er ikke stressa over å dra med mann og tre barn, men så begynte jeg å tvile litt på om den minste kanskje kommer til å være for liten likevel... Jeg har foreløpig holdt av en tur til en kjempefint anlegg med all inclusive til en bra pris midt i høstferien, så vi burde vel bare slå til, eller? Hva med vaksiner til babyen? Og hva om det skjer noe med han der nede... Noen som har erfaring med å reise med sååå liten baby? Vi var på Mallorca da vår nr to var 5 mnd og det gikk jo kjempefint, så dette burde vel også gå bra...

Gjest grønn paprika
Skrevet

Hei!

Ammer du? I så fall er vel det en fordel, maten er klar og du trenger ikke mikse noe annet. Tyrkia er forholdsvis trygt å reise til, men det er ikke til å stikke under en stol at det er relativt vanlig å bli syk med ørebetennelse (overkloret bassengvann) og matforgiftning, så vær forsiktig og ta med i beregning at noen sannsynligvis blir syke og orienter deg i forhold til hvor sykehus og sånn er i forkant. Vi reiste en gjeng, og av 8 fikk 4 øre-problemer og 3 mageproblemer, så alt kan skje :-)

Skrevet

Kanskje greit å passe på at den lille har fått 3-mnd vaksina før dere drar.. jeg ville også sjekket med helsestasjonen, men da er det mulig du ikke får det svaret du vil ha;) Vi reiste til usa da mini var 5 mnd i fjor, og det gikk også fint. Men jeg var glad han hadde fått litt vaksiner før vi dro. Tyrkia er jo et av de landene der man burde ta alle slags mulige vaksiner når man reiser som voksen.

Hilsen en som også var i mexico sist svangerskap og usa i dette svangerskapet. (Pluss at jeg har vært i Tyrkia uten en eneste vaksine fordi jeg ikke visste om det selv da vi var der... tihi)

Skrevet

Har vært i tyrkia MANGE ganger og aldri tatt en eneste vaksine og aldri blitt syk heller. Har også forhørt meg med legen om det er nødvendig med vaksnine når man reiser til tyrkia og det var det strengt tatt ikke!

Men er vel andereledes når man reiser med små barn så hadde forhørt meg grundig med lege/ helsestajson. Tror nok ikke jeg hadde turt å reise med ett så lite barn. men det er bare meg da :) Har en jente på 2 år nå og en liten i magen, og vi vurderer å dra til tyrkia neste år ( da føler jeg hun er passe stor å reise med) Men tørr da ikke ta med den lille nye babyen..

Skrevet

hmm, kanskje jeg tar feil. Trodde man egentlig måtte ha Hepatitt og sånne ting, jeg.

Skrevet

Ingen vaksiner er påbudt for å reise til Tyrkia...men det er jo å anbefale å ta hepatitt, tyfoid, polio, difteri...egentlig uansett hvor man reiser i den store verden :-)

Ring et av vaksinasjonskontorene og hør med dem :-)

Skrevet

Reiste med 4 måneder baby til Brasil, gikk helt fint, men var jo i skyggen hele tiden. Temp lå vel på 28 grader, men det var vind. Kjøpte et badebasseng på størrelse med et pizzafat som han kunne kjøle seg litt ned i , for det ble varmt nok og passet på at airconditionen ikke var justert for kaldt for å unngå forkjølelse/trekk. Var vel litt overbeskyttende for jeg badet vel i vann jeg hadde kokt opp og avkjølt i kjele........... Flasker og smokk ble kokt i flaskevann. Jeg hadde også vent han på å drikke vann fra flaske fra han var bitte liten for å få i han nok veske i varmen, da var han vant til vannsmaken til når han virkelig trengte det på turen.

Skrevet

Dei anbefala hepatitt a og b når man reise til tyrkia, men det er ikkje et must og små unga får heller ikkje ta det. Dei vil helst at dei venta til det året dei blir 6 år.

Søstra mi var akkurat i tyrkia med en 3 mnd gammal baby, og det gikk kjempefint. Var nok litt varmt for han, men dei holdt seg mykje innendørs på den varmaste tida på dagen.

Ville ha tatt med morsmelkerstatning som er ferdig utblanda, i tilfelle du skulle få lite melk i varmen.

Skrevet

I forrige svangerskapspermisjon var vi i Trykia på et all inclusive hotell. Vesla var da 6 mnd. Vi reiste sammen med ett par som hadde et barn på 2 mnd med seg. Ingen av oss hadde vaksinert ungene. Vi ammet jo enda så det var helt uproblematisk. All inclusive hotellet var så norsk standard som det kunne blitt. Lege på hotellet og alt. Hadde med mme og litt norsk babymat i tilfelle. Dra på ferie og kose dere, synes nå jeg!

Skrevet

Nå har jeg bare "hoppet i det" og bestilt turen! Har betalt et lite depositum, og resten skal betales i slutten av august. Så hvis vi ombestemmer oss så får vi bare tape de få tusenlappene... Men jeg tror og håper det skal gå bra og gleder meg egentlig allerede!! "Livsfarlig" å gå hjemme og vente på baby som skal komme, da er det lett å bli fristet til å handle både reiser og babyklær og det som er på nettet :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...