Gå til innhold

Hva med navnet Tidemann?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Poenget er vel at mange sikkert får assosiasjoner til tobakk. Personlig synes jeg det er et søtt navn, men jeg husker vi hadde en i klassen som hadde dette som andre fornavn. Han fikk nok høre det noen ganger...

Er nok ikke et navn jeg ville valgt

Annonse

Jeg har jobbet sammen med en Tidemann (fornavn) og han var en super gutt. Han var en dyktig arbeider, hadde gode karakterer på skolen,hjalp til hjemme, hyggelig om omgjengelig.

Liker derfor navnet veldig godt, og det er ikke ett "kriminellt navn" som feks Ronny.

Kjempestilig!! Og det sier jeg fordi jeg har en Tidemann på 10 uker selv :D

Man får selvfølgelig noen reaksjoner - kanskje spesielt fra eldre. De er oppvokst med Tiedemann Tobakk (Som forøvrig ikke finnes lenger, og som ingen under 15 år har noe forhold til ;) De fleste yngre forbinder navnet med sesam stasjon.

Den første assosiasjonen forsvinner jo uansett som regel når man har smakt på navnet en stund, spesielt om man kan knytte det til en liten person. De aller fleste vi kjenner har sagt at de var litt usikre først og syntest det var litt rart, men at de liker det kjempegodt nå.

Ellers kommer jo Tidemann/Tiedemann som etternavn fra nettopp Tidemann som fornavn. Man brukte gjerne Tidemannsen/son, som så ble forkortet til Tidemann etter noen generasjoner. Tidemann var ett relativt vanlig fornavn fra ca. 1500-tallet, men er nå nesten helt forsvunnet. For øvrig har det de siste 5 årene blitt noen flere som har fått navnet, og jeg tror det kommer til å bli flere fremover. (fra 19 til ca 29 nå)

Men smaken er som kjent delt - jeg bryr meg selv svært lite om at noen ikke liker "mine" navn. Det er alltid noen som vil mene noe uansett hva man velger :)

Vi har iallfall en kjempefin liten Tidemann som ikke kunne hett noe annet.

Men velg det bare om du klarer å motstå fristelsen til å forsvare det - det kan nok bli litt kjipt. Jeg bare smiler og ler om noen har noe negativt å si om det, og sier at vi synest det er kjempefint (for det finnes faktisk noen (veldig) få som mener at deres mening om hva barnet burde/ikke burde hete er veldig viktig å få frem ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...