Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mye veier dere, jenter?

Selv er jeg 160cm høy. Før IVF forsøket veide jeg 75kg, men pga hormonbehandling, og elendig treningsform veier jeg nå 81kg.

Syns selv dette er i overkant mye for min relativt korte kropp. Føler at kroppen eser ut dag for dag, og gruer meg til "fortsettelsen".

Vet at man ikke skal slanke seg når man er gravid, men hvordan kan jeg minimere vektoppgangen? Nesten sånn at jeg håper jeg blir rammet av fryktelig kvalme og ikke klarer å holde på maten...

Jeg sliter litt med å finne rett fokus. Hadde håpet å være i litt bedre form før jeg ble gravid, men plutselig kom vi med i første IVF-pulje. (var forespeilet 4 mnd ventetid, som skulle brukes til kostholdsendring og vektnedgang.)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er bare 154 cm høy og veier pr. idag 82,5 kg.Har holdt på litt med ketolyse for å gå ned i vekt før svangerskap, men plutselig var jeg gravid gitt! Har gått ned nesten 4 kg til disse 82,5 kg, så det er jo bedre enn ingenting. Håper på å gå opp NULL ivekt i sv.skapet, eller å gå ned.... Men skjønner at det kan bli litt hardt. Skjønner godt hva du mener om at du har "litt lyst" på den kvalmen, for ikke å starte i 1. tri med endel vektoppgang....... Ihvertfall sånn jeg tenker. men jeg merker jo at matlysten ikke er den samme, er ikke kvalm - men klarer bare å spise litt om gangen. Så det regulerer seg selv kanskje. Siden jeg ble gravid, så sluttet jeg med ketolyse (skal ikke være i ketose og gravid), så da gikk jeg over til ala Fedon Lindberg/lavkarbo. Så vi får bare se hvordan det går!

Hvor langt har du kommet da Lykkemamma? Jeg er idag 4 + 5, så tidlig ennå. Bare håper spiren klorer seg fast der inne! ;o)

Skrevet

Jeg er 7 uker på vei i morgen.

Jeg gikk også på ketolyse i høst. gikk net 11 kg. veide 83kg når jeg startet. Men nå er jeg på samme sted igjen.

Jeg tenker også å spise mest mulig lavkarbo i svangerskapet. Har kjøpt fedons oppskriftsbok, åsså er det jo masse inspirasjon å finne på Lena Beatrices blogg (regner med du kjenner til den siden du er ketolysemenneske:-)

Jeg syns bare det er så innmari tungt å komme i gang. Har nesten ingen klær som passer. Puppene mine er enorme og jeg har bare en BH som er brukelig. Finner ingen bukser i butikkene som passer (kort i bena og tjukk rundt livet). Alt er bare sort om dagene...

Vil ikke ende opp på 100kg når babyen kommer. da er det nok tungt å være fersk mamma...

Selvfølgelig skal spirene våre klamre seg fast:-)

Skrevet

Jeg er 180cm og veide 68 før jeg ble gravid. Er snart 11 uker på vei og pga null energi og mindre trening (løp mye før), veier jeg 70 kg nå. Satser på å legge på meg rundt 10-12 kg denne gangen, samme som sist.

Har hatt mest appetitt de 3 første mnd av svangerskapet før og håper det vil bli sånn nå også.

Har heldigvis bare dilla på Granny Smith epler og vannmelon. Samme som jeg har hatt før. Og Cola...Ikke like gøy, men drikker IKKE lightbrus nå som jeg er gravid.

Skrevet

171 cm høy og veier 68 kg nå, er selvsagt fornøyd med det. Men for bare et år siden var jeg ti kilo tyngre, etter noen ekstra kilo etter forrige svangerskap og pga at jeg la på meg masse når jeg sluttet å amme (5 kg på en mnd!). Jeg fikk helt hetta og meldte meg på et Grete Roede-kurs. Gikk ned 6 kg på 7 uker, og resten kom etterhvert. Tenker som så at om vektøkningen kommer kjapt dette svangerskapet, er jeg kjapp med å melde meg på et slikt kurs igjen. De bygger jo på et helt normalt og sunt kosthold, man skal spise ofte (bra for oss som blir kjapt kvalme om vi ikke får i oss mat). De har også egne kursopplegg for gravide.

Jeg er virkelig av typen som tenkte at jeg ALDRI ville klare å gå ned i vekt, men jammen gikk det for meg også! Nå er jo ikke graviditet en tid for å gå ned i vekt, men man kan jo prøve å begrense oppgangen så godt som mulig :)

Lykke til!!

Skrevet

Jeg er 156cm, og ca 53/54 kg. Trente endel jogging før jeg ble gravid, mest intervaller. Nå anbefales det og ikke gjøre det i graviditeten. Så nå er det styrketrening og gåing i oppoverbakke som gjelder;-)

Lurer litt på hvor den voksende i magen skal gjøre av seg, er jo ikke akkurat stor boltreplass. Uff, kommer sikkert til å få mage som stikker så langt ut at den kommer 3 min før meg inn døra;-)

Skrevet

Jeg er 153cm og 53 kg. Er bare 4+2. Har gått ned litt den siste uka, men vil tro det er helt normalt siden jeg spiser sunnere og går mer. Mange lave her. Har dere født naturlig før? Jeg har en følelse av at jeg må ta keisersnitt pga lite bekken fordi jeg er så lav. Har noen av dere erfaringer med det?

Skrevet

jeg er 164cm og veier 57 kg, jeg er snart 12 uker på vei og har ikke lagt på ett grem enda.

Til dere som er overvektige, jeg kjenner fler som har gått på grete roede kurs for gravide og er kjempe fornøyd med det. er jo ikke bare å slanke seg så greit med litt hjelp for mange!

Skrevet

Hei mine gravide medsøstre!

Jeg er ca 170 høy og veide 84 kg sist jeg veide meg. Sist jeg var gravid veide jeg 82 kg da jeg ble gravid, så jeg er 2 kg i pluss nå. Overvektig som jeg er, bør jeg jo ikke gå opp for mange kg denne gangen. Sist ble tallet på vekta akkurat tresifret helt på slutten.

Men vet dere hva? Jeg gir blanke f'en i hva vekta sier jeg. Har innfunnet meg med at jeg er overvektig nå. Håper at jeg kan bli kvitt minst 10 kg etterhvert, men nå er ikke tidspunktet for det. Så lenge den lille jeg har i magen trives og er i god form, så spiller det ingen rolle om jeg ender opp som en strandet hval når det nærmer seg slutten. Jeg skal leve som jeg har gjort siden datteren min kom til. Jeg skal spise vanlig mat og jeg skal kose meg nå og da. Med de kosestundene skal bli sjeldnere da =P

Jeg er nå 6+3 på vei, har fått tidlig bekkenløsning og flyr mye på do. Matlysten er ikke på topp, men jeg er ikke kvalm. Ikke enda ihvertfall =) Jeg håper at jeg ikke skal gå opp mer enn max 10 kg denne gangen, men selv om det ble +18 forrige gang syntes jeg at jeg var flott jeg =) Jeg har jo blitt kvitt 16 av de kiloene igjen. Bare latskap og søttenner som gjør at jeg ikke ble kvitt resten og litt til =P

Kos dere som gravide og ikke tenk for mye på denne vekta!

Skrevet

Er 158cm og gikk opp 20kg forrige gang...Med så liten høyde ser det rett og slett galt ut, så håper ikke jeg går opp like mye denne gangen :/ Har ikke veid meg enda, men tror ikke jeg har gått opp noe enda, siden klærne sitter likt som for to mnd siden..Har vært flink og heller spist frukt enn søtsaker når behovet for noe søtt har meldt seg, og også byttet ut cola med vann :) Håper jeg klarer å holde på de gode vanene

Skrevet

Til solsikke over her:

Du skriver at man ikke skal jogge/løpe når man er gravid. Det har jeg aldri hørt før. Heller det motsatte.

Derimot skal man ikke begynne med nye treningsformer som gravid, men dersom man er godt trent og er vant til å løpe eller jogge er det ingen grunn til å slute med det når man er gravid.

Jeg har løpt frem til nå. Er i uke 11 snart, men mindre og ikke så intenst som før. Det begrenser eg selv ift formen min nå.

Fint om du har en link som bekrefter den påstanden om at man ikke skal jogge når man er gravid. Hvis det er noe "nytt" vil jeg gjerne lese om det og grunnen til det:).

Skrevet

Skulle til å svare på det med Joggingen jeg og . Rett det du skriver "Lova" .

Det står blandt annet på Lommelegen.no at så lenge man er i god løpeform før man blir gravid er det bare å fortsette så lenge det ikke fører til smerter .

Jeg jogger også som før og er 7 uker på veg . Kommer til å fortsette helt til det blir vondt / ubehagelig .

Er forresten 165 høy og veier 62 kg.

Har det siste året tatt av 10 kg ved å forandre livsstil -

så nå er det sunt kosthold og trening som gjelder , livet ut - også under svangerskapet .

Nekter meg ingen matvarer - spiser alt , men ikke alltid og i rett mengde .

Er i uke 7 nå og har ikke gått opp noe enda . Ønsker å begrense vektoppgangen denne gangen ( venter nr 3 ) , la på meg over 20 kg med nr 2 !!!!

Lykke til alle sammen :)

Skrevet

Heihei :)

Jeg er 1.65 m høy, og veide fra 65-68 kilo før jeg ble gravid. Holdt meg alltid innenfor der, selv om jeg trener minimalt og spiser så og si det jeg vil. Men nå er jeg 10 uker i dag, og har vel gått opp et par kilo tror jeg, merker magen er mye større enn vanlig så jeg sliter med å kneppe igjen buksene ;) Selv om jeg sleit med kvalme i 3 uker, gikk jeg ikke ned noe som helst, tror kroppen min tviholder på det fettet jeg har :P

Og jeg signerer hun som skrev det at ettersom vi er så lave så kommer vi til å få en mage som kommer inn døra 3 minutter før oss selv :P Godt sagt! Hehe...Tror nok jeg får utrolig mye mage utover, er jo ikke mye boltreplass i en kort kropp :)

Dette er mitt første barn, og jeg er kjempespent på å se hvor mye jeg legger på meg. Jeg går jo mye tur med bikkja, gjerne over en time om dagen. Så det skal jeg fortsette med til jeg ikke klarer mer, så det må da telle for noe :)

Og dere er ikke de eneste som har dilla på granny smith epler og vannmelon, det har jeg også =) Jeg som egentlig er en skikkelig sjokolademoms ;)

Skrevet

Dere som sier dere håper der ikke legger på dere.. skal mann ikke det da? Trodde det var slik at en "burde" legge på seg litt, for det viser at ungen vokser? Har ikke peil jeg..

Jeg er 1,68 og var 63 kg da jeg ble gravid. Er 6+3 i dag og tror ikke vekta har bevegd seg så mye enda. Men jeg spiser MYE for å holde kvalmen borte. Ikke usunt, bare veldig mye mer enn jeg pleier. Trener mye til vanlig, så innimellom når jeg ikke er kvalm, kommer jeg meg ut på en joggetur (eller gåtur om puppene er veldig ømme ;) I tillegg trener jeg litt styrke. Håper jeg legger på meg det som er naturlig, ikke mer. Det skal jo av igjen etterpå. Og så har jeg så lyst at magen skal vise nå, gleder meg sånn. Dette er jo første gang for meg :)

Skrevet

Det som solikke mente var nok at hun har sluttet å jogge i intervaller vil jeg tro?! Det er selvsagt ok å jogg, men man skal passe seg for intervaller, særlig i høyt tempo. Jeg er førstgangsgravid så er spent på hvor mye jeg vil legge på meg. Har ihvertfall en stor appetitt for tiden, er 8+2. Håper det roer seg. Har lagt på meg 1 kg til nå.

Skrevet

Jeg er 160 og veier ca 70 kg. Jeg har gått ned ca 17 kg, og jeg veier nå like mye som ved start ved forrige svangerskap. Jeg trener masse, jogger, går, går med staver og jeg sykler. Mye av min vekt er nå musklelmasse, men sist gang gikk jeg opp hele 22kg. (Er 5+3)

Du kan jo få sjekket bekkenet nå, i god tid før fødsel . Mange lave kan føde barn på normal måte. Jeg hadde en rimelig trøblete fødsel sist, og denne gang skal formen og kondisen min være bedre.

Skrevet

Hei.

Denne oversikten over gjennomsnittlig vektøkning ligger i tipstråden her:

Tabell for gjennomsnittlig vektøkning:

Uke 5 - 2,3 kg

Uke 7 - 2,6 kg

Uke 10 - 3 kg

Uke 13 - 3,5 kg

Uke 15 - 4 kg

Uke 17 - 5,6 kg

Uke 20 - 6,2 kg

Uke 23 - 7,2 kg

Uke 25 - 8,2 kg

Uke 27 - 9,3 kg

Uke 30 - 10,3 kg

Uke 33 - 11,3 kg

Uke 35 - 12,2 kg

Uke 37 - 13 kg

Uke 40 - 14 kg

Jeg synes det virker merkelig at man allerede i uke 5 skal ha lagt på seg 2,3 kilo!

Jeg veier meg svært sjelden (1 gang i året?), men dette er kanskje noe jeg burde begynne å følge med på nå? Jeg er bare 4+4 i dag.

Hvor ofte går dere på vekta?

Det holder ikke at dette følges opp av jordmor/lege etterhvert da?

Jeg vet faktisk ikke hvor mye jeg veier nå, men burde kanskje sjekke opp det. Jeg hadde anoreksia i tenårene og etter jeg kom ut av det, så bestemte jeg meg for å ikke veie meg så ofte, men bare å leve normalt. Det har fungert fint i 10-12 år, men "redselen" for å bli hekta på å veie meg igjen ligger der fortsatt.

Skrevet

Hei! jeg er 9+3, 169 høy og veier 61kg:) ikke lagt på meg noe særlig enda:)

Skrevet

Jeg er 5+5 og er 156cm og veier 46..gått opp 1kg ca..

Håper bare ikke jeg blir dårlig, for har absolutt ingenting og ta av.. hehe

Skrevet

Jeg er 152 og veide 72 kilo da jeg ble gravid. Hadde nettopp gått ned 2 kilo da (hadde skikkelig jojo-vekt!), men fordi jeg var så sulten i begynnelsen av svangerskapet gikk jeg fort opp de 2 igjen. Nå har jeg gått ned 3 kilo, så nå veier jeg 71. Jeg er 10 uker på vei nå, så det er egentlig litt rart at jeg ikke har gått opp noe enda, men jeg regner med at det kommer... Har liksom ikke så mye matlyst for tiden :/

Skrevet

Sist svangerskap veide jeg 45kg før påvist graviditet. Jeg la på meg 35kg i løpet av di 9mnd.... 158høy... Ber til gud om å slippe så mye denne gangen.. veier nå 52, der jeg vil være til vanlig :)

Skrevet

jeg er 1.61 høy og veier 54kg!! forrige sv.skap gikk jeg opp 9 kg! håper på dette denne gang også=)

Skrevet

Godt å se at det er jenter i alle vektklasser som har svart her - ofte er det bare de superslanke som svarer på slike tråder, mens de med litt høyere BMI ikke tør svare. :) Det er viktig at det er rom for alle!

Jeg er 167 cm, og veier ca 72,5kg. :S Jeg presterte å gå opp 20kg med førstemann, og erfarte at amming slett ikke fungerer så bra som slankemetode som mange skryter av... Jeg har ikke klart å bli kvitt alle kiloene. Jeg hadde egentlig som mål å komme meg under 70kg, og dermed få normal BMI, men den planen utgår selvsagt nå.

Forrige gang spiste jeg alt det jeg ville ha, og vekta ble vel deretter. Denne gangen har jeg funnet ut at jeg skal være langt mer restriktiv - trenger ikke spise vafler hver dag selv om jeg har VELDIG lyst på det, liksom. ;) Men inntil kvalmen/uggenheten slipper taket (forrige gang skjedde det ganske tidlig, rundt uke 8-9) spiser jeg det jeg vil ha, når jeg vil ha. Alt for å holde kvalmen under kontroll!

Skrevet

Hei!

Jeg har heller ikke peil på hva jeg veier for tida, og har heller ikke tenkt å bruke krefter på å finne det ut (Vekta vår har vært ødelagt et par år, og vi har ikke følt behovet for å få tak i ny). Du blir jo veid hver gang du er hos lege/jordmor, og er det noe som virker urovekkende sier de ifra:)

Sist visste jeg heller ikke hva jeg veide før jeg ble gravid, så legen bare gjettet at jeg hadde vært 2 kilo lettere enn jeg var ved 12 uker.

Og siden du har hatt problemer med vekt og slikt tidligere så er rådet mitt så absolutt å ikke sjekke vekta for nøye selv. Det har ingen hensikt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...