Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Er det noen som vet noe om hva vi har rett på i forbindelse med fødsel når både mor og far er fulltidsstudenter? Vi har begge deltidsjobber ved siden av som gir hver av oss en inntekt på ca 50000 i året. Bortsett fra det lever vi på studielånet.

Jeg vet at jeg får permisjon fra studiene i ett skoleår, og stipend fra lånekassen tilsvarende studielånet dette året. Men hva med ham - har han rett på permisjon og støtte fra lånekassen?

Foreløbig er planen at jeg skal være hjemme ett år, deretter skal han være hjemme ett år, så barnet blir 2 år før det eventuelt skal i barnehage. Får vi kontantstøtte i så fall...?

Takk for svar!!! Det er vanskelig å få oversikt over dette.

Fortsetter under...

Såfremst dere har opptjent rett til foreldrepenger (jobbet i minst 6 av siste 10 mnd før permisjonen begynner og tjent minst 1/2 G = 35 000 kr - husk at det må ikke være mer enn 14 dager mellom vaktene for at det skal regnes som en periode) vil du ha rett på foreldrepenger og pappaen rett på fedrekvoten. Det vil si at dere kan velge permisjon med 80 eller 100% lønn i henholdsvis 56 eller 46 uker (inkl 10 uker fedrekvoter, 3 uker taes før termin, 6 uker er forbeholdt mor etter fødsel) Om det er vanskelig for pappaen å ta fri fra studier for å ta ut fedrekvoten kan denne utsettes og taes ut f.eks i ferien (viktig å søke om dette FØR mors permisjon er over) eller inntil barnet er 3 år. Jeg tror ikke han har rett på noe fra lånekassen, men du vil vel få fødselsstipend og forsørgerstipend forutsatt at du har opptjent rett til det (må ha hatt rett på stipend/lån i minst 6 mnd før permisjonens start)

Om pappaen er hjemme et år etterpå vil han da kun få barnetrygd + kontantstøtte på tilsammen nesten 4300 kr.

- Far har selvstendig opptjeningsrett, men det er noen som ikke har uttaksrett. Vi vil gi uttaksrett til flere. SV har fått gjennomslag for at 1500 flere fedre skal få uttaksrett i 2010. Det er i familier der mor for eksempel er uføretrygdet, sier Lysbakken og viser til en regelendring som innføres 1. juli. Tidligere måtte mor ha opptjent rett til foreldrepenger i en stilling på minst 50 prosent for at far skulle ha rett til fedrekvote. Men fra og med 1. juli får fedre med egen opptjening rett til fedrekvote selv om mor har en stillingsdel lavere enn 50 prosent.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...