førstegang87 Skrevet 8. juni 2010 #1 Skrevet 8. juni 2010 Har vært gravid før ...men da satt det seg i den ene eggelderern og vokste der til eggelderen sprakk!! jeg måtte akutt opereres og fjerne ene eggleder. jeg var gravid uten for livmor.!!=( hvet ikke hvor lang jeg var på vei =( Er nå 7 uker og lurer på om det sitter på rikitg plass..?? .Livredd for at det sitter på feil plass ! noen som har erfaring med dette? hvis jeg er 7 uker hadde jeg vel hatt smerter alt hvis det sitter feil ???
eliona Skrevet 8. juni 2010 #2 Skrevet 8. juni 2010 Hei på deg. Jeg har også vært gravid utenfor livmoren og ble operert , da var jeg ca 10 uker på vei. Legene oppdaget det i uke 7 etter 3 ultralyd u.s. Det var egentlig på blodprøver de så det først. Oppdaget det heldigvis såpass tidlig at jeg ikke trengte å opereres akutt, operasjonen ble planlagt. Og de sier at de som har opplevd det en gang har større sjanse for å oppleve det igjen. Nå er jeg gravid igjen i uke 24, men jeg var på tidlig ultralyd i uke 7. for å se om det nå satt riktig. Det anbefaler jeg deg å gjøre også. Si til legen at du er veldig bekymret. Det er synd det er sånn, men noen ganger må man gjøre det litt værre en det er bare for å få en ultralyd. Da kan man slå seg til ro. Jeg hadde noen av de samme symtomene nå som da jeg hadde da jeg var gravid utenfor livmor, Smerter og brunlig utflod. Men heldigvis så satt den fint nå!!! Håper det går fint for deg også, lykke til videre!!
Lova Skrevet 9. juni 2010 #3 Skrevet 9. juni 2010 Hei. Jeg har opplevd akkurat et samme som deg, HI. Og siden egglederen sprakk og ble fjernet fikk jeg høre at sjangsen for at det skal skje igjen er like liten som hos hvem som helst . Hvis graviditeten i egglederen hadde blitt oppdaget tidlig og du hadde fått fjernet graviditeten og beholdt egglederen hadde man hatt større sjangse for at det skulle skje igjen. Når man fjerner en "defekt" eggleder fjerner man også årsaken til problemet. En annen missforståelse er at man med en eggleder kun har eggløsning annenhver måned. Det er feil. Den friske egglederen tar over jobben for den gamle. Uansett har jeg vært gravid 4 ganger etter min XU/graviditet på utsiden av livmoren, og alle graviditetene har sittet i livmoren:). Jeg merket at jeg hadde vondt i magen og bakover i ryggen da jeg var gravid utenfor livmoren. Og det var en anderledes "vondt" enn graviditetsmurringer. Etterhvert begynte jeg også med småblødninger. Jeg har snakket med fastlegen min om dette hver gang og blitt henvist til tidlig UL for å få bekreftet at graviditeten sitter der den skal alle gangene. Det synes jeg du burde gjøre også, så slipper du å bekymre deg. Lykke til:)
eliona Skrevet 9. juni 2010 #4 Skrevet 9. juni 2010 Da er det litt forskjellig informasjon som blir gitt av legene. For jeg fjernet også egglederen der graviditeten satt, men jeg fikk beskjed at jeg hadde større sjanse for at dette skulle skje igjen, altså i den andre egglederen. Det har ikke noe med en defekt å gjøre, det er rett å slett at egget fester seg litt for tidlig enn det egentlig skal. Legen sa til meg at det er akkurat som om egget vet at det snart dør hvis det ikke fester seg. Det med at man bare har eggløsning annenhver måned med kun en eggleder stemmer jo i begynnelsen, før den andre egglederen "tar over jobben". Derfor kan også menstruasjonen være litt uregelmessig en liten periode.
Lova Skrevet 9. juni 2010 #5 Skrevet 9. juni 2010 Nei det var jo grunnen til at jeg skrev "defekt" i anførselstegn.... Jeg har ihvertfall gått til to kvinnelige gynekologer som uavhengig av hverandre har fortalt meg at det stort sett er den ene egglederen som har et "problem", skjelden begge to. Har også lest at de som kun fjerner graviditeten og ikke eggelederen som den har sittet i oftere opplever det igjen. Men det er sikkert noen som har opplevd en graviditet i begge egglederne. Jeg har forøvrig alltid hatt regelmessig mensturasjon og blitt lett gravid. Jeg ville bare dele min historie og det jeg har blitt fortalt av mine leger:).
Lova Skrevet 9. juni 2010 #6 Skrevet 9. juni 2010 http://www.baby.no/helse/unormalt/graviditetutenforlivmor/
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå