Maiblomst2010 Skrevet 7. juni 2010 #1 Skrevet 7. juni 2010 Hei, Jeg har en 15 dager gammel baby, og sliter med ammingen. Grunnen er at jeg har for lite melk. Det hender jeg har bare 30ml, mens noen ganger har jeg nesten 80ml. Problemet med amming er jo bare at man ikke vet hva som kommer når. Derfor gir jeg MME ved siden av til hvert måltid. Da gir jeg mellom 40 og 70ml ved siden av at jeg ammer. Noen ganger kommer det ingenting ut av det ene brystet, og noen ganger strømmer det. Jeg synes det er kjempevanskelig i forhold til babyen, og sliter veldig med egne følelser rundt det at jeg ikke har nok melk til den lille. Er det noen med samme erfaringer? Kan noen gi meg noen tips? Jeg synes det er vanskelig å tilegne seg kunnskaper om dette problemet, da jeg leser overalt hvor bra det er å fullamme og at man bør unngå MME. Men det er ikke så lett når man ikke har nok, og babyen ikke går opp i vekt dersom jeg bare ammer. (Og dessuten blir kjempefrustrert og sulten hele tiden...) Jeg trenger virkelig noen med samme erfaringer, og gjerne noen tips og råd også. F.eks,; Bør jeg pumpe etter amming dersom babyen ikke tømmer meg helt? Hvor mye er vanlig at de tar til seg per døgn/måltid når de er 2-3 uker (i ml)? Jeg har mange spørsmål, og trenger litt veiledning - uten at jeg føler meg som uverdig mor fordi jeg ikke fullammer... Hilsen nybakt mamma, som koser seg med sin lille - men er litt frustrert når det gjelder matingen...
*LillaMeg* Skrevet 7. juni 2010 #2 Skrevet 7. juni 2010 har ikke så mange råd, men du er ingen dårlig mor om du ikke fullammer.. jeg delammer selv, og da får han de viktige antistoffene med mm og blir mett på mme.. Etter at jeg begynte med d, så ble hele hverdagen mye bedre.. Det viktigste er at barnet får mat og blir mett. En god måte å se hvor mye babyen får i seg er å veie før og etter måltid på hs.
*Frøken Lykkelig med ♂* Skrevet 7. juni 2010 #3 Skrevet 7. juni 2010 Jeg fikk ikke ammet lenger enn til da gutten min var 2 uker, akkurat pga at melka ble bare borte. Vet ikke hvorfor og jeg kjente meg like frustrert som deg. I de hormonelle dagene rett etter fødsel er det fryktelig vondt å ikke få det til.. Men gutten min er nå 9 uker idag og han får kun MME. Det har gått helt fint det:-) Skulle selvsagt ønske jeg ammet, men man er ikke dårligere enn andre fordi man ikke ammer!! Stå på, har du tålmodighet kan man få hjelp til å få i gang melkeproduksjonen... ingenting hjalp på meg men det har hatt god effekt med akupunktur på flere jeg kjenner. Det er tidkrevende og det kommer ann på hvor mye du ønsker nå som du har en liten en å ta vare på i tillegg til deg selv. Men det finnes muligheter, spør på helsestasjonen:) Masse lykke til, håper for din egen del at du får det til om det er det du ønsker:)
schubidu Skrevet 7. juni 2010 #4 Skrevet 7. juni 2010 Jeg har delammet begge mine (minste er 6 uker nå) fordi jeg har for lite melk. Jeg har prøvd alle triks og knep for å øke melkemengden, men det går ikke. Med nummer en stresset jeg veldig med det, pumpet etter måltider, vekket babyen, sto opp om natta og pumpet når hun sov mer enn to timer... Hun klarte seg stort sett med hyppige måltider (annen hver time) om dagen frem til hun var 4 mnd og fikk tillegg om kvelden og kunn pupp ca hver 3. time om natten. Problemet oppsto da hun fikk puppe nekt i 3mnd aldere, det varte noen månedre hvor hun bare ville ammes om natta. Da ble det mye styr med pumping og flaske. Jeg tror det var fordi melka kom mye lettere fra flaska og at hun ikke gadd å sutte på puppen. Hun hadde noen perioder senere og med puppenekt, den siste rett før hun ble 1 år, da kastet jeg inn håndklet. Denne gangen har jeg heller ikke nok melk, men nå har jeg et mye mer avslappet forhold til det. Jeg ser ikke på klokken, pumper ikke og veier ikke før og etter måltidene. Jeg ammer sikkert 15 ganger i døgnet og gir tillegg hvis hun ikke blir mett etter 4-5 runder ved puppen på rad. Denne gangen gir jeg tillegget på hjelpebryst i håp om å ungå brystvegring. Men har kjøpt inn prematur topper til flaska nå, for kan ikke styre med hjelpebryst i et år. Den store fordelen med delamming er jo at man kan dele litt mer på ansvaret. Far ka hjelpe til med mating, og det er etterhvert mye lettere å ha barnevakt. Babyen spiser jo flaske uansett:-) Masse lykke! Du gjør en kjempe jobb for babyen din.
Overraskelsen Skrevet 7. juni 2010 #5 Skrevet 7. juni 2010 Hvis jeg var deg, ville jeg ringt en ammehjelper. Du finner en som er ansvarlig for ditt område på ammehjelpen.no. Ammehjelperne er ofte litt mer oppdatert en helsesøstre. Forhåpentligvis kan de gi deg noen tips, og ikke minst berolige deg. Si litt om hvordan og hvor ofte du bør amme osv. Jeg ringte ah flere ganger selv de første ukene, og de jeg snakket med var veldig ok. Hvis jeg skal si litt om min egen erfaring, så delammet jeg i 2 mnd (måtte pumpe på ett bryst), og gikk deretter over til fullamming. Det fortsatte jeg med i praksis fram til 6 mnd. Fram til 3 mnd ammet jeg hele tiden (men den lille sov fra 2100-02/03) , etter det roet det seg. Jeg tror det er for tidlig å avgjøre at du har for lite melk når babyen bare er 15 dager gammel. Legger hun ikke på seg i det hele tatt? Det er vanlig at de er urolige og vil ligge ved puppen hele tida på den alderen. Det gjør de nettopp for å få opp produksjonen. Håper du får til fullamminga! Det er utrolig praktisk! Lykke til!
Guttemamma x 3 Skrevet 7. juni 2010 #6 Skrevet 7. juni 2010 I starte måtte vi "fylle" på med MME til minstemann, men etter et par uker fikk jeg mer fart på produksjonen, så etter det har jeg fullammet (5 mnd. nå) Babyer spiser ca 15% av sin egen vekt i døgnet, men de spiser ikke like mye til hvert måltid. På kvelden har du gjerne mindre melk og da får babyen i seg mer av den fete ettermelken når du ammer mye. Og ja, de "henger" i puppen hele kvelden i starten. Hvis du ikke er "superflink" til å pumpe kan du gå ut ifra at babyen får ut mer melk ved amming enn du klarer ved pumping. I tillegg til hyppig amming hjelper ekstra søvn og lettøl for meg. Andre har god hjelp av amme-te. Prøv å få maksimalt med hjelp et par dager. D.v.s. at du KUN ammer, spiser, sover og gjør noe du synes er avslappende (TV, lesing eller hva som helst), mens noen andre tar seg av bleieskift, husarbeid, nattevåk og matlaging. Ring ammehjelpen og hør med dem, de har sikkert noen gode tips.
husmus &2 Skrevet 7. juni 2010 #7 Skrevet 7. juni 2010 Tja, det er ikke så greit. Jeg delammet førstemann frem til han var ca 8 uker da var det stopp, orket ikke mer. Denne gangen gikk det bedre i starten men nå er melken i ferd med å forsvinne og det er fordi hun FORTSATT har dårlig sugeteknikk. Hvis de ikke tar brystet på rett måte så hjelper det ikke hvor mange vørterøl du drikker og hvor mye du slapper av. Og DET er vårt problem, for her får jeg henne bare ikke til å legge til riktig. Jeg skal en tur på Ammepolikiklinikken igjen i morgen, men jeg føler det er litt håpløst. Det funker fint der, men noe annet er når man kommer hjem. Det samme er det med ammehjelpen tenker jeg, de er jo ikke der og kan bare gi deg råd over mail/telefon, men det skader jo ikke å ringe de. Siden hun bare er 15 dager ville jeg gitt det litt tid allikevel, men for all del ikke stress, det gjør produksjonen bare verre. MME er IKKE dårlig og når du har lite melk så er antistoffene ENDA mer konsentrert så hun får i seg mye av det uansett så det ville jeg ikke ha stresset med.
alenemed1. ♥ Skrevet 7. juni 2010 #8 Skrevet 7. juni 2010 tror det er mange av oss som har hatt det sånn. jeg syntes selv amminga gikk fint jeg men stusset veldig på at jeg aldri fikk melkespreng og fikk ikke til og pumpe, kom bare 20-60 ml og jeg fikk faktisk blåmerker på puppene av det. ingen av fagarbeiderne stusset på dette, helt normalt var det jeg fikk høre. i ettertid har jeg snakket med en annen helsesøster og da sa hun at det kanskje hadde vert lurt og prøve med en nesespray for å hjelpe på utdrivningsrefleksen ( må ha resept fra lege eller helsestasjon). i mitt tilfelle var det for sent når jeg først fikk vite det men men. måtte starte med tilegg når tulla var en mnd og fikk da en skikkelig nedtur. følte meg kjempe mislykket og som om jeg sviktet men når jeg faktisk så hvor mye bedre tulla fikk det med tilegg så gjorde det ting bedre. barn som får mme er ikke mer syke eller noe anderledes enn barn som har fått mm ikke gi opp og fortsett med amming, legg beina på bordet og prøv og slapp av.. stress er ikke bra. kos deg masse med den lille og lykke til
Mamma83 ♥♀08♂10♥ Skrevet 8. juni 2010 #9 Skrevet 8. juni 2010 Jeg følte at jeg ammet døgnet rundt den første tiden, men alikevel var det ikke nok. Jeg tror han spiste nesten hver time hele dagen, og annenhver time på natta. Jeg gav ikke flaske etter hvert måltid, men en eller to ganger om dagen. Jeg holdt på sånn frem til han var fire måneder, og først da ble det nok melk. Nå har jeg ikke gitt tillegg på nesten tre uker.
mamma og my Skrevet 8. juni 2010 #10 Skrevet 8. juni 2010 Det er utrolig vanlig å ha problemer med for lite melk i begynnelsen, eller at en i allefall tror at en har for lite melk. Vil anbefale deg å ta en tur på helsestasjonen og veie babyen, og sjekke om hun legger på seg nok. Det er mange som kombinerer mme og amming, og ingen grunn til at noen skal få pes for det- det viktige er jo at babyen får i seg den næringen hun skal ha, og at dere ikke sliter dere ut på amminga. Babyene bruker også litt tid på å få opp melkeproduksjonen, i allefall de fire første ukene er typiske økeperiode Jeg hadde for lite melk til førstemann, det var utrolig frustrerende. Gav henne litt mme etter amming om kvelden, og tenkte ikke noe på pumping og å skulle øke melkeproduksjonen. Etter 4-5 uker hadde jeg ikke behov for å gi henne mme lenger. Tror noe av nøkkelen var at jeg klarte å slappe av og være trygg på at hun fikk nok mat, og da kommer melka:) Jeg har også tro på å spise nok, kose seg med mat med litt ekstra kalorier. Drikke mye, men ikke bare vann, men juice, ammete, osv, for dersom en drikker for mye vann kan det faktisk gi mindre melk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå