Gå til innhold

Kan babyer spise jordbær? 7,5 mnd...

Anbefalte innlegg

Hittil har han bare fått most banan, men fikk smake på jordbær her om dagen, og det var visst veldig godt..

I stad lot jeg han sitte og sutte på et delt jordbær, og plutselig sugde han i seg hele biten, og nektet å spytte den ut igjen, hehe.. Jeg fikk litt småpanikk, så for meg at den ville sette seg i vrangstrupen, han er ikke vant med å tygge store biter enda, men han svelget hele biten han, uten å brekke seg :-O

Tydelig at han synes jordbær er veldig godt, kan han spise litt jordbær i sommer, jeg kommer naturligvis til å dele de opp i mindre biter enn det han sugde til seg idag, hehe...

Og siden han tydeligvis takler litt biter, og klarer å tygge/sutte på biter uten å brekke seg, kan jeg begynne å gi litt brødskiver med leverpostei da? Han har to tenner nede... Eller er det mye salt i brød og leverpostei?

Fortsetter under...

angående leverpostei og brød er det vel bare å sjekke innholdsfortegnelsen. Men de fleste babyer på den aldern begynner jo så smått med brød, så det burde være ok. Leverpostei er jo i utgpunktet sunt :)

Når det gjelder jordbær mener jeg å ha hørt at om man introduserer dette for tidlig, så kan det være større sjanse for allergi senere. Men ta dette med en klype salt ;) for jeg er ikke helt sikker.

Du kan jo google å se selv, siden jeg ikke greier å gi deg så gode svar ser jeg..

Jeg tenker også at jordbær kan gi løs mage, men da skal man sikkert opp i stor mengde.

Jeg tror ikke det skulle være farlig å gi jordbær, men google som sagt.

aha.. ja, da blander sikkert hodet mitt med noe annet.

Men anbefalingene sier jo at yoghurt ikke skal gies heller til så småe unger, så om nestle har jordbæryoghurt, så er det ikke sikkert det er anbefalt fordi :)

Når det er sagt elsker min pirat på 9 mnd yoghurten til hipp, så jeg følger ikke anbefalingene slavisk jeg heller altså.. uten den yoghurten hadde hun nok sultestreika tror jeg, da hun ikke liker så mye forskjellig enda..

Tidligere sa man at man ikke burde gi jordbær, fisk og noen andre matvarer tidlig fordi det kunne føre til allergi senere. Men såvidt jeg har skjønt på helsesøster og andre, har man nå gått bort fra dette rådet. Enkelte mener nå at det tvert imot er bra å bli introdusert for diverse matvarer tidlig, for da venner kroppen seg til dem.

Hvis du har mange allergier i familien, ville jeg nok vært forsiktig. Hvis det ikke er masse allergi i familien, ville jeg gitt jordbær. Men pass selvfølelig på at babyen ikke setter i halsen. Det gjelder jo all mat.

Tror kanskje jeg har hørt 8 måneder som anbefaling for å gi brød. Det er bare å prøve. Man kan gi brød med et tynt lag leverpostei, kaviar, smøreost etc. Lønner seg å ha pålegg som sitter fast, ellers blir det bare gris.

Annonse

Siden det finnes i barnematen tror jeg ikke det er noe problem. Men jeg merket fort på min at det tålte han ikke. Har atopisk eksem å jorbær satte hele kroppen i blomst med engang. Har aldri sett noe så fælt før.. huff.. Så vi holder oss laaaaaangt unna jordbær enda noen måneder hvertfall. Skal prøve i gjen når mini nærmer seg året tror jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...